Sledujte nás na Instagrame

@magazin.strategieFacebook
07.12.2020, 10:10

Mapy Google dospeli už v puberte. Žiadny iný hráč na trhu nemá pokope toľko dát

Čoraz intenzívnejším prispievaním od bežných ľudí začínajú mať Mapy Google črty sociálnej siete.

Mapy Google dospeli už v puberte. Žiadny iný hráč na trhu nemá pokope toľko dát
Zdroj: UpLabs

Vedeli ste, že Mapy Google majú 15 rokov? Už dávno nie sú len nástrojom, ktorý nám pomôže dostať sa z bodu A do bodu B. Posledné zmeny podčiarkujú cieľ, ktorý s mapami Google má. Stanú sa jediným miestom, kde budete hľadať a objavovať nové miesta, rezervovať si kaderníka či stôl v reštaurácii a vyberať si obchody, ktoré navštívite.

Mapy Google a dlho nič

Žiadny iný hráč na trhu nemá pokope toľko dát. Google disponuje celosvetovými „zlatými stránkami“ firiem v Google Moja Firma. Ak dnes nemá kamenná prevádzka vytvorený profil v Googli, stráca desiatky percent potenciálnych zákazníkov. Tí, ktorí majú v mobile operačný systém Android, poskytujú Google dáta o svojom pohybe. Pomáhajú napríklad zisťovať, na ktorej ceste je aktuálne zápcha. Google má v oblasti navigácie a online máp zdrvujúci trhový podiel vyše 70 percent. Ďalším hráčom v poradí je Waze. Ten však Google kúpil v roku 2013. Používanie máp od Applu sa stáva skôr imidžovým postojom ľudí s iPhonom.

Presnosť vďaka strojom narazila na koronavírus
Nikoho neprekvapí, že za presnosťou pri odhade trvania cesty sú stroje a strojové učenie. A to nielen pri ceste autom, ale aj pešo, bicyklom alebo mestskou či vlakovou dopravou. Google kúpil Mapy v roku 2004 od dvoch dánskych bratov Rasmussenovcov. Vtedy boli naprogramované v jazyku C++ a používateľ si ich musel stiahnuť do svojho počítača. Za viac ako 15 rokov Google nazbieral nepredstaviteľné množstvo dát o tom, ako sa ľudia presúvajú a dopravujú. Tieto dáta používali stroje na naučenie sa, koľko vám bude trvať cesta. Zohľadňujúc počasie, ročnú dobu a obdobie, zápchy, dopravné nehody a obmedzenia. Pred pandémiou koronavírusu ste od Máp dostali relatívne presný odhad trvania cesty. Na jar sa kvôli pandémii skokovo znížila intenzita dopravy celosvetovo o 50 percent a odhady prestali fungovať. V Googli museli prestať brať do úvahy historické dáta a pri odhade trvania cesty brať do úvahy dáta za posledné týždne.

Najzaujímavejšie zmeny v Mapách Google za posledné obdobie

Moja poloha dnes, včera aj zajtra
Mapy od Googlu vám povedia, kde sa nachádzate. Ukážu vám, ako sa dostanete do vášho cieľa. Možno vás prekvapí, že vedia aj to, kde ste boli včera alebo hoci aj pred rokom.

Zdroj: Google Mapy

​Ukážka časovej osi, na ktorej vidíte detailné informácie o vašom pohybe od začiatku používania Mapy Google, v tomto prípade od roku 2009. 

V mapách nájdete detailné informácie o vašej polohe aj roky do minulosti. Spolu s informáciami, ako ste sa presúvali z jedného miesta na druhé, aké prevádzky ste po ceste navštívili a dokonca aké fotografie ste na tom mieste odfotili. Paranoidnejších z vás upokojí, že Google umožňuje od tohto roku zvoliť inkognito mód, pri ktorom sa vaše dáta neukladajú nikam. Azda :) Ak si nainštalujete aplikáciu Family Link, v mape uvidíte aj polohu vašich blízkych v reálnom čase spolu s údajmi o výdrži batérie mobilného telefónu blízkeho.

A kde budete zajtra? Google dal nedávno do popredia záložky Explore, Commute, Saved, Contribute a Updates. Nasmerujú vás na najobľúbenejšie prevádzky (Explore) v okolí. Odporúčané kým? Bežnými ľuďmi (Contribute), ktorí prevádzky a miesta sami hodnotia a ukladajú si ich (Saved). Čoraz intenzívnejším prispievaním od bežných ľudí začínajú mať Mapy Google črty sociálnej siete. Uložené miesta môžete zdieľať s okolím (napríklad vaše obľúbené hubárske miesta) alebo s priateľmi pri plánovaní výletu (výber reštaurácií alebo atrakcií, ktoré chcete navštíviť).

Navigácia po známych cestách? Vyhnete sa zápche
Viackrát som si za volantom trhal vlasy, keď som stál v kolóne na D1 na výjazde z Bratislavy. Google zbiera od ľudí informácie o polohe, rýchlosti a vie, na ktorej ceste sa tvorí zápcha. Dáva tak dobrý dôvod ľuďom používať navigáciu aj po dobre známych cestách. Keď Google v roku 2013 kúpil navigáciu Waze, vedel, čo robí. Hlavnou prednosťou Waze boli informácie o policajných hliadkach, nehodách a iných obmedzeniach. Do Waze ich zadávali samotní používatelia aplikácie. Teraz je táto možnosť aj v Mapách Google.

Fakt, že Google používa dáta ľudí o polohe a rýchlosti, využil vo februári tohto roku Simon Weckert. S 99-timi smartfónmi naloženými v červenom vozíčku sa prechádzal po meste a hekol tak Mapy Google. V uliciach, kde sa prechádzal, ukazovali zápchu. Simon chcel týmto činom upozorniť, ako necháme moderné systémy ovplyvňovať naše správanie.

Farebnejšie a vernejšie mapy

Nie každý les je rovnako zelený, nie každá pláž je piesková. Google má k dispozícii satelitné zábery vo vysokom rozlíšení až 98 percent zemského povrchu. Od poslednej veľkej aktualizácie Máp Google vo februári sú preto husté lesy tmavšie zelené ako miesta s bežným porastom. Ľahšie rozlíšite rôzne druhy prírodných povrchov, napríklad aj miesta pokryté ľadovcom.

Zdroj: Blog Google

Mapy sú vďaka údajom zo satelitov farebnejšie, pozrite si napríklad Island.

Nielen v prírode, aj v mestách sú Mapy Google detailnejšie. Postupne pribúdajú v mestách mapy, na ktorých vidno chodníky, ostrovčeky aj prechody pre chodcov.

Zdroj: Blog Google

​V New Yorku, San Franciscu a Londýne sú v Mapách Google už aj prechody pre chodcov, ostrovčeky a chodníky.

Funkcia Live View vám umožňuje zdvihnúť mobil, namieriť na ulicu či monument a ľahšie sa orientovať v priestore. Rozšírená realita priamo na displeji mobilu vám ukáže správny smer do vášho cieľa. Najnovšie bude obsahovať informácie o prevádzkach. Bez nutnosti priblížiť sa k nim uvidíte, či sú otvorené, aká je ich približná obsadenosť. Užitočné počas pandémie, však?

Zdroj: Blog Google

Pomocou Live View sa zorientuje aj niekto so slabším orientačným zmyslom.

Cyklisti na Slovensku určite netrpezlivo čakajú na spustenie navigácie pre cyklistov. V Mapách Google už funguje v 30 krajinách sveta. Tešiť nás môže, že keď príde na Slovensko, bude už vyladená. Google okrem strojového učenia používa aj dáta od samospráv na to, aby mapy určili komfortnú trasu pre bicykel. Okrem iného ukáže aj prevýšenie, aby cyklista vedel, či sa na jazde zapotí. V možnostiach na výber spôsobu dopravy postupne pribúdajú aj služby poskytujúce zdieľanie bicyklov. Google nezabúda ani na komfort pri využití mestskej dopravy. Nielen že vám navrhne kombináciu viacerých spôsobov dopravy (pešo, rôzne linky, vlak a autobus…) pre vašu cestu, ponúkne aj informácie navyše. Najnovšie v Google mapách uvidíte aj to, či vlak alebo autobus mešká, ako si kúpite lístok, aká je v dopravnom prostriedku teplota, či je preplnený alebo poloprázdny, bezbariérový atď.

Ste v ohrození?
To množstvo dát o dianí na Zemi, ktorými Google disponuje, vás môže vystrašiť. Niekedy však môže zachraňovať životy. Viac než štvrtina ľudí na našej planéte nemá fyzickú adresu alebo ich adresu nie je možné jednoducho nájsť. Google vymyslel tzv. Plus Codes (plus kódy) – digitálne adresy zadarmo a kdekoľvek a alternatívu GPS súradníc. V budúcnosti zavedú kuriéra hoci aj na štandardnú štáciu človeka bez domova. Už dnes je možné použiť plus kódy na privolanie záchranných zložiek na miesto nešťastia bez adresy. Plus kódy obsahujú 20 alfanumerických znakov, ktoré je jednoducho možné zdieľať. Neobsahujú ľahko zameniteľné znaky ako I a 1. Plus kód lavičky na Námestí SNP v Bratislave je 44W6+82 Bratislava.

Google pomocou satelitov mapuje lesné požiare a v Mapách Google zobrazuje ich hranice. Vyznačí predpovedanú dráhu hurikánu či tornáda. Ak sa vaša cesta s touto dráhou prekrýva, upozorní vás. Okrem toho ukáže miesta, ktoré boli zasiahnuté zemetrasením či cunami. Umelá inteligencia predpovedá záplavy experimentálne v Indii, kde sa udeje 20 percent tragických následkov záplav.

Zdroj: Blog Google, USA Today
Zdroj: Blog Google, USA Today

Mapy Google vás upozornia na krízové situácie.

Nielen prírodné, ale aj spoločenské katastrofy sa objavia v Mapách Google. Mapy informujú ľudí, ktorí sa nachádzajú blízko krízových situácií, ako sú napríklad teroristické útoky. Okrem miesta činu, ktorému je bezpečnejšie sa vyhnúť, informujú ľudí aj o relevantných novinkách o tejto konkrétnej.

Zdroj: Mapy Google

Informácia o nedávnom teroristickom útoku vo Viedni v Mapách Google.

Nedávno sa v Mapách Google začali zobrazovať aj údaje s denným priemerom nakazených pandémiou COVID-19. Mysleli ste si, že najväčšou vychytávkou Máp Google je Street View, teda možnosť pozrieť si na 360-stupňových fotkách, ako naozaj vyzerajú ulice v mestách? Dúfam, že som vám pomohol sa zorientovať. No a čo, že niektoré funkcie ešte nie sú dostupné na Slovensku? Budú a budeme ich používať.

Ďalší marketingový kanál pre firmy?
Rozvoj v Mapách Google a nárast používania ľuďmi núti majiteľov firiem brať ich ako dôležitý kanál na komunikáciu s existujúcimi a potenciálnymi zákazníkmi. Najmä v odvetviach, kde sú fyzické pobočky kľúčové pre biznis. Marketérky a marketéri obchodných reťazcov a sietí, gastro prevádzok, turistických atrakcií či rôznych služieb ako kaderníctva, autoservisy alebo obchody sa naučia pracovať s mapami, ak chcú uspieť. Tí úspešní už dnes zaraďujú manažment profilov kamenných prevádzok do firemných procesov a prideľujú za ne konkrétnemu človeku zodpovednosť. Slovo, ktoré budete počuť častejšie, znie „lokálny marketing“.

Medzi najväčšie výzvy pre firmy patrí schopnosť udržať informácie o kamenných prevádzkach v mapách aktuálne. Nikto nechce zákazníka sklamať nepresnými údajmi o otváracích hodinách alebo prítomnosťou (hoci aj dočasne) zavretej pobočky (napríklad bankomatu) v najpoužívanejšej mape na svete. Tí najflexibilnejší sú schopní v reálnom čase upravovať informácie o dostupnosti kamenných pobočiek aj počas zmien vyvolaných pandémiou COVID-19.

Kto si povie, že má kvalitný web a nepotrebuje viditeľnosť v Mapách Google, bude istotne ťahať za kratší koniec. Prečo? Oveľa viac ako polovica vyhľadávaní kľúčových slov s lokálnym zámerom prebieha na mobile. Väčšina týchto ľudí neklikne na žiadny výsledok, ktorý Google poskytne. Prečo? Všetky informácie (ako otváracie hodiny, adresa, kontaktné údaje...) sa dozviete priamo vo výsledkoch vyhľadávania a nemáte dôvod ísť na web firmy. Firmy môžu obohatiť profily v Mapách Google o profesionálne fotografie, prebiehajúce akcie, podujatia, ale aj o obmedzenia a opatrenia súvisiace s pandémiou COVID-19.

V Mapách Google pribudlo niekoľko možností, ako môže kontaktovať zákazník prevádzku. V prípade reštaurácií či kaviarní je najnovšie možnosť zarezervovať si stôl. Ak vám pripadá možnosť vidieť v štatistikách od Google fyzickú návštevnosť kamenných prevádzok ako z ríše snov, mám pre vás dobrú správu. V súčasnosti je v beta štádiu testovania.

Zdroj: Mapy Google

Pri gastro prevádzkach si používateľ Máp Google môže zarezervovať stôl. 

Zmenilo sa vaše správanie
Dnes už je málokto ochotný vybrať sa niekam „na blind“ a čeliť nepríjemným prekvapeniam. Googlite si trasu na stretnutie, otváracie hodiny a menu v obľúbenej reštaurácii, chcete vedieť, či to stihnete načas. Prečo? Lebo vďaka smartfónu vo vrecku s dátovým pripojením, GPS lokalizáciou a dospelým Mapám Google môžete. Viete si ešte predstaviť život bez týchto vymožeností?

Strategický Newsletter

Top správy z marketingu, médií a reklamy.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.