Sledujte nás na Instagrame

@magazin.strategieFacebook
13.05.2020, 12:10

Korona nie je o tom, že mení biznis naruby. Je akcelerátorom

Martin Porada z agentúry 2Create hovorí o tom, ako koronakríza zmenila biznis agentúr. Aké rady dávali v tomto čase klientom.

Korona nie je o tom, že mení biznis naruby. Je akcelerátorom
Zdroj: archív

"Myslím si, že v blízkej budúcnosti sa dodávatelia prestanú škatuľkovať na reklamné agentúry, poradenské firmy, technologických dodávateľov... Bude dôležité hlavne to, kto mi vie ponúknuť riešenie, ktoré rieši schopnosť firmy adaptovať sa na nové paradigmy biznisu," hovorí Martin Porada z agentúry 2Create. S Martinom sme sa rozprávali aj o tom, ako koronakríza zmenila biznis agentúr.

Čo prežívala a prežíva dnes vaša agentúra?

V prvom rade sme riešili pri lockdowne zdravie a bezpečnosť všetkých zamestnancov. Technicky sme boli na situáciu už dávno pripravení, keďže home office využívame úplne bežne. Prepnutie celej firmy do nového módu nás teda nijako nebrzdí. Z ľudskej stránky bolo veľmi dôležité, aby sme si všetci vo firme vysvetlili, v akej situácii sa nachádzame a že to nebude trvať len pár dní, ale je to „nový normál“. Snažím sa v živote nevenovať energiu veciam, ktoré neviem zmeniť. My nevieme šiť rúška, ale vieme pomáhať našim klientom ekonomicky prežiť a prípadne aj vedieť identifikovať a využiť v tejto situácii príležitosti. O situácii sme sa rozprávali nielen na úrovni jednotlivých oddelení a celej firmy, ale zároveň som mal rozhovor s každým z 30 zamestnancov osobitne. Jasné, že kolegov zaujímali veci, ktoré sa šuškajú na trhu o prepúšťaní v agentúrach a znižovaní platov. U nás je situácia úplne opačná. Žiadne znižovanie platov, žiadne prepúšťanie, práve naopak. Prijali sme ďalších kolegov do digitálu a stále sme na love ďalších šikovných hláv, ktorým sa páči naša filozofia. Od prvého momentu nám všetkým bolo jasné, že situácia nebude jednoduchá. Od minulého roka však v našom self promo tvrdíme, že táto kríza nebude pre každého. Naším riešením je absolútna individuálna proaktivita smerom ku klientom.

Smerom ku klientom?

Áno, proaktívne sme s každým jedným klientom viedli dlhé rozhovory a hľadali sme každému jednému riešenie na mieru.

Aké to boli rozhovory?

Strategické. Niektoré trvali aj celé hodiny a detailne sme rozoberali dosahy situácie na ich podnikanie. Naši klienti vedia, že je pre nás kľúčové čo najlepšie poznať ich biznis, byť pre nich poradcom a partnerom až na úrovni produktu či služby. Skrátka nebyť len vykonávačom pokynov, ale vedieť aj povedať nie, toto nie je pre vás dobré, lebo... Univerzálne šablónové riešenia pre komunikáciu v koronakríze nie sú riešením pre každého a naši klienti tento prístup veľmi oceňujú.

Ako klienti reagovali?

Agentúra musí mať pre klienta pridanú hodnotu. Inak je zbytočná. Prioritne nám nikdy nejde len o zarobenie peňazí na klientovi, ale o vyriešenie jeho problému. Ak to robíte dobre, prinesie to so sebou aj finančnú odmenu. Túto filozofiu z nás klienti cítia, a preto nám dôverujú. Dve tretiny z nich sa k situácii postavili veľmi konštruktívne a riešenia, ktoré sme spolu nachádzali, podporili aktuálne nastavenými budgetmi, respektíve boli schopní otvoriť aj nové budgety. Zhruba 20 percent je v situácii, keď im biznis rastie sám, lebo im táto situácia „nahráva“. Len asi 15 percent klientov absolútne zastavilo komunikáciu a začali vyčkávať. Niektorí z nich tento postoj postupne prehodnocujú.

Aké rady ste im dávali?

Keďže máme zhruba 40 aktívnych klientov a ku každému sme pristúpili absolútne individuálne, je nemožné na to odpovedať všeobecne. V princípe by sme však našu prácu pre klientov za posledné týždne mohli rozdeliť na dve fázy. Reakčná krátkodobá a proakčná strednodobá. Spoločnými prvkami reakčnej fázy bolo hlavne pochopenie situácie, adaptovanie sa, identifikovanie a využitie príležitostí. 

Čo nasleduje po reakčnej fáze?

Pri reakčných riešeniach vždy myslíme už aj na budúcnosť, čo bude po korone. Minimálne napríklad na zber dát, ktoré v budúcnosti spolu využijeme na rozhodovanie o nových službách, produktoch, spôsobe komunikácie so zákazníkom, je toho veľmi veľa. Fáza, ktorá príde po korone, bude vychádzať nielen z výsledkov reakčnej fázy, ale aj výsledkov dlhodobých procesov, ktoré s viacerými klientmi riešime a budú mať zásadný vplyv na podnikanie väčšiny subjektov na trhu.

Aké procesy máte na mysli?

Korona nie je o tom, že mení biznis naruby. Korona je akcelerátorom. Jednak zakcelerovala aj tak nastupujúcu recesiu, ktorú si mnohí nechceli už niekoľko mesiacov pripustiť, ale hlavne zakcelerovala procesy digitálnej transformácie, v ktorých sa nachádzame už niekoľko kvartálov. Netreba si to mýliť z digitalizáciou predaja, to nie je o tom. Digitálna transformácia zasahuje do všetkých procesov firmy, od internej komunikácie cez prehodnocovanie produktov a služieb až po predaj a komunikáciu so zákazníkom. V celom tomto procese sa vie uplatniť kvalitná reklamná agentúra budúcnosti.

Dá sa vymyslieť reakčná stratégia na každého klienta?

Snažíme sa. Je to o proaktivite a detailnom poznaní každého klienta. Musíte poznať jeho silné stránky. Silnou stránkou môžu byť napríklad zamestnanci, ktorí sú v niečom dobrí, klient má výrobu, čo sa dá modifikovať pre súčasnú situáciu a podobne. Ak klient predáva napríklad autá, možno ich teraz predávať nebude, ale  môže robiť dezinfekciu ozónom pre svojich klientov a zároveň tak osloviť aj potenciálnych budúcich zákazníkov. A keď túto službu spustil medzi prvými, získa okrem nového zdroja príjmov napríklad aj cennú databázu pre budúci predaj.

Čo sa zmenilo v službách agentúry počas tohto obdobia?

Všetko sa absolútne zrýchlilo. Zrazu nie sú nutné všetky tie „tančeky“ okolo, kým sa začne s reálnou prácou pre klienta.

Nedozvedeli ste sa všetko?

Tento článok je exkluzívnym obsahom Hospodárskych novín. Pokiaľ chcete získať neobmedzený prístup k digitálnemu obsahu hnonline.sk, predplaťte si jeden z troch digitálnych balíkov.

Tento článok ste dočítali vďaka tomu, že ste predplatiteľom Hospodárskych novín. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.

Strategický Newsletter

Top správy z marketingu, médií a reklamy.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.