Sledujte nás na Instagrame

@magazin.strategieFacebook
19.11.2020, 12:01

Asociácia PR kritizuje tender spoločnosti Orange

Zadávateľ si vybral tím ľudí, ktorý kedysi pracoval pre konkurenta. Nová agentúra vznikla iba v tomto roku. Orange reaguje

Asociácia PR kritizuje tender spoločnosti Orange
Zdroj: Metro

Začiatkom novembra predstavil jeden z najväčších zadávateľov v marketingovej komunikácii na Slovensku meno nového PR konzultanta, ktorý má firme pomôcť vybudovať silnú reputáciu v náročnom telco prostredí. Zmenou komunikačného poradcu sa chce operátor pripraviť na nástup 5G technológie, pri ktorej musí počítať s protichodnými náladami politikov, zákazníkov aj celej spoločnosti, píše sa vo vyjadrení Asociácie PR na Slovensku. Informáciu priniesli Stratégie, ktoré informovali aj o ďalších vyhratých tendroch na novú mediálnu a kreatívnu agentúru spoločnosti Orange Slovensko.

Asociácia PR na Slovensku  vydala stanovisko, ktoré sa vzťahuje na vyhratý tender na PR služby. APR SR poukazuje na to, že „Víťazom tendra sa stal bývalý tím kľúčového konkurenta, ktorý v januári tohto roku založil vlastnú poradenskú spoločnosť.“

Ďalšiu časť reakcie uverejňujeme v plnom znení: 

Prečo správanie popredného zadávateľa vyvolalo v odbornej verejnosti rozporuplné reakcie?

V PR odvetví dnes na Slovensku pôsobia desiatky spoločností, ktorých kreatívne aj ekonomické výsledky ukazujú ich kvalitné podnikateľské zázemie. Títo aktéri musia dlhodobo pracovať na zlepšovaní vlastných procesov aj kvalitatívnych štandardov. Členské agentúry APRSR navyše investujú množstvo interných zdrojov do rozvoja etiky v komunikácii, ku ktorému sa zaviazali v medzinárodných štandardoch odvetvia. Mnohé nové firmy, ktoré na PR trh prichádzajú sa hlásia k týmto štandardom, čo je zreteľné v prihlásených prácach súťaže Prokop.

Výber, ktorý za víťaza určí spoločnosť, ktorá ešte nemala možnosti preukázať fungujúce agentúrne zázemie, vyvoláva mnohé otázky o vnímaní PR biznisu na Slovensku niektorými dôležitými zadávateľmi.  

Aké poučenie z tohto výberu plynie pre zadávateľov?

Podobne ako pri právnych službách alebo audítorovi je reputácia PR konzultanta vizitkou zadávateľa. Sledujte prácu agentúr, ich ocenenia, ale aj prešľapy. V procese výberu preverte ekonomickú stabilitu, vlastnícke pozadie, ich referencie medzi klientami, médiami aj ďalšími partnermi. Pýtajte sa tiež na etické štandardy, vzdelávanie a stabilitu tímu. Pravidlá efektívneho a etického tendra ponúka aj stránka férový tender, kde zadávatelia nájdu aj vzor briefu. Svoju rolu v správnom nastavení a vyhodnotení tendra má aj oddelenie nákupu a compliance manažér, ktorí vyvažujú optiku objednávateľov z oddelenia marketingu alebo komunikácie.

Aké sú poučenia pre PR agentúry?

Otvorene so zadávateľom diskutujte o motívoch jeho výberu. Pred tým, ako sa rozhodnete do výberu zapojiť, máte právo poznať okolnosti výberu aj problémy, ktoré klient výberom rieši. Dobrou praxou býva vysvetlenie priebehu tendra, kritérií výberu, rozpočtu, očakávaných výsledkoch aj informácia o tom, ktorí ďalší uchádzači sú do výberu pozvaní. Ďalšie dobré zásady, o ktoré sa môžete v rozhovore so zadávateľom oprieť, ponúka desatoro férového tendra

O vyjadrenie sme poprosili aj spoločnosť Orange Slovensko, ktorá zareagovala a článok sme doplnili o jej vyjadrenie: Zodpovedné obstarávanie je jadrom stratégie Orangeu v oblasti CSR a zahŕňa záväzok s cieľom zabezpečiť, aby sa s našimi dodávateľmi zaobchádzalo podľa jasných a transparentných kritérií. V tomto výberovom konaní bolo jednou z priorít hodnotenie skúseností tímu navrhnutého agentúrou a výslednej efektívnosti navrhovaných komunikačných riešení z pohľadu IT alebo telekomunikačných tém. Do tendra sme pozvali agentúry z asociácie i novších hráčov na trhu, aby sme si mohli vybrať najlepšieho dodávateľa pre naše súčasné komunikačné potreby.

Čo je APR SR?

Asociácia PR na Slovensku je občianskym združením právnickych osôb z oblasti PR, pôsobiacich na území SR. Cieľom APRSR je prispievať k rozvoju public relations na Slovensku, zastupovať záujmy jej členov, edukovať odbornú verejnosť a klientov, kultivovať služby poskytované samotnými PR agentúrami a posilňovať postavenie tohto odvetvia na trhu komunikačných služieb. V súčasnosti má APR SR desať členských agentúr – 1st Class Agency, Ami Communications Slovakia, Dynamic Relations 2000, Grayling Slovakia, MCC Professionals,  Neopublic Porter Novelli, PR. Konektor, Prime time, Seesame Communication Experts, SKPR Strategies. APR SR je tiež členom medzinárodnej organizácie ICCO.

Strategický Newsletter

Top správy z marketingu, médií a reklamy.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.