V uplynulých dňoch vydal Štatistický úrad SR makroekonomické štatistiky Vývoja indexov cien vo vybraných trhových službách vo 4. štvrťroku 2020. Súčasťou týchto informácií sú aj štatistiky za odvetvie Reklama a prieskum trhu, v ktorom je prezentovaný medziročný nárast cien v poslednom kvartáli o 40,6 percent. V porovnaní s tretím kvartálom 2020 rástli ceny podľa údajov Štatistického úradu SR o 24, 3 percent. Túto informáciu prevzali a publikovali viaceré slovenské mienkotvorné médiá.
Na informáciu reaguje združenie KRAS (Klub reklamných agentúr Slovenska). Vo vyhlásení tvrdí, že zverejnené "štatistiky nereprezentujú skutočný stav v reklamnom priemysle". Dôvod vidia v tom, že k danej téme neposkytovali žiadne informácie, keďže neboli dotazované.
Ku Klubu reklamných agentúr Slovenska sa pripojili aj ďalšie asociácie, ktoré združujú mediálne, digitálne, prieskumné a PR agentúry. Pod vyhlásenie sa tak podpísalo viac ako 60 najvýznamnejších slovenských agentúr.
"My, dolupodpísané reklamné agentúry združené v Klube reklamných agentúr Slovenska prehlasujeme, že sme pri zisťovaní cien trhových služieb za reklamu neboli dotazované, t.j. že tieto štatistiky podľa nás nereprezentujú skutočný stav v reklamnom priemysle," píše sa vo vyhlásení.
Agentúry tvrdia, že tieto čísla sú naopak, v rozpore s ich skúsenosťami. "Nami poskytované reklamné služby zaznamenávajú opačný trend a tlak na znižovanie cien."
Zároveň považujú za dôležité informovať o ekonomických ukazovateľoch jednotlivých odvetví a preto Štatistickému úradu ponúkajú pomocnú ruku. "Prácu Štatistického úradu Slovenskej republiky si vážime. Zverejňované ukazovatele by podľa nášho názoru mali poskytovať čo najpresnejší obraz o danom odvetví. My, členovia KRAS-u preto ponúkame pomocnú ruku a radi sa v budúcnosti zúčastníme procesu získavania dát a poskytneme údaje o kľúčových parametroch odvetvia reklamných služieb."
Za Klub reklamných agentúr (KRAS) sa pod prehlásenie podpísali všetky členské agentúry:
APPLEPIE, Effectivity POWERED BY PUBLICIS, Elite / Monday Lovers, Istropolitana Ogilvy, JANDL, MullenLowe GGK, MADE BY VACULIK, MUW SAATCHI&SAATCHI, Respect APP, TRIAD, Wiktor Leo Burnett, Zaraguza
K prehláseniu Klubu reklamných agentúr Slovenska sa pridali ďalšie partnerské asociácie:
●Slovenská asociácia výskumných agentúr (SAVA) a jej členovia:
ACRC, AKO*, Focus*, GfK Slovakia, Go4insight, Ipsos Slovakia*, Kantar Slovakia*, 2muse
●Asociácia digitálnych a marketingových agentúr (ADMA) a jej členské agentúry:
Basta Digital, CORE4 Advertising, Digiline, Diorama, Ecake, Elite / Monday Lovers, HYPE, Netsuccess, Paravan Interactive, Performics, Ponyhouse, Promiseo, PS: Digital, Riesenia, SCR Interactive, Socialists, THIS IS LOCCO, TRIAD, Visibility, Zaraguza.
●Asociácia mediálnych agentúr (AMA) a jej členské agentúry:
Carat - Slovakia, MediaCom Bratislava, Wavemaker Slovakia, MindShare Slovakia, OMD Slovakia, Panmedia Western, PHD, STARMEDIA, UNIMEDIA, UNIVERSAL McCANN Bratislava, ZenithOptimedia
●Asociácia public relations Slovenskej republiky (APRSR) a jej členské agentúry:
1st CLASS AGENCY, AMI Communications Slovakia, Dynamic Relations 2000, Grayling Slovakia, Media&Communication Consulting, Neopublic, PR.Konektor, PRime time, SEESAME Communication Experts, SKPR STRATEGIES, 10/10 Communication
*agentúry sa zberu dát už zúčastňujú
Oslovili sme Štatistický úrad SR, téme sa budeme venovať.