Sledujte nás na Instagrame

@magazin.strategieFacebook

Google Discover ponúka iný prístup k tomu, ako sa používateľ môže dostať k informáciám. Reaguje na jeho preferované záujmy, aktivity v online priestore alebo na aktuálne témy. Na akom princípe funguje tento newsfeed? Vedia ho firmy zužitkovať? A hlavne, aké sú rozdiely a špecifiká Google Discover a Google Search? Na všetko podstatné nájdete odpovede v článku.

Spoločnosť Google sa od svojho vzniku v roku 1998 vypracovala na technologický gigant, ktorý má v portfóliu stovky produktov. Medzi najznámejšie a najpoužívanejšie určite patrí YouTube, Gmail, Android alebo Google Search. Podľa portálu Statcounter mal Google za prvý polrok 2020 celosvetovo medzi vyhľadávačmi trhový podiel až na úrovni 92,17 percenta, za ním ho nasledoval Bing s podielom 2,78 percenta a Yahoo! s 1,6 percenta. Google má však v tandeme hneď niekoľko platforiem, pomocou ktorých sa viete veľmi jednoducho dostať k informáciám. V decembri 2016 spustil Google špeciálny newsfeed, ktorého cieľom je zobrazovať príspevky používateľovi na mieru. Za ten čas prešiel rôznymi zmenami a od roku 2018 je známy pod názvom Discover.

Čo je Google Discover?

Discover je špeciálny newsfeed z dielne Google, ktorý funguje na mobilných zariadeniach a používateľom zobrazuje obsah podľa ich preferovaných záujmov. Google neustále prehliada indexovaný obsah a zobrazuje tie články, videá či iné formáty, ktoré považuje podľa rôznych kritérií za relevantné. Dôležitým bodom je, že Discover je dynamický newsfeed a zobrazené príspevky v ňom sa pravidelne aktualizujú podľa nového obsahu, prípadne podľa upravených oblastí záujmu používateľa smartfónu. Konkrétne aspekty, podľa ktorých Google vyberá obsah do newsfeedu, si rozoberieme detailne v nasledujúcich pasážach.

Google Discover je dostupný na smartfónoch v rámci aplikácie Google, na všetkých zariadeniach s operačným systémom Android a tiež v prehliadači, ak ste prihlásení vo svojom účte od Googlu.

Prečo sa Google rozhodol Discover spustiť a čo je jeho cieľom?
História Discoveru siaha do decembra 2016. Vtedy Google vydal veľký update pre svoju aplikáciu, v ktorom vytvoril dve sekcie:
● Feed s novinkami: tento feed slúžil na zobrazovanie noviniek týkajúcich sa vybraných oblastí záujmu, ako napríklad šport, správy alebo zábava. Práve na tento feed nadväzuje dnešný Google Discover.
● Sekcia s osobnými informáciami: v tejto sekcii si mohli používatelia trackovať všetky podstatné nadchádzajúce udalosti a dôležité informácie ako časy odletov, meetingy, návšteva doktora a podobne.

Cieľom aplikácie bolo, aby poskytovala používateľom lepší prehľad o aktuálnom dianí a pomáhala im s organizáciou osobného života. Zjednodušene, ak ste boli dovtedy zahltení rôznymi informáciami, tak Google ich chcel pre vás zosumarizovať, vytriediť a zjednodušiť ich sledovanie.

V tom čase Google definoval newsfeed ako pravidelne sa aktualizujúce rozhranie, v ktorom máte prístup k najnovším informáciám zo sveta športu, správ, hudby, šoubiznisu a podobne. Všetko, čo najviac prispôsobené vašim preferovaným záujmom. Čím viac ste Google používali, tým lepšie sa dokázali algoritmy prispôsobovať vašim aktivitám a zobrazovať vám tak relevantnejší obsah.

Prvý update newsfeedu prišiel v júli 2017. Hlavným cieľom bolo zlepšiť prispôsobenie obsahu používateľom. Google začal zobrazovať vo feede aktuálne informácie z okolia, ale aj zo sveta.

Podstatnou súčasťou pre vznik budúceho Discoveru bola úprava preferencií. Odteraz si mohli používatelia vybrať, ktoré oblasti budú sledovať a, naopak, ktoré nepovažujú za relevantné. Samozrejme, k tomu sa pridalo zobrazovanie článkov z viacerých zdrojov, súvisiaci obsah a podobne.

Newsfeed dostal nový vzhľad a názov Discover v septembri 2018 a až na nejaké vizuálne úpravy funguje prakticky rovnako až doteraz. Aké zmeny priniesol Google v tomto update?
Ciele pripravovaných zmien ostali rovnaké – Google chcel opäť uľahčiť používateľom dostať sa jednoduchšie k obsahu, ktorý ich zaujíma, a v prípade záujmu si do hĺbky prejsť konkrétnu tému. V Discover feede ste odteraz mohli vidieť témy (topics), mali ste možnosť sledovať ich a preskúmavať.

Discover, newsfeed od Googlu, si prešiel za 4 roky rôznymi vizuálnymi či technickými zmenami, no jeho hlavná podstata ostala v princípe nedotknutá. Ako na začiatku, tak aj teraz je filozofiou Discoveru pomáhať používateľom mobilných zariadení dostať sa jednoducho k relevantnému obsahu a novinkám bez toho, aby si museli dané veci hľadať manuálne v stovkách rôznych zdrojov.

Aké sú kritériá Googlu na umiestnenie obsahu v Discoveri?

Google vo svojich online manuáloch na danú otázku odpovedá veľmi jednoducho a píše, že obsah sa môže zobrazovať v Discoveri, ak:
● Je indexovaný
● Spĺňa kvalitatívne podmienky od Googlu

Pri splnení týchto požiadaviek si firmy, e-shopy či blogeri na svojich webových stránkach nemusia nastavovať žiadne špeciálne tagy alebo štruktúrované dáta.
Indexácia v preklade znamená, že web je riadne vyhľadateľný v Googli a po zadaní korešpondujúcich vyhľadávacích dopytov sa zobrazí na stránke výsledkov vyhľadávania. Na to je potrebné, aby indexácia nebola blokovaná cez meta robots tagy noindex alebo cez súbor robots.txt.

Pomôcť botom s indexáciou webu môžete napr. vďaka sitemape, canonical tagom alebo spomínaným meta robots značkám. Týmito nastaveniami viete určiť, ktorý content je prioritný a chcete, aby ho Google prehliadal a zobrazoval vo výsledkoch. Taktiež v tomto smere môže pomôcť prelinkovanie, teda prepojenie webu cez odkazy, interné aj z externých zdrojov. Stav indexácie si môžete kontrolovať po založení účtu v Search Console.

Čo sa týka kvalitatívnych podmienok od Googlu, tak v tomto bode ide viac-menej o logické veci. Google nezobrazuje obsah, ktorý propaguje násilie, šikanu, nenávisť, terorizmus, vulgárnosť, osobné alebo tajné informácie. Zároveň algoritmy filtrujú spam, malvéry, zavádzajúci obsah a podobne.

Podľa čoho sa používateľom zobrazuje konkrétny obsah v Discoveri?

Ako som uviedol už niekoľkokrát, tak Google zobrazuje obsah používateľom podľa toho, aké témy sledujú, čo je aktuálne v trende vo svete a lokálne, prípadne sa Discover prispôsobuje aktivitám používateľa smartfónu na internete.

Ak chcete zvýšiť šance svojho webu zobraziť sa v Discoveri, tak Google odporúča pridŕžať sa týchto bodov:

● Titulky by mali byť pravdivé, pútavé a dostatočne zaujímavé na to, aby podnietili používateľa kliknúť na článok.
● Vyhýbajte sa zavádzajúcim taktikám, ako je napr. klamlivé preview alebo náhľadový obrázok. Takisto by ste sa mali vyhnúť morbídnym alebo bulvárnym témam len s cieľom získania návštevnosti.
● Vytvárajte prínosný obsah na aktuálne témy.
● Zvyšujte dôveryhodnosť vášho webu tým, že budete jasne citovať hodnoverné zdroje, uvediete meno autora, kontaktné informácie, prípadne sídlo redakcie, vydavateľstva a podobne.

Aké sú jeho výhody a nevýhody pre firmy a používateľov?

Na výhody a nevýhody Discoveru nazerám z dvoch hľadísk. Pre používateľov je výhodou, že si dokážu relatívne presne zvoliť, aký obsah ich zaujíma, a na druhej strane si zablokovať to, čo nepovažujú za prínosné. Je však dôležité myslieť na to, že ani Google algoritmy nie sú dokonalé, a preto sa aj po exaktnom zvolení tém môže stať, že sa do newsfeedu zamieša aj nejaký irelevantný obsah.

Z hľadiska firiem je hlavnou nevýhodou to, že v porovnaní s Google Search sa pre Discover nedá presne optimalizovať a aj po splnení všetkých „best practices” nemáte istotu, že sa v Discoveri zobrazíte. Šance si môžete zvýšiť napríklad zameraním na aktuality a komentovať „horúce“ témy.

Aké rozdiely a spoločné znaky majú Google Search a Google Discover?

Google Search funguje jednoduchým spôsobom. Používateľ zadá vyhľadávaný výraz a vyhľadávač Google mu v zlomku sekundy v indexe nájde a zobrazí výsledky zoradené podľa rôznych rankovacích faktorov.

Google Discover funguje na odlišnej báze. V tomto prípade Google kontinuálne prehliada indexovaný obsah internetu a do newsfeedu v Discoveri vyberá ten, ktorý považuje za najrelevantnejší pre daného používateľa.

Spoločnými menovateľmi pre Search a Discover sú kvalita obsahu a relevantnosť. Google robí vo svojich algoritmoch zmeny prakticky na dennej báze, ale jedným z kľúčových prvkov posledných rokov je kvalitný obsah, ktorý relevantným spôsobom odpovedá alebo korešponduje s vyhľadávacím dopytom.

Ako pri optimalizácii pre vyhľadávače (SEO), tak aj pri Discoveri totiž Google dáva do pozornosti princíp E-A-T, čiže expertise, authoritativeness, trustworthiness. Vytváraný obsah by mal byť odborný, mal by vychádzať a citovať z dôveryhodných zdrojov. Podstatná je tiež celková dôveryhodnosť webu – kontaktné údaje, zabezpečená doména, informácie o ochrane súkromia a podobne.

Mali by firmy optimalizovať obsah pre obe platformy?

Ak chcete uspieť v online priestore medzi množstvom konkurentov, tak optimalizácia pre vyhľadávače je jedným z kľúčových prvkov, ako to dosiahnuť. Koncepčným a kontinuálnym prístupom k SEO si viete vybudovať silný kanál dlhodobej neplatenej návštevnosti, ktorý vo výsledku môže pokojne tvoriť až nadpolovičnú časť celkovej návštevnosti.
Čo sa týka Google Discoveru, tak tu je to s optimalizáciou náročnejšie. Ako som spomínal, tak jedným z hlavných rozdielov je dynamická povaha Discoveru – zobrazovaný obsah sa mení častejšie a majitelia webov nemajú ani zďaleka takú silu ovplyvniť, či sa v newsfeede zobrazia.

Znamená to, že pre Discover by firmy nemali optimalizovať?

Nie, pretože optimalizovaním pre Discover podľa odporúčaní Googlu optimalizujete svoj obsah v podstate aj pre Search a naopak. Kvalitný obsah na dôveryhodnom webe, dodržiavanie princípov E-A-T, vyhýbanie sa manipulatívnym taktikám či správne technické nastavenie webu – to všetko sú aspekty, ktoré firme môžu pomôcť lepšie rankovať vo výsledkoch vyhľadávania a zároveň zvýšia šancu na zobrazenie v Discoveri. Search bude však pri momentálnom nastavení vždy väčšinovým zdrojom návštevnosti, zatiaľ čo Discover plní funkciu málo predvídateľného doplnkového zdroja.

Aký vývoj môžeme od Googlu očakávať v najbližších rokoch?
Google robí zmeny v algoritmoch na dennej báze s cieľom pomôcť používateľom ľahšie sa dostať k relevantnému obsahu. Vzhľadom na to je logické predpokladať, že budúce smerovanie Googlu bude ešte viac orientované na používateľov.

Môžeme očakávať väčšie využívanie umelej inteligencie – ako bolo napríklad nasadenie modelu BERT, ktorého úlohou je dešifrovať význam longtailových vyhľadávacích fráz, čiže takých, ktoré obsahujú 2 a viac slov. Predpokladám, že Google Search si udrží svoju dominantnú pozíciu a stále bude hlavným kanálom návštevnosti pre prevažnú väčšinu firiem. Používanie Google Discoveru sa vďaka neustálemu zlepšovaniu algoritmov môže zvyšovať a používatelia sa tak budú častejšie dostávať k informáciám bez potreby manuálneho vyhľadávania cez Google alebo iný vyhľadávač.

Strategický Newsletter

Top správy z marketingu, médií a reklamy.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.