Sledujte nás na Instagrame

@strategie.skFacebook
11.12.2020, 14:50

Prieskum: Nákupy darčekov sa presúvajú do online priestoru. Minieme však menej ako minulý rok

Štvrtina Slovákov minie na darčeky menej ako minulý rok, hlavným dôvodom je nižší príjem.

Prieskum: Nákupy darčekov sa presúvajú do online priestoru. Minieme však menej ako minulý rok
Zdroj: Nielsen Admosphere

Online prostredie sa v roku 2020 pre mnohých podnikateľov stalo záchranným kolesom. Digitálny kontakt so zákazníkmi pomohol prežiť aj segmentom, ktorým vplyvom koronakrízy hrozil likvidačný prepad. Veľkí e-commerce hráči dokonca už na jar zažívali výkon porovnateľný s vrcholom vianočnej sezóny.

Slováci budú tohtoročné vianočné darčeky kupovať aj doručovať opatrnejšie. Z prieskumu spoločnosti Lighting Beetle vyplýva, že viac ako pätina zapojí do odovzdávania darčekov poštu či kuriéra.

Zmenu spotrebiteľského správania zapríčinili nielen vládne nariadenia, ktoré už niekoľkokrát obmedzili chod kamenných prevádzok. V Slovákoch pretrváva aj obozretnosť voči davom nakupujúcich a hygienickým opatreniam v obchodoch, na internete tiež v zhoršenej finančnej situácii hľadajú výhodnejšie ceny.

Spotrebitelia sa sťahujú do digitálu

„16 percent Slovákov sa tento rok nechystá nakupovať vianočné darčeky vôbec. Najciteľnejšie je toto rozhodnutie v krajoch Stredného Slovenska, kde darčeky neplánuje kupovať až 23 percent opýtaných,“ uvádza analytik UX štúdia Lighting Beetle Michal Blažej.

Z tých, ktorí tradíciu darčekov zachovávajú, viac ako pätina plánuje vybaviť nákupy skôr než pred rokom. Každý desiaty respondent vo veku 18 – 34 rokov mal dokonca už v prvom decembrovom týždni darčeky nakúpené.

Zdroj: Nielsen Admosphere

​Snaha nakupovať v dostatočnom predstihu vychádza z predchádzajúcich skúseností Slovákov s e-shopmi. Za najčastejšie problémy, s ktorými sa za posledný rok pri online nakupovaní stretli, označili okrem vysokých nákladov na dopravu, nedostatočných skladových zásob či informácií o produktoch aj rýchlosť a kvalitu doručenia tovaru.

Služby kuriéra sú tento rok témou aj pre doručovanie samotných darčekov. Kým minulý rok 85 percent opýtaných odovzdávalo darčeky výlučne osobne, tento rok 21 percent Slovákov zapojí do doručovania darčekov kuriéra. Uvažuje tak až dvojnásobok žien v porovnaní s minulým rokom.

Zdroj: Nielsen Admosphere

Slováci obmedzujú vianočné rozpočty

Z prieskumu štúdia Lighting Beetle vyplýva, že každý štvrtý Slovák plánuje na darčeky minúť menej peňazí ako minulý rok. „Až polovica týchto ľudí uviedla ako dôvod zhoršenie príjmu, 38 percent si zase odkladá finančnú rezervu,” upresňuje Blažej. „Opatrnosť cítime hlavne u ľudí s príjmom do 500 eur. Tretina z nich má tento rok ešte tesnejší vianočný rozpočet, aj preto budú kupovať lacnejšie darčeky a pre menší počet blízkych než zvykli,” dopĺňa analytik.

Zdroj: Nielsen Admosphere

O výbere e-shopu rozhoduje cena tovaru

Z kategórií darčekov, ktoré Slováci zvykli kupovať v kamenných predajniach a tento rok ich nakúpia online, najvýraznejšie vzrástla kozmetika a drogéria (42 percent ), oblečenie (40 percent ) a tovar pre deti (37 percent ). O niečo menší nárast zaznamenali knihy a voľnočasové potreby (36 percent ) a elektronika (30 percent ), ktoré sa záujmu cez e-commerce tešili už aj predtým.

Zdroj: Nielsen Admosphere

​Ani väčší objem zákazníkov v online priestore však obchodníkom automaticky nezaručí vyšší predaj. Slováci majú jasné nároky, podľa ktorých si vyberajú, u koho nakúpia.

„Najdôležitejším faktorom pri rozhodovaní medzi e-shopmi je cena tovaru, porovnávajú ju viac ako dve tretiny zákazníkov,” uvádza analytik Michal Blažej, ktorý pomáha dizajnovať služby a e-shopy na základe používateľského správania. Na cenovú politiku sú citliví hlavne ľudia s nižším príjmom (do 500 eur), tento dôvod uviedlo až 72 percent z nich.

59 percent Slovákov záleží na dôveryhodnosti a referenciách obchodu a viac ako polovica si vyberá e-shop podľa rýchlosti, ceny či spôsobu doručenia tovaru. Iba 6 percent opýtaných uviedlo, že má na nich vplyv reklama e-shopu, a 19 percent ľudí sa nechá motivovať darčekom k nákupu.

Zdroj: Nielsen Admosphere

​Zber dát prebiehal prostredníctvom agentúry Nielsen Admosphere Slovakia v období od 27. novembra do 2. decembra 2020. Analýza dát bola realizovaná na reprezentatívnej vzorke 320 respondentov.

Strategický Newsletter

Top správy z marketingu, médií a reklamy.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.