Sledujte nás na Instagrame

@magazin.strategieFacebook
02.03.2021, 10:30

Pandémia zasiahla aj odvetvie PR. Čaká ho obdobie zásadnej transformácie

V roku 2020 prišli PR agentúry na celom svete o polovicu zákaziek, v tomto roku očakávajú oživenie.

Pandémia zasiahla aj odvetvie PR. Čaká ho obdobie zásadnej transformácie
Zdroj: archív

Pandémia nového koronavírusu zasiahla aj odvetvie PR, ktoré prišlo v minulom roku na celom svete o polovicu zákaziek. No hoci bol rok 2020 rokom prežitia, tento rok už má byť obdobím rastu a rozvoja PR.

Očakáva sa oživenie trhu a v nasledujúcich rokoch výrazný nárast. Vyplýva to z medzinárodnej správy The World PR Report 2020/2021 od International Communications Consultancy Organisation (ICCO), ktorá združuje 41 asociácií zastupujúcich PR a komunikačné agentúry v 70 krajinách.

Report hovorí aj to, že hoci rok 2020 vytvoril množstvo vecí, ktorým by sme sa radšej všetci vyhli, vytvoril aj jedno pozitívum pre PR odvetvie – ukázal jeho silu a účel. Tromi najvýraznejšími oblasťami, ktoré sa dostali do popredia, sú reputácia spoločností, ktorej riaditelia firiem venujú viac pozornosti ako kedykoľvek predtým, strategické a krízové poradenstvo a treťou prioritou sa stali sociálne médiá a správa online komunity. Medzi kľúčové problémy pandémia pridala duševné zdravie a vyhorenie. Hoci boli všetky tieto trendy viditeľné aj v predchádzajúcich rokoch, pandémia a s ňou súvisiaca kríza ich nástup prudko urýchlila.

Dobrá komunikácia prináša aj v kríze stabilitu

Pre PR brandžu na Slovensku bol rok 2020 rovnako plný zmien. O tom, ako koronakríza zmenila situáciu PR odvetvia na Slovensku, ale tiež, aké nové príležitosti a trendy priniesla, hovorí Soňa Lexmanová, prezidentka Asociácie public relations Slovenskej republiky (APRSR) a tiež šéfka agentúry SKPR STRATEGIES. „Pandémia donútila PR brandžu, ktorá bola založená vyslovene na osobnom kontakte a vzťahoch, prejsť kompletne do onlinu, a to smerom ku klientom i médiám,“ hovorí.

Všetci hľadali nové spôsoby fungovania, komunikácie a štýlu práce. Náročný bol najmä začiatok pandémie, keď panovala všade obrovská neistota, rušili sa projekty, spolupráce. „Dnes vnímame opačný trend, firmy chcú komunikovať, lebo si uvedomujú, že dnes platí oveľa viac ako kedykoľvek predtým: „zíde z očí, zíde z mysle“. Zároveň sme svedkami toho, aké katastrofálne následky môže mať zlá komunikácia,“ hovorí Lexmanová. Cieľom PR brandže je korigovať ju vo všetkých dostupných sférach. „Vieme jasne ukázať, ako jednoduchá, transparentná a konzistentná komunikácie vedie k stabilite, empatii a zodpovednému prístupu celej spoločnosti,“ dodáva.

Počas pandémie, najmä na jar a v lete, sektory najviac zasiahnuté koronakrízou svoju komunikáciu buď výrazne obmedzili, alebo, naopak, posilnili. Ktorý prístup je z dlhodobého hľadiska lepší? „Pandémia je krízová situácia, a to tak smerom ku klientom, kde sa museli rýchlo a flexibilne komunikovať obmedzené služby, zatvorené prevádzky, výpadky celých segmentov nášho bežného fungovania, ako aj k zamestnancom v podobe výrazných zmien pracovného štýlu či prepúšťania, nehovoriac o zdraví. V takomto čase je dobrá komunikácia fakticky základný kameň fungovania, preto by malo platiť, že empatickú a vysvetľovaciu komunikáciu by mali firmy posilniť,“ odporúča Lexmanová.

Tento článok je určený iba pre predplatiteľov.
Zostáva vám 58% na dočítanie.

Nedozvedeli ste sa všetko?

Digitálne predplatné

Získajte prístup ku kompletnému obsahu

KÚPIŤ

Už máte predplatné?
Prihláste sa

Tento článok ste dočítali vďaka tomu, že ste predplatiteľom Hospodárskych novín. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.

Strategický Newsletter

Top správy z marketingu, médií a reklamy.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.