Sledujte nás na Instagrame

@strategie.skFacebook
28.04.2020, 07:00

Podcastové know-how: Rozmýšľajte vo veľkom a vyťažte z nahrávania čo najviac

Ako majú značky začleniť podcasty do svojho komunikačného mixu, na čo dbať a ako ho presadiť? Zhrnuli sme dôležité body, ktorých by sa firmy uvažujúce o novom marketingovom nástroji mali držať.

Podcastové know-how: Rozmýšľajte vo veľkom a vyťažte z nahrávania čo najviac
Zdroj: Pixabay

Marketingové média s radosťou každoročne predpovedajú rebríčky trendov na nasledujúce obdobie. Občas netrafia a sľúbia nám spásu v podobe AR a podobných zábaviek budúcnosti. Ak niekto pasoval do polohy trendu podcasty, tak jednoznačne trafil. Podcasty sú síce na Slovensku dlhšie a do mainstreamu začali prerážať až minulý rok, zrejme až 2020 im však bude patriť naplno.

​To, samozrejme, otvára otázku, ako ich začleniť do komunikačného mixu, kde sú podcasty na ceste zákazníka a ako by si mohli značky obsadiť tento lákavý touchpoint. Lenže ako začať? Nahrávať vlastné alebo kúpiť reklamu v už existujúcich podcastoch? O čom máme hovoriť? Máme cez ne „len“ budovať brand alebo môžeme aj takticky drajvovať predaj? Ponúkame know-how.


Obsah

Prvá méta pre budúcich podcastérov je poriadne sa zamyslieť prečo, komu, o čom a ako. Ak si viete vnútorne zodpovedať zmysluplnosť vlastného podcastu, ste na dobrej ceste k dobrej počúvanosti. Ak nie ste expertom na danú oblasť, nič to – veď expertov si môžeme postupne volať ako hostí. Každý diel by mal začať hookom (podobne ako online videá), ktorý poslucháča zaujme a prinúti počúvať ďalej. Takéto formálne zaobalenie, džingle, zvučky a upútavky majú skvelo zvládnuté Boris a Brambor. Odporúčam ich ako referenciu, ktorú môžete obkukať.

Technika

V pomere cena – výkon sú podcasty veľmi lacná a efektívna záležitosť. Pozor však na to, aby ste zaujímavý obsah nepokazili zlou technikou. Stačí vám mikrofón na USB (100 eur) a šikovný program, v ktorom aspoň amatérsky vyrovnáte zvukové hladiny. Ideálne je mať zvukára, ktorý to celé kvalitne nahrá, upraví, odstráni praskanie, pukanie, prepálené basy, z ktorých môžu poslucháčov bolieť uši. Popritom si pri nahrávaní postavte vedľa seba kameru a z podcastu máte hneď aj YouTube video – dve muchy jednou ranou. Pozrite si, ako to robí napríklad Erik Anders Lang alebo Lužifčák.

Čas

V podstate neexistuje univerzálna odpoveď na správnu dĺžku podcastu, ale osobne si myslím, že krátke epizódy majú slabší výtlak. Newsfilter (Denník N) a Dobré ráno (SME) sú síce kratšie formáty, ale v podstate sú to nahlas prečítane články. Klasické podcasty potrebujú časový priestor na to, aby rozobrali danú tému – či hovorí len jeden človek, alebo je to rozhovor. Myslím si, že o zaujímavej téme sa dá bez problémov rozprávať hodinu a poslucháč to zvláda.

Škálovateľnosť

Ak nahráte prvý podcast, nedávajte ho von hneď. Nahrajte ich aspoň päť a publikujte ich postupne, aby ste mali priestor a časový komfort priebežne nahrávať ďalšie. Podcasty, ktoré strácajú niť a pravidelnosť, zväčša strácajú aj poslucháčov. Kadencia je dôležitá a publikovať treba aspoň raz za týždeň, ideálne častejšie. Dopredu si treba naplánovať aj to, či chcete nahrávať nekonečné podcasty, alebo radšej „série“. Možno je lepšie urobiť balík 10 zaujímavých dielov, zaobaliť to ako jednu ucelenú sériu a uverejniť ich postupne. Druhá séria nemusí nasledovať hneď, pokojne aj o pol roka.

Distribúcia

Rozmýšľajte vo veľkom a vyťažte z nahrávania čo najviac. Jedna epizóda podcastu funguje ako silný zdroj online contentu, ktorý sa dá distribuovať mnohými kanálmi: samotný podcast, YouTube video, social media príspevky, PR článok, newsletter, blog… Už pri pozývaní hostí myslite na to, či dokážu byť ďalším médiom. Radšej zavolajte takého, čo má viac followerov, ktorým odkomunikuje epizódu a pritiahne tak nové publikum. Plánovanie distribúcie, dobrá príprava obsahu a bookovanie hostí by mali zabrať väčšinu času, nahrávanie je už len čerešničkou na torte.

Reklama

Marketéri majú dve možnosti, ako využiť priestor – buď mať vlastnú sériu podcastov, alebo si kúpiť priestor v iných, už zabehaných podcastoch. U nás sa toho značky trochu boja, no v zahraničí je bežné, že v strede podcastu príde aj niekoľkominútový reklamný brejk. Dôležité je, aby to bola reklama čítaná – ale aj písaná – autorom podcastu, tým lepšie zapadne do epizódy a nevyruší. Opakovane som počul takéto reklamy a bez problémov som pokračoval v počúvaní podcastu ďalej. Často sa v nich spomínajú zľavové kódy, ktoré sú viazané na konkrétny podcast. Je tu teda jasný model affiliate marketingu, vďaka ktorému môžeme zmerať aj taktický performance z reklamy. Najlepšie reklamy som počul v golfovo-lifestylovom podcaste The Erik Anders Lang Show. Pri niekoľkých som si ani neuvedomil, že to je zrazu komerčný odkaz.

Have fun

Skúšajte, experimentujte. V kritických situáciách zvyknem kolegom hovoriť, že robíme „len“ reklamu. Ak urobíme chybu, nezvykne mať fatálne následky. Síce treba podcasty plánovať, zamyslieť sa vopred a ísť na istotu, ale ešte dôležitejšie je odhodlať sa, začať, experimentovať a naozaj sa pri tom všetkom zabávať. Držím palce!

Tipy na marketingové podcasty:

Levosphere
Páči sa mi, že si moderátorky pozývajú hostí z praxe, ktorí často hovoria o zaujímavostiach z denného života v reklame.

Zdroj: archív

The CMO Show
Veľké mená z veľkých svetových firiem, zaujímavé témy a kopec inšpirácie od najlepších v našom odvetví.

Zdroj: archív

Marketing Week
Klasika, ktorá prináša kvalitné informácie, relevantných hostí a hodnotný content.

Zdroj: archív

Inšpirácie: 

Boris a Brambor
Hokejisti Boris Valábik a Marián Gáborik hovoria o hokeji, živote, šoubiznise a volajú si zaujímavých hostí (Danielu Hanuchovú, Marcela Forgáča, Mariána Hossu, Ivana Táslera). Inšpiráciou je nielen ich odvaha pustiť sa do toho, ale aj formálne super zvládnutá šou: upútavka, džingle, zvukové efekty, kvalita zvuku… Osobne sa vždy teším na nový diel, raz sa tam azda dostanem ako hosť.

Podgast
Čoje začal hovoriť o dobrom jedle na Instagrame, neskôr začal spolupracovať s Refresherom a teraz spolu so zaujímavými hosťami tvorí podcast o jedle: Podgast. Jeho rozhovory nekĺžu po povrchu, majú dynamiku a posúvajú sa vpred. Ak máte v sebe passion, podcasty idú ako po masle a Čoje má jednoznačne vášeň pre jedlo a rozprávanie o ňom.

Ideas
Český raper Idea robí podcasty výlučne ako rozhovory s ľuďmi, ktorých pozná, sú zaujímaví a majú čo povedať o živote. Idea má jednoznačne talent na to, ako viesť rozhovor, ako sa dobre pýtať a dostať originálne odpovede. Ak sa chcete inšpirovať a objaviť nové myšlienky, názory a životné príbehy, tak si vypočujte hostí z Ideas.

Finax
Značka, ktorá dokázala postaviť zaujímavú škálu epizód a obsadiť si svoju tému. Investovanie môže byť zložité a neprehľadné, ale chalani z Finaxu ho robia dostupnejším. Páči sa mi, ako striedajú všeobecné edukačné diely s odbornými komentármi a hlbšími analýzami tak, že tomu porozumie každý poslucháč. Finax podcast považujem za výbornú referenciu a návod „ako na to“ pre veľa značiek.

Sprievodca manažéra
Každý manažér sa potýka s mnohými problémami a dobrá rada skúsenejších je veľmi cenná. Dvojica Juraj Surma a Gabriel Galgóci vytvorili formát, v ktorom jeden vždy nastolí špecifickú situáciu a druhý odpovedá, ako to riešiť a ako sa na to pozrieť. Edukácia, inšpirácia, nadhľad a rozumné názory, pričom všetko je zabalené do 15- až 20-minútových dielov. Jedna z mála super ukážok toho, že aj krátke formáty podcastom pristanú.

The Erik Anders Lang Show
Jedna inšpirácia zo zahraničia. Erik je dokumentarista, ktorý celý život opovrhoval golfom ako športom pre bohatých naškrobených snobov. Až kým sám nezačal hrať a momentálne je najväčší svetový influencer a evanjelizátor golfu. A to všetko robí s imidžom divokého surfera, ktorý si v živote preskákal kadečím. Jeho podcasty majú často omnoho viac ako 60 minút, má v nich vyše 5-minútové reklamné bloky a tie pritom bavia rovnako ako samotná epizóda. Niektoré diely sú vo forme rozhovorov s hosťami, niektoré vedie ako dialóg sám so sebou. Jeho moderátorský skill je veľmi zaujímavý a desiatky jeho podcastov môžu slúžiť ako skvelá inšpirácia pre mnohých z vás. Naozaj odporúčam.

Strategický Newsletter

Top správy z marketingu, médií a reklamy.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.