Sledujte nás na Instagrame

@magazin.strategieFacebook
07.04.2020, 09:00

RPR: Reklama BUBO bezdôvodne využíva motív strachu, je nezodpovedná a neetická

Arbitrážna komisia RPR uznala sťažnosti na Fellnerovo video cestovnej kancelárie BUBO.

RPR: Reklama BUBO bezdôvodne využíva motív strachu, je nezodpovedná a neetická

Arbitrážna komisia Rady pre reklamu (AK RPR) posudzovala tento mesiac päť sťažností, z ktorých štyri uzavrela ako neopodstatnené a jednu uznala za opodstatnenú.

Ide o video s názvom „Ako utiecť pred Koronavírusom“ zadávateľa BUBO travel agency publikované na YouTube.

Riaditeľ cestovnej kancelárie MUDr. Ľuboš Fellner v spomenutom videu vyzýval ľudí, aby odcestovali: „Na Slovensku budú v marci umierať ľudia... Rada, ktorú nemôžu dať žiadni politici svojím voličom chudobným, ale ja to elite Slovenska, ktorá s Bubom cestuje, ponúknuť môžem. Teraz je ten čas. Kliknite na www.bubo.sk a vyberte si svoj zájazd. Zažijete tú najlepšiu dovolenku.”

​Rada zaevidovala sťažnosti voči obsahu od dvoch fyzických osôb. Obaja sťažovatelia upozorňovali na zneužívanie aktuálnej situácie okolo koronavírusu a v čase, kedy sa odporúča necestovať, cestovná kancelária vyzýva, aby ľudia cestovali. Video má podľa názoru jedného zo sťažovateľov všetky znaky nemorálnej reklamy, ktorá navyše v niektorých momentoch osciluje na hrane poplašnej správy. Pán riaditeľ sa snaží divákov presvedčiť, že jediný spôsob, ako sa pred vírusom ochrániť, je cesta do tepla. Samozrejme, podľa jeho vlastných slov, ponúknuť to môže iba elite, ktorá s BUBO travel cestuje.

AK RPR po posúdení všetkých relevantných podkladov hlasovaním dospela k záveru, že sťažnosti sú opodstatnené.

AK RPR neupiera zadávateľovi prezentovať sa formou svojich vlastných skúseností, či vyjadrenia osobného názoru, avšak zároveň má za to, že pokiaľ v rámci oficiálneho videa vystúpi hlavný predstaviteľ a zástupca nejakej spoločnosti, mali by byť jeho tvrdenia a reklama pripravované s pocitom zodpovednosti voči spotrebiteľom.

„V danom prípade pán Fellner vo svojich odporúčaniach priamo vyzýva spotrebiteľov k tomu, aby v čase, kedy sa v Európe a vo svete začal kriticky rozmáhať koronavírus a krajiny začali prijímať vážne opatrenia, vrátane obmedzenia cestovania a uzatvárania letísk, si zákazníci „vybrali svoj zájazd a odcestovali“, prípadne aby „nasadli do lietadla a odleteli do tepla“,“ uvádza ako sporné AK RPR.

Uvedené tvrdenia AK RPR nepovažuje voči spotrebiteľom za zodpovedné a je toho názoru, že reklama nebola pripravovaná s pocitom zodpovednosti voči spotrebiteľom – v tomto prípade aj potenciálnym klientom kancelárie, ktorí si na základe predmetnej reklamy mohli skutočne zájazd zakúpiť a vystaviť sa tak riziku, ktoré bolo už v čase šírenia reklamy evidentné. Reklama tak navyše bola podľa AK RPR spôsobilá privodiť spotrebiteľom ujmu, čo taktiež nemožno považovať za etické.

AK RPR taktiež prihliadala na skutočnosť, že pán Fellner je vyštudovaný lekár s atestáciou z internej medicíny a v tomto kontexte aj s ohľadom na jeho cestovateľské skúsenosti sa vyjadroval aj k samotnému ochoreniu. AK RPR je toho názoru, že reklama bola koncipovaná tak, aby zneužívala dôveru priemerného spotrebiteľa alebo využívala nedostatok jeho skúseností, znalostí či jeho dôverčivosť.

V neposlednom rade AK RPR vyhodnotila ako porušujúce Kódex aj tvrdenia, ktoré predikujú vývoj stavu na Slovensku v mesiaci marec. Ľuboš Fellner vo videu explicitne hovorí: „Tu na Slovensku sa budú postupne zatvárať školy. Postupne budú sa rušiť športové podujatia veliké. Zatvoria kostoly, dobre, čiže na Slovensku bude obrovská, veľká panika. Na Slovensku, napriek všetkým opatreniam, bude v marci exponenciálne pribúdať počet nakazených a počet mŕtvych. Na Slovensku bude v marci veľmi zle.

AK RPR je toho názoru, že s ohľadom na tieto vyjadrenia reklama bezdôvodne využíva motív strachu, vytvára pocit strachu a prezentuje produkt – v tomto prípade zájazd, keďže vyzýva k tomu aby ľudia odcestovali, ako vhodný prostriedok na odstránenie strachu.

Na záver vyjadrenia AK RPR ešte raz zdôraznila, že podnet vyhodnocuje ako opodstatnený a zároveň ocenila, že zadávateľ reklamu stiahol pred vydaním nálezu Komisie.

Strategický Newsletter

Top správy z marketingu, médií a reklamy.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.