Sledujte nás na Instagrame

@magazin.strategieFacebook
01.07.2020, 17:00

Štefan Šperka: Chcem, aby mala anketa Social Awards Slovakia v online priestore hodnotu televízneho projektu

Organizátor projektu hovorí o impulze pre spustenie ankety, výbere moderátorov či kategórií.

Štefan Šperka: Chcem, aby mala anketa Social Awards Slovakia v online priestore hodnotu televízneho projektu
Zdroj: Social Awards Slovakia

Na Slovensku vznikol nový projekt s názvom Social Awards Slovakia, ktorý bol predstavený v polovici júna. Ide o anketu, v ktorej môžu Slováci hlasovať za svojho najobľúbenejšieho influencera. Hlasovať za osobnosť online prostredia je možné v deviatich kategóriách a aktuálne v prvom kole súťaží 192 nominovaných.

​Organizátor projektu Štefan Šperka chce poukázať na to, že sociálne siete dokážu mať aj širší rozmer ako iba zarábanie peňazí a s vplyvom jednotlivých osobností na online platformách prichádza aj zodpovednosť. Rozprávali sme sa aj o tom, prečo sú moderátormi práve manželia Cifrovci a aký je cieľ ankety a odkaz pre verejnosť.


S: Anketa Social Awards Slovakia sa na Slovensku uskutoční po prvýkrát. Čo bolo impulzom pre spustenie projektu?

Určite moja minuloročná návšteva USA, kde som potreboval nabrať novú inšpiráciu, premyslieť si, čomu sa chcem ďalej venovať a tak som sa rozhodol byť úplne sám v New Yorku na 10 dní. Práve tam a bude to znieť ako to najväčšie klišé, mi pri káve v Central parku napadol tento projekt. Videl som totiž influencerov priamo pri práci, keďže sa tam konal charitatívny beh, myslím, že to bolo na podporu ľudí chorých na AIDS. Množstvo influencerov bolo súčasťou tohto podujatia a pomáhali. Preto som si pozrel verziu Influencer Awards Monaco a zaujala ma táto myšlienka. Hovorím si: Oceňujeme hercov, missky, spevákov, prečo nie aj influencerov? Veď aj oni si zaslúžia za svoju prácu ocenenie. A tak sa minulý rok v máji začala v mojej hlave kreovať myšlienka ocenení. Postupne som nabral ľudí z môjho okolia, ktorých projekt natoľko zaujal, že sa ku mne pridali a pomáhajú mi pri pretavení mojej vízie do reálnej podoby.

S: Má slovenská anketa súvis so súťažou Global Social Awards?

Nie nemá. Máme absolútne odlišné pravidlá, či už ide o výber nominácií, spôsobu hlasovania, až po vizuál celého nášho projektu. Popravde sme sa o Global Social Awards dozvedeli až keď sme mali poskladaný celý náš projekt, ktorý sme vymysleli s mojimi ľuďmi od základov.

S: Aký je cieľ ankety?

Cieľom ankety je priblížiť prácu influencerov ich followerom. Aby fanúšikovia nezdieľali len ich príbeh, ktorý si tvoria na sociálnych sieťach, ale zároveň ich takýmto spôsobom ohodnotili. Myslím si, že to je cesta, ako si známe tváre na Instagrame, facebooku, či YouTube uvedomia ešte viac svoju celospoločenskú zodpovednosť.

S: Aký je obchodný cieľ ankety? 

Jednoduchý, aby sa vďaka partnerom projektu pokryli náklady na celý projekt od reklamnej kampane, po výrobu sošiek, až po samotný galavečer, čo rozhodne nie je malá suma. Chceme urobiť projekt v online priestore, ktorý bude mať hodnotu televízneho projektu. A viem, že sa to spoločne s mojím tímom podarí uskutočniť.

S: Podľa čoho ste si vyberali ako partnera televíziu Markíza?

Televízia Markíza bola našou prvou voľbou, pretože ide o najsledovanejšiu televíziu, čo je však podstatnejšie, majú zároveň najsledovanejší web. A práve online platforma Markíza Plus je priestorom, kde sa bude celý event vysielať. Práve tento atribút bol pre nás najdôležitejší a som veľmi rád, že sa Silvia Majeská ako programová riaditeľka nadchla pre Social Awards Slovakia rovnako ako ja a dala mu zelenú. Keďže oceňujeme ľudí v online priestore, hodí sa to aj do koncepcie internetovej televízie Markíza Plus.

Aj sociálne siete dokážu pomáhať, nie sú len nástrojom na zarobenie si peňazí.

S: Rozhodli ste sa pre anketu v deviatich kategóriách. Podľa čoho ste sa rozhodli pre dané segmenty? 

Išli sme jednoduchým kľúčom, respektíve, aby som bol presný, odborníci z PR agentúr, zástupcovia mediálnych partnerov a až na konci ja ako organizátor, sme vybrali tieto kategórie po dôslednom zvážení, aby mali zastúpenie všetky segmenty. Respektíve značná časť influencerov. Máme preto 8 hlavných kategórií “BEST” a jednu doplnkovú s názvom “NO LIMITS”. Ide o kategóriu, ktorá je bez našich pôvodne daných limitov. Myslím si totiž, že aj influenceri, ktorí možno v určitom smere vyvolávajú viac vášní a menšiu mieru kontroverzie, patria na sociálne siete. Nie sú síce viditeľní svojou edukatívnou formou prezentácie, ale pomáhajú. Len ich nie je až tak vidieť a určite aj oni majú miesto v našej ankete a musím zodpovedne povedať, že si za touto kategóriou stojím.

S: Podtitulom súťaže je heslo „S vplyvom prichádza zodpovednosť“, prečo ste sa rozhodli pridať aj takýto spoločenský aspekt? Aký odkaz chcete týmto odovzdať verejnosti?

Pretože v poslednom období sa zo slovíčka influencer stalo niečo, čo v ľuďoch vzbudzuje určitým spôsobom negatívnu emóciu a povie si: „Dnes už je každý influencer“. My chceme ukázať, že títo ľudia naozaj nie sú len predajcovia krémov, či oblečenia, ale využívajú svoju moc aj na pomoc v rámci charity, prípadne ich obsah má edukatívny rozmer smerom k ich followerom.

Stačí sa pozrieť napríklad na novinárov. Koľko informácií sa vďaka nim dostane medzi širokú verejnosť. Aj stránky ako Zomri sa stali určitým smerom formujúce verejnosť. Ide síce o satirickú stránku, no dnes si už aj politici musia dávať pozor čo robia, aby sa neobjavili na Zomri. Jednoducho každý nominovaný nejakým spôsobom zasahuje svojich sledovateľov a ovplyvňuje ich životy. A je len na followeroch, či si z toho zoberú to dobré alebo nie.

S: Prečo ste sa rozhodli, že moderátormi budú práve manželia Veronika Cifrová Ostrihoňová a Matej „SajfaCifra?

Dôležité je povedať, že som si vybral dvojicu moderátorov až potom, ako vznikli nominácie. V médiách pracujem desať rokov a za ten čas som si vybudoval vzťahy s polovicou nominovaných, preto odmietam otázky typu, či majú obaja morálne právo byť moderátormi a zároveň byť v nomináciách. To by som musel vyhodiť 50 percent ľudí len preto, že ich poznám. Zároveň ich obsah presne zapadá do koncepcie našej ankety a majú preto plné právo byť nominovaní. Absolútne nemajú vplyv na to, či vyhrajú alebo nie. Všetko je to na ľuďoch a tak to má byť. Ja som otvorený tomu, dať nahliadnuť komukoľvek do hlasovania. Nemám v pláne do neho žiadnym spôsobom zasahovať, v konečnom dôsledku mi je jedno kto vyhrá, dôležité je posolstvo celého projektu a to, ako to celé dopadne.

S: Odborná porota má za úlohu vybrať profil na Instagrame, ktorý má do 10 tisíc followerov a pomôcť mu tak s rozbehom kariéry. Podľa čoho sa bude porota vo výbere rozhodovať? A ktoré profily sa budú v tejto kategórii uchádzať o prvenstvo? 

Toto bude absolútne v rukách odbornej poroty. Jeden deň sa stretnú pri dobrej večeri a nájdu človeka, ktorému cenu udelia. Nemáme žiadne vopred určené nominácie, bude len a len na nich, aby našli zhodu v jednom mene a to vybrali, aby ho ocenili. Porota sa bude rozhodovať čisto na základe obsahu daného influencera a jeho prínosu pre spoločnosť.

Aj influenceri, ktorí možno v určitom smere vyvolávajú viac vášní a menšiu mieru kontroverzie, patria na sociálne siete.

S: Aký odkaz chcete, aby víťazi ankety odovzdali verejnosti?

V skratke? Že aj sociálne siete dnes dokážu pomáhať a nie sú len nástrojom na zarobenie si peňazí.

S: Nerozmýšľali ste aj nad kategóriami, kde by sa mohli objaviť mladší influenceri, ktorí majú zásah práve na generáciu tínedžerov?

Myslím, že vďaka širokému spektru nominovaných máme pokrytý aj tento segment. Stačí spomenúť youtuberov Goga, Exploiteda a iných. Čiže aj mladší hlasujúci si nájdu v každej kategórii toho svojho favorita.

S: Máte svoje vlastné preferencie na víťazov?

Samozrejme, aj ja mám svojich obľúbených influencerov, ale ako som hovoril, hlasovanie je na ľuďoch a mne naozaj nezáleží či vyhrá ten, alebo onen influencer, či nebodaj môj favorit. Vyhrá ten, ktorý bude mať vo svojej kategórii najviac hlasov. Teším sa viac z toho, že si influenceri anketu zobrali za svoju a tešia sa z nominácií, zdieľajú ju cez svoje profily a vyzývajú ľudí, aby hlasovali. Som rád, že v 90 percentách prípadoch vyvoláva celá anketa pozitívne emócie a to bolo mojím cieľom. Nikdy nevyhoviete všetkým, ale verím, že na konci dňa a 29. septembra, kedy bude slávnostný galavečer, všetko dopadne na jednotku a začneme hneď potom makať na druhom ročníku. 

Víťazov hlasujúci i slovenskí influenceri spoznajú 29. septembra na slávnostnom gala večere, ktorý odvysiela Televízia Markíza na online platforme Markíza Plus.

Strategický Newsletter

Top správy z marketingu, médií a reklamy.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.