Sledujte nás na Instagrame

@magazin.strategieFacebook
05.06.2020, 06:00

Prieskum: 20 percent Slovákov minulo na oblečenie viac peňazí než normálne. Ako sa zmenilo naše správanie v módnom e-commerce?

Prieskum: 20 percent Slovákov minulo na oblečenie viac peňazí než normálne. Ako sa zmenilo naše  správanie  v módnom e-commerce?
Zdroj: https://www.disruptiveadvertising.com/

Slováci nakupovali aj v karanténe, 20 percent z nich dokonca minulo viac peňazí než normálne. Aj tieto zistenia vyplývajú zo zhrnutia koronavírusových mesiacov marec a apríl v špeciálnej edícii prieskumu Fashion (Re)search módneho vyhľadávača GLAMI, ktorý bol zameraný na to, ako príchod Covid-19 zvládla slovenská módna e-commerce a slovenskí používatelia internetu.

Pokles v GMV( Gross Merchandise Value: v e-comerce = odhadovaný objem tržieb e-shopov) dosiahol v týždni zavedenia núdzového stavu až -25 percent, 80 percent e-shopov zaznamenalo pokles predajov a 11 percent čelilo problémom s prerušením dodávateľského reťazca. Zvýšený dopyt po lacnejších produktoch zaznamenalo 27 percent e-shopov.

S nástupom karantény sa menilo aj nákupné správanie zákazníkov

Najsilnejšou kategóriou marca 2020 sa stali šatky a šály, zatiaľ čo najsilnejšou kategóriou apríla už boli sezónne kúsky (šaty, topy, detské oblečenie). Z reportu vyplýva, že najviac oslabený týždeň bol od 9. do 16. marca. V priebehu tohto týždňa posilnila iba jedna kategória produktov a tou boli šatky a šály (+15 percent), ostatné kategórie sa prepadli až o 52 percent. Odo dňa, kedy bol vyhlásený zákaz pohybu, sa čísla pomaly začali vracať na svoje pôvodné hodnoty, niektoré kategórie dokonca vyleteli smerom hore, medzi nimi napríklad oblečenie pre deti a bábätká (+47 percent). Taktiež oblečenie, ktoré si ľudia kupovali na doma, konkrétne legíny a tepláky (+14 percent), športové oblečenie (+23 percent, objavili sa tam aj tenisky (+15 percent).

Zdroj: GLAMI

Index celkových tržieb zo vzorky viac ako 120 e-shopov, ktoré sú dostupné na GLAMI.sk.

S nástupom karantény sa menilo aj nákupné správanie zákazníkov. Najväčší dôraz ľudia kládli na peniaze a bezpečie. Všeobecne sa zvýšil dopyt po lacnejších/zlacnených produktoch. Doba doručenia zaujímala 35 percent zákazníkov, 9 percent sa dopytovalo na bezpečnosť doručenia zásielok.

Zníženie návštevnosti deklaruje 43 percent e-shopov s módou na Slovensku, 29 percent e-shopov zároveň zaznamenalo zvýšenú interakciu používateľov s ich obsahom na sociálnych sieťach. V reakcii na koronavírusovú situáciu e-shopy znižovali budgety, pozastavovali spolupráce s externými agentúrami a freelancermi, znižovali platy a niektoré z nich aj prepúšťali.

Koronavírus nie je hrozbou pre online módu a po počiatočnom poklese predaja sa očakáva rapídny nárast

Naopak 9 percent e-shopov zaznamenalo nárast v návštevnosti a 6 percent zaznamenalo zmeny vo výkonnostných kategóriách. Obdobie koronavírusu malo veľký vplyv na viac ako jednu tretinu e-shopov, no vnímajú ho aj ako príležitosť prispôsobiť stratégiu a skúsiť niečo nové. Až 18 percent opýtaných e-shopov si dokonca myslí, že koronavírus nie je hrozbou pre online módu a po počiatočnom poklese očakáva rapídny nárast, ktorý vyváži straty.

Toto tvrdenie sa neskôr potvrdilo, keď v druhej polovici apríla nastúpil nárast, ktorý nielen vyrovnal straty z predchádzajúceho obdodbia, ale dokonca priniesol e-shopom zisk navyše. Ľudia nakupovali hlavne základné sezónne kúsky - tenisky, šaty, tričká, tielka, spodnú bielizeň, ale aj oblečenie pre deti a topánky na šport.

Zdroj: GLAMI

Urobiť radosť sebe alebo blízkym bolo hlavným dôvodom nákupu, záujmu Slovákov sa teší aj udržateľná móda

Hlavným dôvodom nákupu Slovákov bolo urobiť radosť sebe alebo niekomu blízkemu (35 percent), prípadne potreba nového kúsku, ktorý sa im v aktuálnej situácii zišiel (oblečenie na doma, obuv na domáce cvičenie, detské veci). Až 17 percent deklarovalo, že sa ich nákupné zvyky vôbec nezmenili ani počas koronavírusu. Ľudia mysleli nielen na seba, ale aj na podporu lokálnych obchodov a dizajnérov, ktoré podporilo až 13 percent opýtaných.

​Šály a šatky neboli jediným trhákom mesiaca marec. Úplným víťazom vyhľadávania sa stali rúška. Vzhľadom k tomu, že nepatria k práve vyhľadávaným produktom, nárast ich vyhľadávania o 4 250 percent môžeme označiť za priamo raketový.

Športové tenisky sa držia popredných miest vyhľadávania aj počas pandémie a počet objednávok dokonca stúpol o 65 percent. Muži sa špeciálne zaujímali o model Nike Jankovski, ktorého vyhľadávanie stúplo o 575 percent.  Záujem ľudí o cvičenie doma potvrdzuje marcové zvýšenie objednávok športových kúskov o takmer polovicu, najviac ľudí zaujala značka Puma, ktorej vyhľadávanie stúplo o 156 percent. Z našich dát takisto vieme, že rodičia potrebné nákupy oblečenia pre deti neodkladali na neskôr, ale práve naopak využili online nákupy. Objednávky produktov pre deti a bábätká stúpli o takmer 60 percent oproti predchádzajúcemu obdobiu. Nárast pokračoval aj v nasledujúcom mesiaci. Po prvotnom rapídnom náraste vyhľadávania rúšok nastal v apríli pokles a ľudia skôr vyhľadávali produkty, ktoré sú spojené s nadchádzajúcou zmenou ročného obdobia.

Zdroj: GLAMI

​Napriek finančnej neistote, ktorú priniesla náhla pandémia, sa 69 percent opýtaných Slovákov naďalej zaujíma o udržateľnú módu, pričom až 79 percent z nich je dokonca ochotných si za ňu priplatiť.

Projekt Fashion (Re)search je dlhodobý výskumný projekt vyhľadávača módy GLAMI o stave slovenskej módnej e-commerce, založený na kontinuálnom zbere dát od slovenských užívateľov internetu. Špeciálny Covid-19 report je založený na interných dátach GLAMI.sk, sledujúcich obdobie od 1.3. do 30.4. 2020. Všetky ostatné dáta pochádzajú z dotazníkového prieskumu medzi 35 slovenskými e-shopmi s módou, ktorý prebiehal v termíne od 2.4. do 12. 4. 2020, ako aj z dotazníkového prieskumu s viac než 5000 užívateľmi slovenského internetu, ktorý prebehol od 1.5. do 10.5. 2020.

Strategický Newsletter

Top správy z marketingu, médií a reklamy.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.