Sledujte nás na Instagrame

@magazin.strategieFacebook
15.10.2020, 12:20

Prieskum: Ako sa minulý rok darilo nákupným centrám na Slovensku a ako ich ovplyvnila koronakríza?

  • Priemerná výška nájomného v nákupných centrách sa minulý rok zvýšila o 1,9 percenta, spotreba obyvateľstva však klesla o 1,3 percenta.
  • Návštevnosť nákupných centier na Slovensku stúpla medziročne o 5,6 percenta, v Česku došlo k nárastu o 3,1 percenta.
  • Do nákupných centier sme v roku 2019 chodili častejšie, veľkosť našich nákupných košíkov však medziročne klesla o 3,6 percenta.
  • Rok 2020 v nákupných centrách začal veľmi pozitívne, obraty v nich sa v januári 2020 zvýšili o 5,07 percenta, vo februári dokonca až o 11,57 percenta. Po následnom prepade v dôsledku koronakrízy sa v posledných mesiacoch situácia stabilizovala.
Prieskum: Ako sa minulý rok darilo nákupným centrám na Slovensku a ako ich ovplyvnila koronakríza?
Zdroj: TASR

Prieskum s názvom Shopping Centre Index, od realitno-poradenskej spoločnosti CBRE, už každoročne analyzuje nielen výšku priemerného nájomného a tržieb, ale aj veľkosť nákupného košíka a návštevnosť regionálnych nákupných centier na Slovensku. Aktuálne už šiesty ročník prieskumu prináša súhrnné informácie z regionálnych obchodných centier, ktorých priemerná prenajímateľná plocha predstavovala približne 15,000 m2.

Do nákupných centier sme chodili častejšie, tržby maloobchodníkov však klesali 

Priemerná výška nájomného v nákupných centrách, podľa štatistík spoločnosti CBRE, stúpla v medziročnom porovnaní o 1,9 percenta. Najvýraznejšie pritom rástla práve pri jednotkách s plochou nad 1000 m², kde bol zaznamenaný priemerný nárast nájmu o 4,8  percenta. Tržby maloobchodníkov však podľa zistení klesali. Výkon analyzovaných nákupných centier bol podľa dát CBRE značne rozdielny, a to nielen na základe makroekonomickej situácie daného regiónu, ale aj lokálnym konkurenčným bojom o zákazníka. Celkovo priemerný obrat na m² nákupnej plochy klesol medziročne o 0,3  percenta. Na druhej strane, spotreba obyvateľstva klesla o 1,3 percenta.  

Pravdou je, že do analyzovaných nákupných centier si za rok 2019 našlo cestu v priemere takmer 300 000 návštevníkov mesačne, čo v porovnaní s rokom 2018 predstavuje nárast o 5,6 percenta. Aj napriek tomu, že do nákupných centier sme vlani chodievali častejšie, veľkosť našich nákupných košíkov medziročne klesla o 3,6 percenta.

Ako sú na tom českí susedia?  

Shopping Centre Index od spoločnosti CBRE každoročne prebieha aj v ďalších krajinách Európy, vrátane Česka. Práve u našich susedov bol zaznamenaný pozitívny nárast dosahovaných priemerných obratov u obchodníkov medziročne o 3,3 percenta, zatiaľ čo na Slovensku došlo k už spomínanému poklesu o 0,3 percenta. Výška nájomného však stúpla v oboch krajinách podobne. Zatiaľ čo na Slovensku medziročne vzrástlo o 1,9 percenta, v Česku to bolo dokonca 2,2 percenta. Faktom je aj to, že nákupným centrám na Slovensku sa v lákaní zákazníkov do svojich priestorov mimoriadne darilo, o čom svedčí nárast návštevnosti o 5,6 percenta. U našich susedov došlo k nárastu iba o 3,1 percenta.

Začiatok roka 2020 bol silný, koronakríza ale zamiešala karty

Rok 2020 začal pre maloobchodníkov veľmi pozitívne, čo dosvedčujú aj čísla spoločnosti CBRE, keďže januárové obraty nájomcov analyzovaných nákupných centier sa za prvý mesiac roka zvýšili o 5,07 percenta, vo februári bol dokonca zaznamenaný nárast ziskov nákupných centier až o 11,57 percenta. Veľmi pozitívne to bolo začiatkom roka aj v rámci ich návštevnosti. V januári tohto roku sa návštevnosť regionálnych nákupných centier zvýšila o 3,81 percenta, vo februári až o 5,15 percenta.

 Následkom šírenia koronavírusu sa však situácia na základe vládnych opatrení zmenila a nákupné centrá museli ostať zavreté s výnimkou potravín, drogérií a lekární. Od marca tak musia čeliť neľahkej situácii, ktorá sa odzrkadlila aj na ich obratoch či návštevnosti. Jej dopad nákupné centrá pocítili hlavne v apríli, kedy museli väčšinu svojich prevádzok uzatvoriť. Pozitívnym zistením však je, že po ich opätovnom otvorení sa situácia začala značne zlepšovať. 

Vzhľadom na prebiehajúcu druhú vlnu pandemických opatrení, ktoré síce zatiaľ nie sú tak značné a neprichádza k úplnému zatvoreniu nákupných centier, návštevnosť klesá a ľudia z opatrnosti nákupné centrá navštevujú len z nutnosti. Otázny bude predvianočný predaj, a teda hlavná sezóna pre všetkých predajcov. V prípade, že prídu o tento vrchol sezóny, ušlý zisk len ťažko dokážu kompenzovať. Mnohé nákupy sa už teraz vo veľkom uskutočňujú hlavne prostredníctvom online. Je jasné, že e-commerce porastie ešte viac, a to hlavne v predvianočnom období, hovorí Branislav Golan, riaditeľ oddelenia maloobchodných nehnuteľností v spoločnosti CBRE.

Strategický Newsletter

Top správy z marketingu, médií a reklamy.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.