Sledujte nás na Instagrame

@magazin.strategieFacebook
23.12.2020, 06:00

Instagram v roku 2020: Okopírované Reels a pomoc podnikateľom

Vyberáme najpopulárnejšie nové funkcie sociálnej siete.

Instagram v roku 2020: Okopírované Reels a pomoc podnikateľom
Zdroj: Pixabay

Za najzaujímavejšiu novinku tohto roka považujeme nástroj Gift Cards. Počas pandémie podporila množstvo podnikov a zviditeľnila malé a stredné podniky, ktoré možno aj vďaka novinke od Instagramu nemuseli ukončiť svoje podnikanie. Záujemcovia si preklikom môžu objednať jedlo, potraviny, alebo u predajcov produktov niečo zakúpiť. Nástroj je viditeľný na instagramovom profile a je možné vkladať ho aj do Stories ako nálepku. Novinka jednoduchým používaním uľahčuje komunikáciu medzi firmou a spotrebiteľom.

Zdroj: Instagram

Instagram Reels

Spoločnosť Marka Zuckerberga využila príležitosť na spustenie Instagram Reels, keď proti TikToku bojoval Donald Trump, ktorý chcel, aby aktivity aplikácie prevzal v Spojených štátoch gigant Microsoft. Novinku, ktorá je postavená na podobnom princípe ako na sociálnej sieti TikTok – na krátkych 15-sekundových videách, predstavila spoločnosť vo viac ako 50 krajinách po celom svete.

O Reels sa síce šepkalo už od roku 2018, teraz sú súčasťou sociálnej siete a rovnako ako na TikToku služba umožňuje nahrávať krátke videá a dopĺňať ich veľkým množstvom postprodukčných efektov, rôznymi druhmi strihov, hudbou či filtrami. Používatelia nájdu funkciu na ovládacej dolnej lište, tlačidlo je v strede.

Zdroj: Facebook

​Kevin Mayer, šéf spoločnosti TikTok, označil Reels za okopírovaný produkt. A spoločnosť ByteDance, matka TikToku, pomenovala Facebook ako problém na svojej ceste k úspechu a obvinila spoločnosť z plagiátorstva produktu.

Robby Stein, produktový riaditeľ Instagramu, na to povedal, že zatiaľ čo spoločnosť TikTok spopularizovala krátky formát videí, tieto dva produkty sa líšia. Pre portál Verge Stein uviedol: „Myslím si, že TikTok si zaslúži obdiv za popularizáciu krátkeho formátu a urobil to skvele. V každom prípade však dva výrobky nie sú úplne podobné, a tak to platí aj pre naše.“

Ak si hovoríte, že toto nie je prvýkrát, čo Facebook odkopíroval niečo od konkurencie, tak máte pravdu. Stalo sa to aj v roku 2016, keď Instagram spustil Stories. Klon populárnej sociálnej siete Snapchat, ktorá si na formátoch exspirujúcich po 24 hodinách postavila kariéru. Stories na Instagrame vtedy veľmi rýchlo prekonali popularitu Snapchatu a u používateľov sú momentálne najobľúbenejšou formou príspevku na sociálnej sieti.

Zuckerbergova spoločnosť sa snažila o samostatnú aplikáciu, ktorá fungovala na rovnakom princípe ako TikTok s názvom Lasso. Sociálna sieť spustená v roku 2018 však neprežila ani dva roky. Pravdepodobne preto sa Facebook rozhodol zakomponovať novinku Instagram Reels ako súčasť populárneho Instagramu.

Vývojári v októbri doplnili v Reels možnosť na ich predĺženie na 30 sekúnd a zlepšili tiež editor pre vytvorenie videí a možnosti spojené s ich upravovaním. Ako problém, však v tom čase  zahraničné portáli videli ich umiestnenie a to, že ešte nemali dostatočnú používateľskú základňu.

Facebook Shops a Instagram Shop

Zuckerbergova firma vstúpila v júni 2020 do pre ňu úplne nového segmentu, v ktorom je kráľom spoločnosť Amazon. Spustila službu Facebook Shops, ktorá má predajcom umožniť prevádzkovanie e-shopu priamo na Facebooku. Zákazníci Facebook Shops môžu prechádzať ponukou tovaru, vkladať produkty do košíka a zaplatiť priamo na sociálnej sieti alebo cez klasický web obchodníka. Na platbu na platforme však budú musieť použiť platobné nástroje Facebook Pay (zatiaľ dostupné iba v USA). Firma rozbehla službu s dohodnutými partnermi a verejne dostupná všetkým obchodníkom by mala byť v priebehu niekoľkých mesiacov. Zuckerberg pri spúšťaní služby uviedol, že proces uvedenia novinky urýchlil koronavírus, ktorý ohrozil prežitie menších firiem, ktoré na Facebooku inzerujú a predstavujú tak pre platformu významný zdroj príjmov. Šéf spoločnosti potvrdil, že aj z tohto dôvodu chcel malým a stredným firmám spustením Facebook Shops pomôcť. Firma spustila rovnakú službu aj na populárnej obrázkovej sociálnej sieti. Instagram Shop funguje rovnako ako Facebook Shops, s tým, že na platbu priamo na platforme využijú Instagram Checkout.

Zdroj: Facebook

​Dcérska sociálna sieť Facebooku sa snaží stať čoraz silnejším predajným kanálom. Svedčí o tom spustenie funkcie, ktorou je označovanie produktových preklikov priamo do e-shopu z textu príspevku. Funguje to tak, že produkt, ktorý propagujete sa v texte zobrazí ako aktívny prelink, a keď naň záujemca klikne, presunie ho priamo na stránku predajcu, resp. poskytovateľa služby. Zahraničné médiá o službe písali aj to, že mala byť dostupná už dávno, pretože jednak zvyšuje hodnotu príspevkov influencerov a je to rýchlejšia cesta zákazníka k produktu alebo službe. 

Zdroj: Brayve Digital

Update live streamu

Popularita živého vysielania na Instagrame kontinuálne rastie, čo prinieslo v roku 2020 ďalší update. Používatelia sa tešia predĺženým live streamom. Vysielanie naživo sa zo 60 minút predĺži až na štyri hodiny. Aktualizáciu firma odôvodňuje tým, že chce pomôcť hudobníkom, učiteľom, či rôznym umelcom a ľuďom, ktorí presunuli svoje edukačné kurzy či vyučovanie do online prostredia.

Ďalšou novinkou je sekcia Live Now v IGTV , ktorá sa zobrazí na konci každého živého vysielania. V praxi to znamená, že keď používateľ dopozerá live stream, Instagram mu ukáže ďalšie podobné, ktoré aktuálne po celom svete prebiehajú. Platforma sa tak snaží o udržanie divákov na svojej sieti ešte o niečo dlhšie. 

​Treťou inováciou je archív živých vysielaní. Platforma spustila nový archív, kde je možné uložiť live stream na 30 dní.  

Platforma v budúcnosti sľubuje aj možnosť pridania do živého vysielania až troch hostí naraz, pričom doteraz bolo možné vysielať iba s jedným hosťom. Cieľom aktualizácie je podpora funkcie a zapojenia používateľov. Novinka je zatiaľ dostupná v Indii, ale podľa Facebook blogu bude čoskoro rozšírená do ďalších krajín.

Zostáva v testovacej fáze?

Otáznik visí nad niekoľkými novými funkciami a aktualizáciami, ktoré nevieme či a kedy vstúpia do platnosti.

Hneď začiatkom roka Instagram sľuboval funkciu, ktorou by poskytol prehľad o účtoch, ktoré používatelia sledujú. Chcel pridať zoznamy profilov, ktoré sú v používateľom feede zobrazované najviac „Most Shown in Feed” a naopak, ktoré majú interakcií s daným používateľom najmenej „Least Interacted With”. ​​Platforma tak chcela poskytnúť väčší prehľad a kontrolu nad tým, čo používateľ sleduje. Spoločnosť sa vyjadrila, že novinkou reaguje na prieskum, podľa ktorého používatelia na Instagrame nefungujú tak, že si vymieňajú follow za follow. Začínajú viac rozmýšľať, koho budú sledovať a aj to, komu umožnia prístup do svojho profilu. O novinke informovala technologická blogerka Jane Manchun Wong, ktorá v príspevku upozornila aj na takzvané Kategórie. Vyzerá to tak, že sledované účty bude v budúcnosti možné rozdeliť podľa vlastného uváženia, napríklad podľa zamerania, či obľúbenosti.

Počas roka sa hovorilo o úprave hlavného feedu. Dôvodom je narastajúci záujem používateľov o uverejňovanie a prezeranie Stories, ktoré sú na profile viditeľné 24 hodín. Instagram podľa zverejnených testovacích fotografií plánuje hornú lištu so Stories zdvojnásobiť. Ukrojila by tak časť obrazovky a vrchná lišta by tvorila dva rady.  Stories ponúkajú širokú škálu nástrojov. Používatelia môže fotografiu či video dotvoriť nálepkami s otázkami, klásť ankety či dopĺňať množstvom vizuálnych detailov. Ich rozhranie umožňuje používateľom priamo reagovať aj formou správy.

Zdroj: Instagram

Strategický Newsletter

Top správy z marketingu, médií a reklamy.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.