archív
StoryEditor

Prestaňme sa zaoberať každým digitálnym parametrom individuálne. Sledujme dlhodobé ciele

05.08.2020, 11:57
Autor:
(pš)(pš)
Šéf digitálu v agentúre Zenithe, Miroslav Pagáč, hovorí aj o tom, ktorá informácia ho v poslednom čase najviac zaujala.

Miroslav Pagáč pracuje ako Head of Digital v mediálnej agentúre Zenith. Zároveň je jeden zo školiteľov digitálnej akadémie Dimaq, ktorá je určená pre všetkých, ktorí si chcú doplniť vedomosti z digitálu. Organizátorom kurzu je združenie IAB Slovakia. Spoznajte Miroslava prostredníctvom našich otázok.

Čomu konkrétne sa venujete na súčasnej pozícii?
Aktuálne vediem digitálnu divíziu pre medzinárodnú mediálnu agentúru Zenith. Súčasťou tímu je približne desať ľudí, ktorí sa zaoberajú prípravou a exekúciou digitálnych kampaní pre komunikáciu produktov či značiek s cieľom zameraným na budovanie povedomia, zvyšovaním návštevnosti alebo e-commerce. V kampani využívame všetky digitálne kanály ako display, video, sociálne siete, platené vyhľadávanie, SEO, affiliate marketing, influencerov, natívnu reklamu, HbbTV a podobne. Zároveň sa podieľam na vývoji interných nástrojov alebo na implementácii nových nástrojov, ktoré nám pomáhajú zlepšovať výkon kampaní ako je programmatický nákup alebo ich reporting napríklad pomocou interaktívneho BI riešenia.

Pre akých klientov pracujete?
Medzi portfólio klientov, pre ktorých mám alebo som mal tú česť pracovať patrí O2 Slovensko, Tatra banka, Tesco mobile, Nestlé, Toyota/Lexus, Zentiva, Wörwag Pharma, Stredoslovenská energetika, Bel, Dedoles, Powerlogy, Červený nos, Novalim, Medtronic... Za niektoré práce sme získali ocenenia. Napríklad počet domácich i medzinárodných ocenení pre kampaň O2 #nebuď pirát sme už reálne prestali počítať. Aj touto cestou ďakujem mojim kolegom, klientovi i spolupracujúcim agentúram, že sme sa na tomto výnimočnom projekte mohli podieľať.

Čo považujete za highlight svojej kariéry alebo zlomový moment?
Highlight moment považujem za špičku ľadovca. Pod ňou sa nachádza kopec práce, maličkostí, ktorými si musíme poctivo prejsť každý deň v práci. V realite sú to dlhé náročné stretnutia, prezentácie alebo tendre a predovšetkým príprava a riešenie zložitých situácií počas priebehu digitálnej kampane. Highlightom je moment, keď zistíte, že kampaň bola úspešná, klient bol spokojný alebo dostanete pozitívny feedback z vášho okolia. Čo sa týka mojej profesionálnej kariéry, zlom prišiel v roku 2010, keď som dostal príležitosť vybudovať digitálne oddelenie v Zenithe. Následne v roku 2018 som dostal dôveru od Správnej rady IAB Slovakia a zvolili ma predsedom Správnej rady IAB Slovakia a o rok neskôr predsedom Dozornej rady IAB Slovakia. V tom istom roku som začal participovať na DIMAQ ako Master trainer.

Aké ocenenia ste získali a chceli by ste sa nimi pochváliť?
Pre mňa bolo a vždy bude najdôležitejšie ocenenie v podobe individuálnej spätnej väzby od ľudí, s ktorými spolupracujem. Samozrejme, že si vážim aj akékoľvek iné ocenenia, môžem spomenúť napríklad nedávne ocenenie YouTube Works - Najkomplexnejšia YouTube stratégia pre značku, Tatra banka - pre kampaň Študent, ktorej som bol aktívnou súčasťou.

Čo vás najviac baví na vzdelávacom programe DIMAQ?
Teší ma, že na DIMAQu sa stretne pestrý tím lektorov, ktorý je vystavaný z rôznych odborníkov z rôznych oblastí a rôznych mediálnych, digitálnych, špecializovaných agentúr a zadávateľov. Pričom výsledkom je odovzdanie vedomostí z teórie a praxe, a preto je kurz štvordňová DIMAQ Akadémia, ktorá je vhodná pre každého marketéra s menej či viac digitálnymi skúsenosťami. Najbližšie sa môžeme vidieť na jesennej edícii DIMAQ-u.

Blogy, ktoré ste napísali? Konferencie, na ktorých prednášate?
Blogov je niekoľko, väčšinu publikovali Stratégie, o facebooku Prieskumníkovi som písal tu. Digital rulezz, Living on the edge, Profesia days, všetko to boli menšie či väčšie odborné prednášky.

Srdcovka v online?
Tvorba stratégie digitálnych kampaní, rozvoj digitálnych platforiem a práca s ľuďmi.

 A napak v offline?
Rodina, priatelia, príroda a aktívny šport. Ak mám byť konkrétnejší, vždy som túžil byť moreplavec a posledné roky aktívne trávim dovolenku prepravami na plachetnici.

Aké sú zdroje inšpirácie?
V stratégii a pohľade na média určite Mark Ritson. Následne rôzne blogy ako Avinash Kaushik, Ondrej Ilincev (CZ), Neil Patel, ale určite sú to aj naše lokálne ikony marketingu ako Martin Woska z Triad-u, Igor Tóth z O2, či Igor Brossman a mnoho iných.

Ak by ste mali dať slovenským marketérom iba jednu radu, aká by to bola?
Myslím si, že svet marketingu sa veľmi fragmentuje a tobôž digitál. Preto je veľmi dôležité stanoviť si dlhodobý cieľ, prepojiť emocionálne rozhodovanie a správne dáta tak, aby sme videli veci v kontexte a s nadhľadom. Jednoducho povedané, prestaňme dolovať a zaoberať sa každým jedným digitálnym parametrom individuálne. Namiesto toho si vyberme maximálne tri marketingové parametre a sledujeme stanovený kurz - dlhodobý cieľ.

Čo zaujímavé ste si naplánovali na rok 2020?
Kontinuálne vzdelávanie ľudí v našej firme pomocou špeciálneho digitálneho projektu. Nové technológie a platformy, o ktorých sa naši klienti určite dozvedia.

Chybami sa človek učí. Aký bola váš prvý veľký online "prúser"?
Tých sa stane vždy veľa, máloktorý je možné zverejniť. Určite by som mohol dať radu, aby ste si vždy skontrolovali prezentáciu pred stretnutím. Raz sa mi stalo u klienta, kde bolo celé marketingové oddelenie, že moja časť prezentácie o digitálnych médiách je nedokončená, respektíve bola to pracovná verzia s vymyslenými číslami a hejterskými názvami :) Hold, kolega nahral zlú verziu!

Keby ste sa mohli stať odborníkom na niečo cez noc, čo by to bolo a prečo?
Elektroinštalatér.  V zmysle odborník na nekonvenčné energie. V podstate ide o prepojenie vedomostí a fyzickej práce, ktorej výsledok môže byť len pozitívny pre nás aj našu krajinu.

Ktorú otázku z digitálu považujete za najľahšiu?
„Prečo by som mal investovať do video reklamy?“ Pretože video je najprijateľnejší formát pre užívateľa a je jedno v akej nákupnej fáze sa nachádza. Audiovizuálny formát má čarovnú schopnosť jednoducho a rýchlo vysvetliť podstatu veci, ktorú firma potrebuje komunikovať.

A naopak najťažšiu?
My ľudia sa veľmi radi porovnávame. A z tejto podstaty prichádzajú rôzne otázky. „Sú naše parametre ako CTR, Bounce rate, Conversion rate, veľkosť a podiel výdavkov lepšie alebo horšie?“ Každá digitálna kampaň je špecifická, má svoj cieľ, takmer vždy jedinečnú kreatívu, väčšinou individuálnu landing page. A to všetko v digitálnom prostredí, ktoré sa veľmi rýchlo mení v čase. To, čo platilo pred rokom už neplatí. To znamená, že aj v prípade rovnakého produktu medziročné porovnávanie kampaní je zložité a častokrát neobjektívne. Nieto ešte porovnávať sa s trhom alebo s konkurenciou. Odporúčam, aby ste sa porovnávali sami so sebou, aby ste si vždy stanovili konkrétny cieľ pre zvolenú kampaň a porovnávali sa s týmto cieľom – nikdy nie s trhom.

Ktorá informácia vás v poslednom čase zaujala, prekvapila?
Čo teraz vidíme na svetových konferenciách:  že digitál ako mediatyp nie je všeliek a jeho výkonnosť do veľkej miery závisí od iných mediatypov, najmä televízie a od vlastných kanálov značky. Od webovej stránky, cez fanpage na FB, call-centrum, newslettre až po kamennú pobočku a samotný servis.

menuLevel = 2, menuRoute = news/marketing, menuAlias = marketing, menuRouteLevel0 = news, homepage = false
19. apríl 2024 18:19