Sledujte nás na Instagrame

@magazin.strategieFacebook
29.11.2019, 09:18

Poznáme najsexistickejšie reklamy. Anticenu Sexistický kix dostal FITINN, Hornbach, Sunar a aj Kotlebova strana

Tím Sexistického kixu tento rok vyzdvihol aj pozitívny príklad reklamy Harmony.

Poznáme najsexistickejšie reklamy. Anticenu Sexistický kix dostal FITINN, Hornbach, Sunar a aj Kotlebova strana
Zdroj: Sexistický kix

Štvrtý ročník anticeny Sexistický kix vyhlásil výsledky hlasovania odbornej poroty a  širokej verejnosti. Tento rok bolo nominovaných 86 sexistických reklám. Za anticenu tento rok hlasovalo 1677 ľudí a spolu rozdali 20 491 dislajkov, ktorými vyjadrili svoj nesúhlas so sexizmom v reklame.

​Tím iniciatívy sa prvýkrát rozhodol o udelenie uznania a to reklame, ktorá je pozitívnym príkladom. Symbolické poďakovanie za príspevok k rodovej rovnosti a etickejšiemu reklamnému prostrediu odovzdal zadávateľovi Harmony (patriacej pod nadnárodnú spoločnosť SHP Group), ktorý v kampani na kuchynské papierové utierky upozornil na potrebu prekonávať nespravodlivú deľbu domácich prác medzi ženami a mužmi. Kreatívny koncept kampane vymyslela agentúra Elite Solutions.

Sexistické reklamy podľa odbornej poroty

„Keďže odborná porota udelila anticenu trom z nominovaných reklám, tím Sexistického kixu sa rozhodol zverejniť rovnaký počet sexistických vizuálov, ktoré vzišli z hlasovania verejnosti. Kým vo výbere poroty dominoval sexizmus v podobe mýtu krásy, verejnosť označila za neprijateľné najmä reklamy, ktoré prezentovali ženy v sexualizovanej pozícii či inak ponižujúcom postavení voči mužom,“ zhodnotila Jitka Dvořáková, spoluorganizátorka Sexistického kixu.

Porota udelila anticenu za reklamy, ktorých spoločnou črtou je využívanie mýtu krásy. Vybrané vizuály a slogany spája dôraz na sexistické ponímanie krásy a príťažlivosti, a to aj na úkor zamýšľaného posolstva: zdravotných benefitov cvičenia, tvorivej sebarealizácie či dokonca významu materstva.

Kampaň posilňovne FITINN znevažuje ľudí ženského i mužského rodu na základe mýtu krásy a zároveň redukuje ženské telo na predmet mužského pohľadu. Jeden z porotcov, zakladateľ reklamnej agentúry Róbert Slovák a jeho priatelia a člen Arbitrážnej komisie Rady pre reklamu Róbert Slovák, na adresu tejto reklamy uviedol: V dobe, keď poruchy príjmu potravy ako anorexia a bulímia patria medzi duševné poruchy s najväčšou úmrtnosťou, je nezodpovedné a kontraproduktívne vo verejnom priestore využívať v komunikácii bodyshaming. Hlbšie informácie o tomto závažnom probléme poskytuje projekt Chuť žiť zameraný na prevenciu porúch príjmu potravy.“

Zdroj: Sexistický kix

V súvislosti s reklamou spoločnosti Hornbach poukázala porota okrem mýtu krásy aj na ďalšie sexistické prvky, ktoré obsahuje. „Spredmetňovanie, rodové stereotypy, sexualizácia, mýtus krasy v jednej kampani od veľkej značky, ktorá je navyše známa svojou obvykle kvalitnou komunikáciou je o to väčší prešľap,“ povedal člen poroty, prezident združenia tvorivých pracovníkov v reklame Art Directors Club a spolumajiteľ agentúry TRIAD Martin Woska. Takáto reklama od firmy, ktorá sa v minulosti prezentovala ako veľmi otvorená voči rodovej rovnosti, prekvapila aj tím Sexistického kixu, preto tento rok listom spoločnosť na nevhodnosť reklamy upozornil a vyjadril v ňom svoje sklamanie.

Zdroj: Sexistický kix

​Tretia anticena odbornej poroty bola udelená spoločnosti Sunar. Jej reklamu, podľa ktorej reálne podoby ženského tela v rôznych životných fázach nemôžu byť krásne, kriticky zhodnotila členka poroty Eva TikoRajčáková, výkonná riaditeľka Rady pre reklamu. „Reklama naznačuje, že žena, ktorá porodila, si už nemôže obliecť bikiny, teda cítiť sa príťažlivo. Takéto vyjadrenie považujem voči ženám matkám za neúctivé a ponižujúce,“ povedala.

Zdroj: Sexistický kix

​O sexistických reklamách v tomto ročníku rozhodovali odborníčky a odborníci – Jana Cviková, spoluzakladateľka feministickej organizácie ASPEKT, rodová expertka Paula Jójárt, riaditeľka Aliancie žien – Cesta späť Katarína Farkašová, sociologička a členka arbitrážnej komisie Rady pre reklamu Oľga Gyárfášová, Petra Havlíková z českej organizácie NESEHNUTÍ, výkonná riaditeľka Rady pre reklamu Eva TikoRajčáková, riaditeľka odboru rodovej rovnosti a rovnosti príležitostí na Ministerstve práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky Oľga Pietruchová, zakladateľ brandingovej a marketingovej spoločnosti Inspirations Minar Pavol Minár, filmový kritik Peter Konečný, člen Arbitrážnej komisie Rady pre reklamu Róbert Slovák a prezident ADC Martin Woska.

Verejnosti sa nepáčili reklamy obsahujúce sexualizáciu

V procese nominovania reklám na anticenu Sexistický kix mali ľudia možnosť označiť konkrétne sexistické prvky, ktoré podľa nich obsahujú. Pri hlasovaní udelila široká verejnosť najviac hlasov tým reklamám, ktoré využívali prvok sexualizácie či prezentovania žien v ponižujúcom postavení voči mužom. Sú medzi nimi vizuály malých zadávateľov – autoumyvárky a reštaurácie, ale aj politická kampaň v prezidentských voľbách, pričom ich navyše spája predstava žien ako objektu, ktorým môžu muži disponovať, i mýtus krásy.

Zdroj: Sexistický kix
Zdroj: Sexistický kix
Zdroj: Sexistický kix

Kompletné výsledky anticeny sú zverejnené na webovej stránke.

O anticene Sexistický kix:

Sexistický kix poukazuje na skutočnosť, že zobrazovanie ľudí znevažujúcim či stereotypizujúcim spôsobom na základe rodu nepatrí do verejného priestoru. Anticena sa zameriava najmä na aktívnu spoluprácu so širokou verejnosťou a vysiela signál reklamným zadávateľom, že naozajstná kreativita sexizmus nepotrebuje.

Strategický Newsletter

Top správy z marketingu, médií a reklamy.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.