Sledujte nás na Instagrame

@magazin.strategieFacebook
17.09.2020, 15:22

Odborník na sociálne siete: Ak chcú politici zaujať, musia odkryť súkromie

Gabriel Tóth sa venuje analýze účtov na sociálnych sieťach politikov.

Odborník na sociálne siete: Ak chcú politici zaujať, musia odkryť súkromie
Zdroj: archív
Mnohí poznajú Gabriela Tótha ako hovorcu Penty Investments, popri tom sa v rámci svojho pôsobenia na Katedre komunikácie venuje analýze politických profilov na sociálnych sieťach. S Gabrielom sme sa rozprávali o tom, ako profesionálna je dnes komunikácia na sociálnych sieťach našich najaktívnejších politikov ku ktorým patria premiér Igor Matovič, Peter Pellegrini či prezidentka Zuzana Čaputová. "Sledujúc ako sa vyvíja komunikácia politikov na sociálnych sieťach aj vo svete, myslím, že opona do ich súkromného života sa bude odhaľovať čoraz viac," hovorí Gabriel Tóth. "Na Facebooku sme už videli premiérove ponožky, možno za chvíľu uvidíme aj jeho slipy. Stále však platí, že politici nám stále ukazujú iba to, čo sami chcú. Netreba si teda pomýliť sledovanie profilu na Facebooku s komplexným obrazom toho, ako politika reálne funguje," prízvukuje v rozhovore.
 

Odkedy analyzujete profily našich politikov? Vnímate nejaký posun v ich komunikácii?
So skúmaním politických profilov na sociálnych sieťach som začal ešte v rámci PhD štúdia v roku 2010. Bolo to obdobie, keď si politici profily na Facebooku len zakladali a väčšinou slúžili ako nástenky pre vydané tlačové správy, prípadne oficiálne fotky. V kampaniach boli online profily považované za doplnok k tradičnej komunikácii a jedinou stranou, ktorá ich ako tak efektívne vedela využiť, bola SaS. Dnes je komunikácia na sociálnych sieťach výrazne profesionálnejšia. Politici si uvedomili, že online priestor môže rozhodovať voľby a venujú mu preto výrazne viac času a prostriedkov. Pravdou však je, že aj dnes nájdeme politikov a strany, ktorých pôsobenie na týchto platformách, je ešte stále dosť amatérske.

Ktorí politici dnes patria k najaktívnejším politikom z pohľadu sledovateľov na Facebooku?
Z pohľadu počtu fanúšikov na facebooku sú dlhodobo medzi top politikmi Zuzana Čaputová, Boris Kollár, Andrej Kiska alebo Peter Pellegrini. Počet sledovateľov však už dávno nie je smerodajný pri hodnotení úspešnosti komunikácie, výrazne lepším indikátorom je počet interakcií na profile, teda koľko lajkov, komentárov alebo zdieľaní majú príspevky. Od toho totiž závisí aj počet zasiahnutých voličov.

Existuje medzi nimi „skokan“?
Od začiatku tohto roka výrazne vyrástol profil Igora Matoviča. Rast sledovateľov a interakcií na jeho profile začal ešte počas predvolebnej kampane a predznamenal aj nárast preferencií OĽANO tesne pred konaním volieb. Následná koronakríza zapríčinila, že nový premiér pokračoval v raketovom raste a jeho profil dosahoval historicky rekordné čísla interakcií. V súčasnosti je vidieť, že jeho „čísla“ postupne padajú, ale stále patrí medzi top troch politikov na slovenskom Facebooku.

Štýl komunikácie nášho premiéra často prirovnávajú k detinskému štýlu. Vnímate zmenu tejto komunikácie pred voľbami a po voľbách, keď sa stal premiérom?
Nemyslím si, že by tam bola nejaká zásadná zmena. Igorovi Matovičovi môžete vyčítať všeličo, ale to, že by sa nejako výrazne zmenil po nástupe do funkcie premiéra, nie. Neviem, či je to dobre pre túto krajinu, ale z pohľadu komunikácie zostáva pomerne autentický. Jeho príspevky sú naďalej značne neformálne, jemne populistické a nevyhýba sa ani osobným témam či tvrdým útokom na svojich oponentov.

Ako mu pomáha tento štýl pri získavaní nových fanúšikov?
Na sociálnych sieťach mu skôr pomáha, lebo dokáže zaujať. Je potrebné si uvedomiť, že politici na news feedoch používateľov súperia s obsahom ako sú fotky detí alebo videá z osláv a preto upútať pozornosť s politickými príspevkami nie je jednoduché. Vo všeobecnosti preto neformálnejší a agresívnejší štýl komunikácie na sociálnych sieťach funguje z pohľadu jeho šírenia lepšie. Negatívom je, že takýto typ komunikácie následne výrazne polarizuje verejnosť. Ak si pozriete diskusie pod príspevkami Igora Matoviča, sú plné urážok a vulgarizmov,

Tento článok je určený iba pre predplatiteľov.
Zostáva vám 76% na dočítanie.

Nedozvedeli ste sa všetko?

Digitálne predplatné

Získajte prístup ku kompletnému obsahu

KÚPIŤ

Už máte predplatné?
Prihláste sa

Tento článok ste dočítali vďaka tomu, že ste predplatiteľom Hospodárskych novín. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.

Strategický Newsletter

Top správy z marketingu, médií a reklamy.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.