Sledujte nás na Instagrame

@magazin.strategieFacebook
14.08.2020, 10:35

Nepodceňujte silu komunikácie. Akých chýb sa treba vyvarovať v krízovom období?

Koronakríza so sebou priniesla aj home office, znižovanie platov či prepúšťanie. Akých chýb by sa mali zamestnávatelia vyvarovať pri ich komunikácii so zamestnancami?

Nepodceňujte silu komunikácie. Akých chýb sa treba vyvarovať v krízovom období?
Zdroj: Ergolink.com

Žijeme v krízovom období. Hoci koronakríza zasiahla nie každú firmu a segment rovnakým spôsobom, dôsledky ekonomickej krízy, ktorú pandémia Covidu-19 spôsobila, pocíti celý trh. Väčšina firiem sa musela alebo bude musieť vyrovnať s novým fenoménom a so systémom práce home office, so znižovaním platov, či dokonca s prepúšťaním. Ako hovoriť o obavách zamestnancov, či už sú oprávnené, alebo ich eliminovať, ak takéto riziko nehrozí?

Opýtali sme sa odborníkov z PR agentúr, aká by mala byť v krízovom období komunikácia zamestnávateľov so zamestnancami a akých chýb sa vyvarovať pri riešení problémov a informovaní o nepríjemných záležitostiach. V dnešnom článku sa pozrieme na nový fenomén práce z domu, v ďalšom prinesieme odporúčania, akých chýb v komunikácii sa vyvarovať pri znižovaní platov a prepúšťaní.

Ako správne komunikovať so zamestnancami pracujúcimi z domu a akých chýb sa vyvarovať? Mali by zamestnávatelia ponúknuť nejaké benefity tým zamestnancom, ktorých sa home office netýka?

Home office nie je benefit alebo dovolenka

Zdroj: archív
Daniel Bradáč
Owner a Managing partner Generations

Ako by sme mali komunikovať: Predovšetkým pravidelne a transparentne. Pre mnohé firmy bola vzniknutá situácia len obrovský nezvyk. Práca z domu je náročnejšia na sledovanie času, interakciu a spätnú väzbu. Zamestnanec doma má pocit, že robí často aj viac ako v práci, kde má ten čas presne vymedzený miestom a svojou prítomnosťou. Na druhej strane zamestnávateľ máva nezriedka pocit, že zamestnanec je na akejsi polodovolenke – polopráci. Nevidí ho, a teda ho nemôže dôsledne kontrolovať. Neexistuje lepšie riešenie ako komunikácia, pravidlá a dôvera. A nakoniec, samozrejme, dobre odvedená práca.

A či by mali zamestnávatelia ponúknuť nejaké benefity zamestnancom, ktorých sa home office netýka? Skôr nie. Home office určuje len miesto výkonu práce. Nie je to benefit alebo dovolenka. Ak je práca zamestnanca založená iba na jeho výkone bez interakcie so zákazníkom alebo s kolegom, je jej vykonanie/dodanie jednoduchšie. Projektové riadenie alebo úlohy medzi odbormi, oddeleniami si už vyžadujú lepšiu koordináciu, stanovovanie cieľov a ich kontrolu. Tiež lepšiu komunikáciu a dobré online zručnosti.

Akých chýb sa treba vyvarovať: Ako aj pri štandardnom režime, treba sa snažiť vyhnúť nekompletným a nejednoznačne odkomunikovaným zadaniam, úlohám na poslednú chvíľu, zlej priorizácii, ale aj príliš veľkým projektovým tímom. Zápisy z online chatov a rozhovorov a trackovanie jednotlivých úloh musia byť presnejšie a dôslednejšie.

Práca na diaľku si vyžaduje omnoho väčšiu mieru informovanosti

Zdroj: Seesame
Zuzana Ozanová
Head of Employer Branding Seesame

Ako by sme mali komunikovať: Ako značka myslite na to, že investujete do svojich ľudí – v mierových časoch vám to, ako ste sa zachovali, pripomenú a zohľadnia to vo svojej lojalite smerom k firme. Do komunikácie sa preto oplatí investovať, pretože práca na diaľku si vyžaduje omnoho väčšiu mieru informovanosti, než sme zvyknutí.

Pri práci v kancelárii sa totiž veľa informácií či noviniek šírilo formou tzv. „watercooler talku“, teda v kuchynke či na cigarete. Toto neplánované stretávanie sa však pri práci z domu odpadá. Ak túto formu práce vašim zamestnancom aj naďalej umožňujete, je o to dôležitejšie, aby: mali pravidelné a aktuálne informácie o biznise – a to pozitívne aj negatívne správy, videli či počuli vedenie firmy – to má príležitosť ukázať, že sa neskrýva, ale situáciu sleduje a rieši, mali kontakt s kolegami – nielen pracovný, ale aj odľahčený a neformálny. Po plate a lokalite je práve firemná kultúra dôležitým faktorom pri výbere zamestnania, preto treba ľudský kontakt nahrádzať najviac, ako sa dá.

Akých chýb sa treba vyvarovať: Vyvarujte sa toho, aby bola práca z kancelárie vnímaná ako niečo za trest. Nie je pravda, že všetci jednoznačne preferujú prácu z domu – už dnes u mnohých klientov vidíme, že časť zamestnancov sa návratu do kancelárií „domáha“, pretože im chýba komfort či jednoznačné oddelenie pracovného a súkromného života, ktorý kancelária ponúka.

Nedozvedeli ste sa všetko?

Vyskúšajte digitálne predplatné a dočítajte článok až do konca.
len za
1€!

Digitálne predplatné

Získajte prístup ku kompletnému obsahu

KÚPIŤ

Už máte predplatné?
Prihláste sa

Tento článok ste dočítali vďaka tomu, že ste predplatiteľom Hospodárskych novín. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.

Strategický Newsletter

Top správy z marketingu, médií a reklamy.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.