Sledujte nás na Instagrame

@magazin.strategieFacebook

Najbližšie týždne pravdepodobne nebudú pre väčšinu podnikateľov a živnostníkov príliš šťastným obdobím. Nie sú zákazníci, nie je práca, fixné náklady ostali, budúcnosť je otázna.

Poviem vám, nechcel by som vlastniť hotel, reštauráciu, posilňovňu, obchod v nákupnom centre, či ani stánok s hotdogmi na hlavnom námestí. Aerolinkám, cestovným kanceláriám či eventovým agentúram sa z týždňa na týždeň rozbehnutý biznis spomalil na nulu.

Mnohé firmy kvôli neistote prestanú hľadať nových ľudí, preto ani hľadanie nového zamestnania nebude také jednoduché ako doteraz

Je pekné, koľko firiem aj jednotlivcov podáva pomocnú ruku. Ale bude to stačiť? Určite nie.

A čo takto zamyslieť sa nad tým celým nie ako nad nešťastím, ale príležitosťou? 

Že konečne máte čas realizovať všetky tie projekty a podnikateľské nápady, na ktoré nebol čas, lebo vždy ste mali veľa práce.

Že máte priestor vymýšľať a skúšať nové prístupy, ktoré ste sa doteraz báli otestovať, lebo by mohli ohroziť vaše hlavné podnikanie. Poprípade ste sa iba báli nepoznaného.

Že máte možnosť zapracovať, doladiť, poupratovať si v procesoch, nastaveniach a vzťahoch.

Poprípade, ak máte ten luxus a nasporené, že si konečne môžete poriadne oddýchnuť a načerpať novú energiu.

Generátor nápadov – kde je vôľa, tam je cesta

Aby som bol konkrétny, ponúkam niekoľko tipov pre tie najviac postihnuté biznisy, aké majú možnosti. 

Ak máte kamennú predajňu, spustite si e-shop. Nech sa vám to zdá akokoľvek nemožné, 90+ % všetkých nákupov robíme fyzicky. Napr. česká e-commerce nemá na celkovom maloobchodnom obrate podiel ani 12 %. V Európe je to poväčšinou menej ako 10 %. Priestor na rast je tu obrovský. 

Ak máte reštauráciu a verných zákazníkov, ponúknite donáškovú službu. Opäť, donášky tvoria stále malinké % toho, ako sa stravujeme.

Ak máte taxislužbu, ponúknite extra rozvoz napríklad tým reštauráciám, ktoré ho teraz potrebujú. Alebo buďte alternatívou ku kuriérskym službám.

Ak máte telocvičňu, spustite si online videokurzy, ako správne cvičiť. Organizujte skupinové či individuálne lekcie. Ak sa vám na Slovensku zdá na toto malá cieľovka, tak videá nahrajte po anglicky a predávajte aj do zahraničia. Alebo si pozrite Fitshaker, ktorý sa zameriava na slovenské mladé mamičky, ktoré nemajú popri deťoch príliš čas cvičiť. Väčšinu obsahu majú spoplatnenú a aj napriek úzkej cieľovej skupine majú stále tisíce predplatiteliek mesačne. 

Ak máte bar, robte to isté čo fitnescentrá, akurát sa zamerajte na miešanie drinkov či varenie dokonalej kávy. Ak máte talent alebo šikovných zamestnancov, bolo by škoda nevyužiť to.

Ak ste grafik, strihač, videomaker či odborník na niečo iné počítačové, hľadajte prácu v zahraničí. Naše ceny sú smiešne v porovnaní s tým, na čo sú zákazníci zvyknutí a sú ochotní zaplatiť v západnej Európe či USA. Pritom vieme za slovenské náklady robiť svetové veci. České STRV presne na tomto postavilo biznis a dnes počítajú obrat v miliónoch eur. Nemusíte pritom zakladať novú firmu, založte a optimalizujte si svoj profil cez Upwork či Fiverr.

Ak máte eventovú agentúru, skúste organizovať online koncerty, školenia či konferencie. Ľahko sa dohodnete s umelcami, ktorí asi teraz tiež nebudú mať veľa práce. Alebo si k svojmu biznisu urobte odnož, ktorá je unikátna a nemá veľa konkurentov. Vzorom nech je control room od PS:Events.

Ak máte cestovku, zachyťte niektorý z aktuálnych trendov. Rastú segmenty:

  • sólo cestovateľov – cestuje sám človek,
  • self-guided zájazdov – celý plán cesty vám niekto nakonfiguruje podľa potrieb, zákazníci šetria čas na príprave itinerára,
  • eko prepravy – krajinu precestujete na bicykli, koni, somárovi, 
  • instagrammable dovolenky – hlavné je, aby boli z toho pekné fotky a cestovateľom závideli ich kamaráti :),
  • zaujímavé môžu byť tiež netradičné zážitky – napr. v Prahe existuje cestovka, kde uvidíte všetko z pohľadu bezdomovca. V Bratislave si zase môžete skúsiť trochu komunistického Československa. Chalani majú na Tripadvisore stovky 5-hviezdičkových recenzií.

Alebo vytvorte unikátny obsah, ktorým získate veľa pozornosti. Typickým príkladom je úprimný sprievodca Prahou. Ich 220+ videí má viac ako 95 miliónov videní, drvivá väčšina bez platenej podpory. Mňa skôr zaujalo, že tento kanál natočil jediné video o Bratislave a aj to je najsledovanejšie tohto druhu. Je tu veľký priestor ovládnuť kategóriu a cez kvalitný obsah ponúknuť svoje služby zahraničným turistom plánujúcim výlet na Slovensko. 

Nájdite si odlišovák, ktorý vás spraví unikátnym

Viete, ktoré je najškaredšie auto všetkých čias? Fiat Multipla. Takéto „skvelé“ ocenenie mu udelili v Top Gear a v médiách po celom svete.

Zdroj: archív

Ale viete čo? Len v Európe si toto auto kúpilo viac ako 210 000 zákazníkov. Cena za nové by sa pritom dnes začínala, po zohľadnení inflácie, na 24 000 eurách. A ten istý Top Gear, čo ho skritizoval za vzhľad, mu udelil titul auto roka (rok 2000) a titul najlepšie rodinné auto.

Mojím cieľom je poukázať, že úspešné biznisy a podnikatelia úplne bežne polarizujú spoločnosť. Buď ich produkty neznášate, alebo milujete. Buď by ste o ne ani nezakopli, alebo ste ochotní zaplatiť aj prémiovú cenu. 

Rovnako dôležité ako to, čo chceme robiť, je aj vedieť, čo nikdy nechceme robiť. Práve vďaka tejto tzv. laser-focus schopnosti, keď cielite na jeden veľmi úzky segment, budete schopní vytvoriť ten najlepší produkt na svete. Stačí, že si pozriete menu v nejakej špičkovej reštaurácii. Nemajú vo svojom listku 100 jedál na 10 stranách. Ponúkajú 10 jedál na 1 strane. To nie je náhoda.

Preto ak máte telocvičňu a rozhodnete sa, že začnete robiť fitnes videá, tak si najprv nájdite nejaký odlišovák, špecializáciu. Kurzov je veľa, mnohé sú zadarmo na Youtube. Ale napríklad kvalitných kurzov, ako sa naučiť stojku, je málo a som momentálne za jeden ochotný zaplatiť stovky dolárov.

Korisť alebo lovec – ktorú alternatívu si vyberiete?

V odvetviach, ktoré som vymenoval, nepodnikám, nemám s nimi skúsenosti. Možno mi chýbajú dôležité informácie a predstavujem si to príliš jednoducho. Napokon, keby to bolo také jednoduché, robia to už všetci.

Na druhej strane, keď nejaký Filip Kuna, bez skúseností v týchto segmentoch, je schopný vygenerovať XY nápadov za hodinu premýšľania, potom vy, odborníci s rokmi praxe, ich musíte vygenerovať stonásobne viac, a lepších.

Mojím cieľom je skôr ukázať alternatívu, ako vnímať celú korona-situáciu. Nie ako obeť – idem prepúšťať a zatvárať biznis, ale ako príležitosť – ekonomike sa nedarí, dá sa teraz výhodne investovať čas a peniaze, vyjdem z toho ešte lepšie a silnejšie.

Budeme vám držať palce, nech sa vám to podarí! Chceli by sme tiež prispieť naším dielom k tomu, aby sa ekonomika znova naštartovala. Preto ak budete potrebovať poradiť sa a skonzultovať niečo o podnikaní alebo content marketingu, zadarmo, ozvite sa mi mailom alebo cez Linkedin.

Strategický Newsletter

Top správy z marketingu, médií a reklamy.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.