Sledujte nás na Instagrame

@magazin.strategieFacebook
07.08.2020, 08:05

Šéf Boltu: Ľudia sa kolobežky len učia používať a niekedy sa správajú ako malé deti

Najprv s hračkou skúsia urobiť všetko, čo môžu aj nemôžu, no po určitom čase s tým prestanú.

Šéf Boltu: Ľudia sa kolobežky len učia používať a niekedy sa správajú ako malé deti
Zdroj: Bolt

Regionálny manažér spoločnosti Bolt pre strednú Európu Roman Sysel v rozhovore hovorí o obchodnom cieli spoločnosti či o tom, ako Slováci zaobchádzajú s kolobežkami. Pýtali sme sa tiež na rozšírenie kolobežiek do ďalších slovenských miest a na službu zdieľaných bicyklov.

Ako sa darí Bolt kolobežkám na Slovensku?
Bolt pred spustením akejkoľvek služby vopred vyhodnocuje, či o službu bude záujem, a až následne ju tam spustíme. Musím ale spomenúť, že v slovenských mestách, kde kolobežky ponúkame, je reálne o čosi väčší záujem ako sme očakávali, z čoho máme skutočne veľkú radosť.

Koľko ľudí denne kolobežku použije ako dopravný prostriedok?
Presné čísla nekomentujeme a ja osobne ich ani nepoznám. Ale je zrejmé, že záujem o túto službu stále rastie a to nás všetkých teší.

Ako sme na tom v porovnaní s ostatnými európskymi krajinami?
Slovensko patrí v rámci Európy k jedným z najviac pokrokových krajín a je otvorené novým a moderným trendom. Pozitívny prístup vidíme nielen u našich používateľov, ale aj u predstaviteľov jednotlivých miest. Toto vidíme nielen pri kolobežkách, ale pri všetkých našich produktoch.

Aký cieľ v používaní kolobežiek na Slovensku by ste chceli dosiahnuť?
U všetkých našich produktov chceme dosiahnuť to, čo už sa nám podarilo v ride-hailingu. Teda byť dlhodobo jednotkou na trhu a poskytnúť naše služby čo najväčšiemu počtu obyvateľov. Jednotkou v kolobežkách už sme a náš cieľ je teda zameraný, rovnako ako pri ride-hailingu, na udržanie tejto pozície, trvalé zlepšovanie našich služieb a ich rozširovanie smerom k ďalším používateľom.

V júni sa elektrické kolobežky dostali aj do Košíc. Budete službu rozširovať aj do ďalších slovenských miest?
Spoločnosť Bolt je európska platforma, preto nám veľmi záleží, aby sme v každej krajine, kde pôsobíme, ponúkali naše služby a produkty čo najviac používateľom, v čo najväčšom počte miest. V Košiciach, ale aj Prešove sme službu spustili, pretože sme tu boli svedkom vysokého dopytu po týchto službách a súčasne sme pomerne rýchlo dokázali nájsť spoločnú reč s vedením mesta, s ktorým aj naďalej komunikujeme.

Expanziu do ďalších miest máme, samozrejme, v pláne a  pracujeme na tom, aby sme dokázali v dohľadnej dobe poskytovať rýchlu jednoduchú a spoľahlivú prepravu, napríklad aj prostredníctvom kolobežiek, vo viacerých slovenských mestách. Monitorujeme trh a v prípade, že zaznamenáme v nejakom slovenskom meste dostatočný dopyt a predovšetkým ústretový prístup mesta, službu radi zavedieme aj tam.

Ako Slováci zaobchádzajú s kolobežkami?
Reakcie a dopyt po kolobežkách majú zatiaľ pozitívny trend. Ľudia si službu v oboch mestách obľúbili, a tak sme po niekoľkých dňoch až týždňoch počty kolobežiek navýšili. Teší nás, že dopyt po službe stále rastie, a že aj v slovenských mestách si obyvatelia vyberajú k preprave aj tento druh mikromobility. 

Ako každá nová vec v meste, aj kolobežky však so sebou nesú niektoré nevyriešené problémy. Ľudia sa ich zatiaľ len učia používať a niekedy sa správajú ako malé deti, ktoré dostanú novú hračku. Najprv s ňou skúsia urobiť všetko, čo môžu aj nemôžu, no po určitom čase s tým prestanú. Slováci v tomto nie sú nijakou výnimkou.

Ktorá krajina je vzorom v zaobchádzaní s kolobežkami?
Ako hovorím, správanie ľudí sa v regióne strednej Európy veľmi nelíši. Drvivá väčšina ľudí sa ku kolobežkám správa dobre, ale vždy sa nájde spočiatku pár ľudí, ktorí s nimi nezaobchádzajú najlepšie. Spočiatku riešime v každej krajine podobné nešváry a čím dlhšie na danom trhu pôsobíme, tým vidíme lepší prístup užívateľov.

Majú kolobežky vymedzený priestor, v ktorom by sa v rámci mesta mali pohybovať? Odporúčané sú cyklotrasy. Ako je to na miestach, kde cyklotrasy nie sú?
Naše odporúčanie nájde každý používateľ v aplikácii. V skratke je možné povedať, že na kolobežke sa má užívateľ správať podobne ako na bicykli. Veríme, že nakoľko všetci jazdci by mali mať minimálne 18 rokov, dokážu zodpovedne usúdiť, ako sa prepravovať tak, aby to bolo bezpečné pre nich aj pre ich okolie.

Ako postupujete, ak používateľ nechá kolobežku mimo povolenej zóny pre parkovanie? 
Ak používateľ nechá kolobežku zaparkovanú mimo povolenej zóny, bude mu automaticky pridelená pokuta vo výške 30 €. Zle zaparkovanú kolobežku systém zaregistruje a pokuta bude stiahnutá z karty, z ktorej údaje sú registrované v aplikácii.

Ako funguje proces dobitia kolobežky?
Kolobežky, ktoré potrebujú údržbu alebo dobitie vďaka zabudovanej GPS, lokalizujeme a zozbierame na zberné miesta - do depa. Tam sa nabijú, dezinfikujú a skontroluje sa ich technický stav. Nabité kolobežky sú následne opäť rozmiestnené do povolených zón v meste.

Začiatkom júla spustila spoločnosť Bolt test novej služby. Zdieľané bicykle odštartovali v Paríži, kedy môžeme očakávať jej príchod na Slovensko?
Tento nový produkt zatiaľ len testujeme v Paríži a následne ho budeme vyhodnocovať a rozhodovať o jeho prípadnom rozšírení na ďalšie trhy.

Ako budete konkurovať Slovnaft BAjkom?
Toto pre nás zatiaľ nie je relevantná otázka, vzhľadom k mojej predchádzajúcej odpovedi. Všeobecne však veríme vo voľnú súťaž a slobodný výber používateľov. Tí nakoniec najlepšie rozhodnú, ktorá služba im vyhovuje viac. Monitorujeme trh a v prípade, že zaznamenáme v nejakom slovenskom meste dostatočný dopyt a predovšetkým ústretový prístup mesta, službu radi zavedieme aj tam.

Aký je obchodný cieľ spoločnosti Bolt?
Cieľom Boltu je stať sa číslom jedna na našich primárnych trhoch, teda v Európe a v Afrike, a túto pozíciu si dlhodobo udržiavať. Veríme, že to dosiahneme už v roku 2020.

Ak by ste mali percentuálne vyjadriť podiel príjmu z kolobežiek, taxíkov či rozvozu jedla, koľko by to bolo?
Presné percentuálne podiely nie som schopný bližšie upresniť. Najväčší podiel zisku má ride-hailing, potom kolobežky a potom nasleduje Bolt Food.

Koľko percent ročne z rozpočtu investujete do marketingu?
Do marketingu, tak ako ho definujeme u nás, dávame okolo dvoch percent GMV (teda súhrnnej hodnoty objednávok). 

Čo najčastejšie prostredníctvom reklamy komunikujete?
Prezentujeme to, ako a prečo sa správame vo vnútri i navonok spoločnosti. Teda, že vynakladáme všetky naše prostriedky čo možno najefektívnejšie, tak, aby z toho mohli mať prospech naši používatelia - cestujúci jazdili lacnejšie a vodiči si zarobili viac.

Nízke prevádzkové náklady a dôraz na efektivitu pri každom rozhodnutí sú vyryté do našej DNA už od prvých dní a trvajú do dneška. Neustále dokazujeme, že to, čo robia naši konkurenti, vieme pomocou technológií a nášho spôsobu práce robiť efektívnejšie. To, čo ušetríme na našej prevádzke, tak môžeme rozdeľovať medzi cestujúcich a vodičov, a tým byť pre obe skupiny tou lepšou voľbou.

Aké reklamné formáty na propagáciu využívate? 
Používame takmer úplnú škálu dostupných formátov. Dôraz je vďaka vyššie zmienenej efektivite kladený hlavne na digitálne prostriedky a predovšetkým na sociálne siete.

Zdroj: Bolt

Zdroj: Bolt

Strategický Newsletter

Top správy z marketingu, médií a reklamy.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.