Sledujte nás na Instagrame

@magazin.strategieFacebook
30.11.2020, 07:00

Prerástli sme názov agentúry, hovorí šéf Socialists

Na vedúcu pozíciu nastúpil Martin Kukoľ pred rokom. V rozhovore hodnotí udalosti uplynulého obdobia.

Prerástli sme názov agentúry, hovorí šéf Socialists
Zdroj: Tomáš Novák

Pred rokom nastala vo vedení agentúry Socialists zmena. Novým šéfom agentúry sa stal Martin Kukoľ, ktorý na pozíciu nastupoval s ambíciou rastu a naberania ďalších značiek do agentúrneho portfólia. Ako sa agentúre v roku poznačenom koronakrízou darí?

Už rok šéfujete agentúre Socialists. Ako by ste toto obdobie zhodnotil?
Na Leškovej som už spolu skoro štyri roky, takže som nešiel do cudzieho. Predtým som agentúru videl ako zamestnanec a moja jediná úloha bola podávať individuálny výkon, ktorý som mal v popise práce. Teraz je to znásobené – musím viesť tím, udržať dostatok klientov a zabezpečiť, aby sme dodávali kvalitnú a reprezentatívnu prácu tak, aby sme dokázali získať ďalších. Okrem toho sa musím učiť manažovať ľudí, vzťahy, riešiť personálne veci, financie a myslieť aj dopredu a plánovať. Veľmi veľa vecí sa učím za pochodu a tento rok ma obohatil o množstvo vedomostí, o ktorých som predtým netušil.

Keď ste pred štyrmi rokmi vstupovali na trh, prezentovali ste sa ako agentúra pre správu sociálnych sietí. Zmenilo sa to postupom času?
Už sme prerástli názov agentúry. Začínali sme ako dedikovaná social media agentúra, ktorá dopĺňala výkony našich sesterských agentúr. Prvé obdobie sme naozaj robili iba social media content a nič viac. Postupne, ako rástol trh a social, začali sa pridružovať ďalšie aktivity, ako napríklad videoprodukcia menších kreatívnych výstupov. Museli sme byť aktívni a všetko si robiť inhouse. A potom sa prilievaním väčších investícií do social začali robiť ďalšie on-top aktivity. Najprv to bolo tak, že ku kampaniam bolo treba urobiť ďalšie formáty, až to prerástlo do toho, že robíme komplet kampane.

Kedy nastal tento zlom?
Asi tento rok. V tejto chvíli nám viac ako polovicu tržieb tvoria kampaňové práce mimo feečkových klientov, ktorým zabezpečujeme pravidelný content. Získali sme si dôveru klientov, ktorí nám dávajú do rúk väčšie projekty, a za to sme vďační.

Tento rok ste prišli o dvoch feečkových klientov, Zlatý Bažant a Poštovú banku.
Áno, Zlatý Bažant odišiel z Leškovej celkovo a Poštová banka scvrkla budgety tak, že sme pre ňu prestali robiť content. Chvíľu sme museli vážne zvažovať, čo ďalej. Jednou z možností bolo znížiť headcount, ale zomkli sme sa a povedali sme si, že na to ideme inak. Išli sme do všetkých tendrov, kde nás pozvali, a začali sme aktívne makať v newbize. Sedem z desiatich tendrov sme vyhrali, čo je odzrkadlením skvelého tímu, ktorý sa u nás vyformoval v priebehu tohto roka. Vyplatili sa nám personálne zmeny, ktoré nastali v priebehu roka.

Čiže napriek strate kľúčových klientov ste nemuseli prepúšťať?
Z dôvodu straty klienta alebo korony sme tento rok neprepustili nikoho. Podarilo sa nám dostať k väčším digitálnym kampaniam, ktoré priniesli dostatok práce. Pomohlo nám to v raste, ale stále to nie je až taký stabilný stream, ako keď máš paušálnu zmluvu na tvorbu contentu na 3 roky. Z pohľadu agentúry je to rozdiel, ak máme feečkového klienta, a teda dlhodobú stabilitu, alebo kampaňové joby. Matematika hovorí, že môžeme držať veľkosť tímu, ale musíme sa o to viac snažiť, aby po jednej kampani prišla ďalšia. V tejto hre sa momentálne snažíme žonglovať, ale ide nám to.

Aj získavanie nových klientov v tendroch môže byť pre agentúru pracovne náročné.
Je pravda, že ak by sme v tendroch boli menej úspešní, tak sme teraz v úplne inej situácii. Naša motivácia bola možno silnejšia ako inde, kde prípadná výhra v tendri bude „len“ príjemný bonus. U nás to bolo buď – alebo. Buď vyhráme klienta a ideme ďalej, alebo budeme musieť znížiť headcount či výplaty.

Keďže ste tendre vyhrali, personálne ste posilnili?
Áno, posilnili sme sa po jednotlivých pozíciách – kreatíva, account, grafika, ale zároveň sme otvorili aj novú pozíciu, ktorá u nás absentovala. Na pozíciu content director k nám nastúpil Dano Feranec. Má skúsenosti z reklamných agentúr, čiže je vypísaný, skúsený copywriter a zároveň dokázal vytvoriť internetový fenomén, food blog @čoje. O to lepší mandát má pri radení klientom, ako robiť content a social media tak, aby rástli – veď on to reálne zvládol sám na sebe.

Aká je úloha content directora?
V zásade je to práca kreatívneho riaditeľa, čo znamená vedenie kreatívneho tímu a zodpovednosť za jeho výstupy. Okrem nosenia big ideas na tendre a kampane práca zahŕňa aj feedbackovanie social media contentu – preto je to v tomto ponímaní content director.

Čo plánujete urobiť s tým, že ste prerástli svoj názov, ako ste v úvode spomínali? Neuvažovali ste nad rebrandingom?
Riešením nemusí byť vyslovene rebranding. Chceme dať o sebe viac vedieť, že nerobíme iba sociálne siete. Možno si sami sebe urobíme kampaň, kde bude práve toto message. Nebudem klamať, úvahy sú rôzne, táto téma je na stole, ale nechceme predbiehať.

Tento článok je určený iba pre predplatiteľov.
Zostáva vám 64% na dočítanie.

Nedozvedeli ste sa všetko?

Digitálne predplatné

Získajte prístup ku kompletnému obsahu

KÚPIŤ

Už máte predplatné?
Prihláste sa

Tento článok ste dočítali vďaka tomu, že ste predplatiteľom Hospodárskych novín. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.

Strategický Newsletter

Top správy z marketingu, médií a reklamy.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.