Sledujte nás na Instagrame

@magazin.strategieFacebook
22.05.2020, 06:00

Pavol Neruda: Projekt Oktagon Underground je výsledkom mimoriadnej situácie

Turnaje bez divákov môžeme organizovať vďaka pay-per-view. Bez tohto modelu by bola situácia oveľa ťažšia.

Pavol Neruda: Projekt Oktagon Underground je výsledkom mimoriadnej situácie
Zdroj: archív

Česko-slovenský športový a marketingový fenomén Oktagon MMA využil koronakrízu ako príležitosť. Majitelia a organizátori najpopulárnejších turnajov na Slovensku a v Česku Pavol Neruda a Ondřej Novotný priniesli nový projekt s názvom Oktagon Underground. Ide o zápasy v MMA, ktoré s mierne upravenými pravidlami kopírujú divákom dobre známe turnaje Oktagonu. Oktagon Underground ponúka počas siedmich týždňov sedem turnajov, striedavo sa budú odohrávať v Česku a na Slovensku a keďže sú obidve krajiny zasiahnuté pandémiou, diváci si môžu zakúpiť virtuálne vstupenky v podobe pay-per-view a zápasy sledovať online.

O vzniku projektu, jeho cieľoch, úspešnosti prvého turnaja a budúcnosti, sme sa rozprávali s jedným z organizátorov turnajov a majiteľom organizácie Oktagon MMA Pavlom Nerudom.  

Zdroj: Oktagon

S: Mali ste projekt Oktagon Underground pripravený dopredu, alebo ste ho vymysleli impulzívne vplyvom pandémie?

Kvôli rozšíreniu koronavírusu sme museli zrušiť zápasy a tým nastal problém pre všetky strany. My aj zápasníci sme zostali bez príjmov. Nehovoriac o tom, že sa zápasníkom zrušili vyhliadky na zápasy na najbližšiu dobu. Okamžite nám s Ondrom Novotným napadlo, že urobíme turnaj bez divákov. Mali sme šialenejšiu predstavu, ale keď sa to premyslelo do detailu, vznikol tento formát. Oktagon Underground je výsledkom mimoriadnej situácie. 

Zdroj: Zakladatelia organizácie Oktagon MMA Pavol Neruda a Ondřej Novotný

S: Koľko záujemcov si zakúpilo pay-per-view? Aká bola sledovanosť prvého dielu?

Čísla ešte nemáme kompletné, preto ich nechcem zverejňovať. Sledovanosť prvého dielu bola niekoľko tisíc, pozrelo si ju dostatočné množstvo divákov, avšak bola o niečo nižšia, ako bol náš cieľ.

S: Zdieľali ste informáciu o tom, že live prenos bol napadnutý hackermi. Do akej výšky odhadujete, že sa vyšplhali straty?

Zasiahlo to najmä divákov, ktorí si kvôli zlyhaniu systému nemohli zakúpiť pay-per-view. Tých budeme musieť odškodniť, čo znamená pokles ich záujmu a teda našich príjmov aj do budúcna. Po sčítaní straty to odhadujeme na 80 tisíc eur.

S: Aký ste si stanovili cieľ v sledovanosti Oktagonu Underground? Akú očakávate že bude mať sledovanosť vývoj?

Na tento rok sme si stanovili finančné ciele pay-per-view o niečo vyššie ako obyčajne, a preto sa ich snažíme naplniť. Dúfam, že sa nám to počas celého trvania projektu Underground podarí.   

Pred samotným turnajom Underground sme boli v očakávaní, ako sa budú online prenosy predávať. Do ponuky sme zahrnuli aj špeciálne balíčky za 50 eur na všetkých sedem turnajov, alebo samostatne. Dávali sme si otázku, či bude sledovanosť najvyššia na začiatku a postupne bude klesať, alebo sa bude vyvíjať a divák si bude postupne obľubovať nových bojovníkov. Zaujímavé bude sledovať, či bude blížiacim sa finále sledovanie prenosov rásť. Po prvej časti sme pochopili, že sledovanosť turnaja pôjde hore. 

S: Vysielacie práva na turnaj Oktagon má zakúpené televízia JOJ a na druhý deň po live prenose si diváci môžu pozrieť zápasy aj na O2 TV. Ako je to s projektom Underground. Ponúkali ste ho aj televíziám?

Áno. Máme dlhodobé partnerstvo s obidvoma televíziami, preto sme im Oktagon Underground ponúkli. Zápasy vysielajú, ale nie live. V tomto prípade si chceme udržať najmä pay-per-view. Tým, že je turnaj bez divákov, sa snažíme nahradiť príjmy zo vstupeniek.

S: Sú pre vás za normálnych okolností najväčším zdrojom príjmov vstupenky na turnaje?  

Sponzori, predaj lístkov a pay-per-view. Chvalabohu za pay-per-view, momentálna situácia by pre nás bola bez tohto modelu oveľa ťažšia.

S: Do akej výšky sa vyšplhali investície na promo projektu Underground?

Investovali sme do outdoorovej reklamy, do rádia a samozrejme sociálnych sietí. Najsilnejšie promo nám robí náš štáb, ktorý nakrúca priamo bojovníkov. Za krátky čas sme natočili 20 zápasníkov, dali sme do pohybu štáby po celom Česku aj Slovensku. Sú to pre nás aj najväčšie náklady. Celkovo sa náklady vyšplhajú odhadom na 250 tisíc eur, vrátane odmien pre zápasníkov, čo tvorí 100 tisíc eur. 

Oktagon Underground by mohol ako unikátny projekt žiť ďalej.

S: Ako je to s partnermi Oktagonu Underground?

Podporili nás aj tí, s ktorými spolupracujeme na klasických turnajoch Oktagonu. Niektorí dokonca rozšírili spolupráce s ďalšími bojovníkmi.

S: Aká je cena reklamy v porovnaní s klasickými turnajmi Oktagon? A aká je cena za jednotlivé umiestnenia značiek v klietke?

Cena je rovnaká, nerobili sme rozdiely. Reklama, teda zobrazenie loga, stojí na jeden turnaj 7 – 10 tisíc eur. Nehovoríme samozrejme o stredovej pozícii v klietke. Reklamu predávame v balíkoch, značka si môže zakúpiť priestor na celú sezónu. Výtlak pre značku je najväčší, keď partnerstvo trvá dlhodobo, vtedy ju v marketingovej komunikácií tlačíme cez viaceré naše kanály. Objaví sa v televízií, v klietke, vo videách a reklamných spotoch. Snažíme sa to jednoducho namixovať na celý rok.

S: Ako je to so sponzormi jednotlivých zápasníkov, aké sú rozdiely v porovnaní s klasickým Oktagonom?

V Oktagone máme niečo ako tímové stajne, podobne ako vo Formula1, kde si jednotlivé spoločnosti môžu kúpiť svojich bojovníkov. Tí potom zápasia pod ich značkou a visibilita brandu rastie, a tým sa prirodzene prepája so športom či organizáciou bojovníka. Veľmi dobre na to reagujú fanúšikovia a povedomie o značke je silnejšie. Takto fungujeme štandardne, ale rozhodli sme sa nespustiť to v rámci Oktagon Underground.

U niektorých zápasníkov sme zaznamenali, že klesol počet sponzorov výrazne, niektorým menej. To potvrdzuje, že kríza postihla všetkých, bojovníkov aj ich sponzorov. Nie je to ale tragické, mnohým sponzori zostali.

S: Aká je budúcnosť projektu? Plánujete po ukončení pokračovať ďalej?

Po prvom turnaji je o tom skoro hovoriť. Vyhodnotíme to na konci. Náš pocit je, že by to mohlo byť dobré. Baví nás to, tak sa nebránime pokračovaniu, ktoré si ale vieme predstaviť v divokejšej verzii. Oktagon Underground by mohol ako unikátny projekt žiť ďalej.

S: Ako pandémia ovplyvnila Oktagon? Ako budete kompenzovať presunuté zápasy?

Situácia nás vzhľadom na to, že sme museli presunúť niektoré turnaje, ovplyvnila veľmi. Predovšetkým zápasy v Ostrave, na ktoré malo prísť 11 tisíc ľudí. Turnaj sa mal konať štyri dni po vyhlásení prísnejších opatrení v oboch krajinách. Tri turnaje, na ktoré sme predávali a stále predávame lístky, presúvame na jeseň. Vstupenky na turnaje sú platné, nemôžem preto hovoriť o tom, že by sme peniaze za lístky vracali. Aj napriek obmedzeniam a vďaka Oktagon Underground dúfam, že bude rok 2020 úspešný.

Zdroj: Oktagon

Strategický Newsletter

Top správy z marketingu, médií a reklamy.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.