StoryEditor

Výdavky do online reklamy v roku 2020 rástli o 2,4 percenta. Tento rok sa očakáva rast o 7 percent

09.03.2021, 17:10
Autor:
redred
V roku 2020 bolo na Slovensku preinvestovaných do internetovej reklamy 140 miliónov eur .

Združenia pre internetovú reklamu IAB Slovakia vydalo správu o výdavkoch do reklamy na internete. Pandemický rok 2020 priniesol na reklamný trh neistotu a výdavky do online reklamy nerástli takým tempom ako roky predtým. Medziročne sa však zvýšili o 2,4 percenta. 

V prvom polroku 2020 boli poklesy vo výdavkov do digitálnej reklamy citeľné a v medziročnom porovnaní zaznamenali pokles. Druhý polrok však dotiahol straty z jari a celkovo bolo v roku 2020 preinvestovaných 140 miliónov eur, čo znamená medziročný nárast o 2,4 percenta. Z hľadiska zastúpenia jednotlivých formátov mali na celkových výdavkoch najväčší podiel display reklama (60 %), reklama vo vyhľadávaní (22 %) a prvú trojicu uzatvára riadková inzercia (12 %).

IAB Slovakia

​Online reklama podľa odhadov agentúry GroupM Slovakia pre slovenský trh dosiahla v celkových výdavkoch do reklamy 39 % podiel a doťahuje sa tak na televíziu, ktorej patrilo v roku 2020 44 %.

GroupM - IAB Slovakia

Miroslav Pagáč, Head of Digital ZenithMedia, člen AdEx komisie: „Skončil rok 2020 z pohľadu výdavkov do digitálnej reklamy skutočne nárastom? Osobne považujem za dôležité pozrieť sa na očakávania, ktoré sme mali začiatkom roka 2020. Pôvodne sme v ZenithMedia predikovali rast digitálu na 7 percent. Z tohto pohľadu môžeme povedať, že rok 2020 skončil v poklese približne o 4,6 percenta oproti očakávaniam. Pokles spôsobila obava z neočakávanej pandémie. V prvom polroku boli na jar poklesy vo výdavkov do digitálnej reklamy citeľné a dostali sa do záporných čísiel v porovnaní s prvým polrokom 2019. Obava z pandémie a pokles spôsobili na trhu vo viacerých firmách zastavenie investícií v prvom polroku, niekde aj definitívne škrty na rok 2020. Realita druhého polroka sa však vyvinula pozitívnym smerom a viacero významných zadávateľov uvidelo v pandémii príležitosť, čo naštartovalo chuť komunikovať. To bolo dôvodom, že sme dobehli prepad vo výdavkoch za prvý polrok. Preto dnes môžeme skonštatovať, že rok 2020 dopadol z pohľadu výdavkov do reklamy zaslúženou remízou. Počas prvého pandemického roka 2020 sa trh postupne stabilizoval, preto očakávam, že v roku 2021, ktorý bude posilnený o vzácnu skúsenosť toho predošlého, nás opäť čaká návrat ku 7-8 percentnému rastu a k posilňovaniu digitálu v porovnaní s ostatnými mediatypmi.“

​Z reklamných formátov výrazne rástla video display reklama a natívna reklama. Video display reklama za posledné roky kontinuálne rastie, video display tvorí na celkovej display reklame už 34 percent. Výraznejší pokles zaznamenala riadková inzercia (9 %), obdobný trend už bolo badať v prvom polroku 2020. Ide o inzerciu realizovanú napríklad na pracovných portáloch, auto-moto či realitných portáloch. Minimálny nárast zaznamenala reklama vo vyhľadávaní, výraznejší pokles v prvom polroku sa jej v závere roka podarilo vyrovnať.

Mobilná reklama sa v roku 2020 dotiahla na desktopovú. Platformy dosiahli rovnocenné postavenie takmer 1:1, v absolútnej hodnote 70 miliónov eur za každú platformu. Medziročne dosiahli výdavky do internetovej reklamy na mobilnom reklamnom priestore 14 percentný rast a na desktopoch pokles o 7 percent.

Programmatic display reklama

Druhý polrok potiahol aj výdavky do programmatic display reklamy, ktorá je realizovaná cez DSP (Demand Side Platfrom). Programmatic reklama dosiahla rast 7 percent v porovnaní s rokom 2019, pričom v druhom polroku to bol až 10 percentný nárast, v absolútnej hodnote bolo programmaticky nakúpenej 16 miliónov eur display reklamy.

Na základe rozhodnutia AdEx komisie pristúpi združenie IAB Slovakia v roku 2021 k reportovaniu širšej definície programmatic display reklamy, v ktorej bude zahrnutá všetka display reklama preinvestovaná cez automatizované technologické platformy. Takýto report umožní aj porovnávanie výdavkov do programmatic reklamy s ostatnými európskymi trhmi.

Vývoj výdavkov do jednotlivých reklamných formátov, ich podiel a medziročné porovnanie:

IAB Slovakia

Výsledky investícií do reklamy na slovenskom digitálnom trhu pravidelne zverejňuje združenie pre internetovú reklamu IAB Slovakia. Metodika ich výpočtu je založená na priamych deklaráciách výdavkov (v media net-net hodnote) jednotlivých členských médií združenia, t.j. najväčších slovenských vydavateľov a klasifikovaného odhadu výdavkov nadnárodných hráčov AdEx komisiou, ktorej členmi sú zástupcovia najväčších mediálnych agentúr ako aj médií.

01 - Modified: 2021-01-05 13:31:09 - Feat.: 0 - Title: Návštevnosť webov za minulý rok stúpla, rekordy priniesla korona a voľby 02 - Modified: 2021-02-10 11:46:56 - Feat.: 0 - Title: Združenie pre internetovú reklamu IAB Slovakia počas pandémie výrazne rástlo 03 - Modified: 2021-02-23 12:28:18 - Feat.: 0 - Title: Prieskum IAB: Dve tretiny marketérov hodnotí svoje vedomosti v digitále známkou 3 a horšou
01 - Modified: 2022-03-29 09:35:54 - Feat.: - Title: Pokuta 250-tisíc eur pre IAB Europe za porušenie GDPR. Agentúram hrozí, že prídu o údaje z cookies 02 - Modified: 2021-09-21 14:11:44 - Feat.: - Title: Online reklama rastie dvojciferným tempom. Za prvý polrok sa zvýšila o takmer 30 percent 03 - Modified: 2021-08-01 16:23:38 - Feat.: - Title: Návštevnosť webov: Top trojka publisherov v prvom polroku rástla 04 - Modified: 2021-04-12 10:33:05 - Feat.: - Title: Ťahúňom digitálnej komunikácie budú e-shopy, hovorí šéfka IAB Slovakia 05 - Modified: 2021-04-06 11:42:09 - Feat.: - Title: Koľko Slovákov je online a koľko z nich chodí na slovenské stránky?
menuLevel = 2, menuRoute = news/marketing, menuAlias = marketing, menuRouteLevel0 = news, homepage = false
18. apríl 2024 15:23