Sledujte nás na Instagrame
@magazin.strategieRozdeľme to na dve časti. Vo svete politického marketingu, kde tvrdo platí, že účel svätí prostriedky, by malo byť volebné video Róberta Fica, kde vystupujú deti v rolách opozičných lídrov, ocenené ako presný zásah do čierneho. V občianskej spoločnosti, ktorá dnes začína žiť predvolebnou súťažou, môže byť to isté video označené za amatérsky paškvil, plagiát, neetickú manipuláciu, alebo rovno za svinstvo. Preto je dobré, pozrieť sa na „Ficove deti“ cez hodnotenie a porovnanie s inými predvolebnými videami, ktoré aktuálne produkuje Súmračná & Co.
Z ponuky vyberáme tri zaujímavé videá:
1. Slovensko potrebuje zodpovednú zmenu - Peter Pellegrini
2: Ficove deti - Robert Fico
3. Bežný pracovný deň slovenskej opozície - animované video bez hlavného hrdinu:
A hneď prvé prekvapenie, ku ktorému sa ešte vrátime. Zjavne najlacnejšie a podľa dostupných informácií aj najmenej finančne zasponzorované video „Bežný pracovný deň opozície“ je v tejto trojke najúspešnejšie. Neťahá ho ani volebný líder, ani sám šéf a predsa žne úspech.
Ďalej je to už bez prekvapení. Všetky tri videá sú plne v súlade so základným claimom kampane SMER-u: Zodpovednou zmenou. Ten je, zdá sa, zadefinovaný na dvoch pilieroch:
1. Ľudia zjavne zmenu chcú, tak prečo im ju neponúkať.
2. Zodpovedná zmena je opozitum voči „nezodpovednej“ a dokonca až „nebezpečnej“ zmene, ktorú predstavuje hrozba víťazstva opozície.
Videá sa líšia iba dôraznom na body 1 a 2, tonalitou a spracovaním. Tri, na prvý pohľad úplne odlišné videá, tak hovoria jedno a to isté. V skratke.
Nový SMER v novej komunikácii
Pripustením faktu, že súčasný SMER sa naozaj v niečom mení, vzniká, minimálne v niektorých spoločenských kruhoch, reálne riziko spoločenskej samovraždy. Tu sme ale na odbornej pôde reklamy, komunikácie, marketingu a PR, a preto by sme sa nemali zdráhať priznať jeden zjavný fakt – Súmračná & Co sa po dlhých rokoch zjavne naučila používať online. Už sa ho nebojí a neuteká pred ním do tradičných preplnených kulturákov, kde sa tak ľahko dobíjajú baterky, ktoré sa vybili neschopnosťou zaujať aj iné, ako pozvážané a najmä presvedčené publikum. A už sa asi nebojí ani surovosti a nekontrolovateľnosti online diskusií.
Skrátka – SMER sa učí. Keď to porovnáte so sesterskou českou ČSSD, ktorá pred online kanonádou Andreja Babiša utiekla do Lidového domu (a tak aj dopadla), náš SMER sa od Babiša skôr učí. A zjavne nielen od neho. Fakt, že SMER sa učí (mení) online komunikácii, sa ale, samozrejme, dá pravdivo vypozorovať iba za predpokladu, že dokážeme vypnúť „politický senzor“. Vtedy sa dá celkom jasne a bez emócií zistiť, že táto ešte donedávna extrémne online nešikovná a ťažkopádna strana už takou prestáva byť.
Prečo politici točia volebné videá určené na online?
Banálna otázka s rovnako banálnou odpoveďou. Pretože chcú zaujať svoju cieľovú skupinu a odovzdať verejnosti svoje politické posolstvo. A v ideálnom prípade popri tom aj naštvať, znervózniť, alebo inak poškodiť konkurenciu. A v úplne najideálnejšom prípade získať ako bonus čo najväčšiu „free“ viralitu v nádeji, že posolstvo tak, alebo onak zasiahne aj tých, ktorí nie sú primárnym cieľom.
Všetky tieto tri „potreby“ dnes online komunikácia v produkcii Súmračná & Co napĺňa. Video Ficove deti, ktoré vytáča, a zároveň fascinuje, kritikov a oponentov je pritom iba jednou – aj keď dôležitou – súčasťou celého tohto procesu „zmeny“.
Strategický Newsletter
Top správy z marketingu, médií a reklamy.
Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.