Sledujte nás na Instagrame

@strategie.skFacebook
12.05.2021, 08:50

Advokát Nitschneider: Predpisy reklamného práva obsahujú veľa subjektivity

V rozhovore sme sa pýtali aj na porovnávaciu či klamlivú reklamu a nevedomosti v zákone o reklame.

Advokát Nitschneider: Predpisy reklamného práva obsahujú veľa subjektivity
Zdroj: archív

S advokátom Dušanom Nitschneiderom sme sa rozprávali, ako sa pravidlá pre reklamu dodržiavajú na Slovensku, a aj o tom, aké regulácie platia pre porovnávaciu reklamu a kedy už môžeme hovoriť o klamlivej reklame.

Ako sme na tom na Slovensku s dodržiavaním pravidiel týkajúcich sa reklamy?

Myslím si, že situácia je skôr lepšia ako horšia, bez akýchkoľvek štatistík cítim, že reklamné pravidlá sa väčšinou rešpektujú. Skôr to vnímam tak, že aj keď sústavne prebiehajú rôzne konania alebo sú podnety na Radu pre reklamu od konkurentov alebo verejnosti, je to nevyhnutný samočistiaci proces. Ak istej skupine Slovákov prekáža, že v reklame je obnažená žena a dajú podnet na Radu pre reklamu, neznamená to, že sa reklama nedrží etického kódexu alebo zákona o reklame. Rada pre reklamu ako orgán reklamnej samosprávy nie je štátny orgán, a preto nemá právo na udeľovanie pokút, ale zabezpečuje proces čistenia a dodržiavania morálky v reklame. Nejde o striktné pravidlá a je dobre, že sa formujú spolu s tým, ako sa vyvíja spoločnosť. Ak Arbitrážna komisia RPR nález označí za opodstatnený, jej názor zadávatelia väčšinou rešpektujú a upravia reklamu podľa odporúčaní. Ak by som to mal zhrnúť, čo sa týka predpisov a regulácie v rámci reklamy, dovolím si tvrdiť, že sme na tom dobre.

Ak sme na tom dobre, mohli by sme byť o niečo lepšie, čo by tomu pomohlo?


Paradoxne si myslím, že tomu, aby sme na tom boli ešte lepšie, by mohlo pomôcť viac podnetov a konaní na Rade pre reklamu. V ich nálezoch by bolo viac názorov a informácií do budúcnosti. Pokiaľ ide o súdnu obranu a ochranu, tam by jednoznačne pomohlo zrýchlenie a skrátenie konaní. To je však problém všetkých oblastí práva, nielen oblasti reklamy.

Ako majú procesy regulácie reklamy nastavené iné krajiny?


Napríklad v Maďarsku a Bulharsku plní funkciu samoregulátora protimonopolný úrad, ktorý primárne rieši súťaže. Má však oddelenie s úradníkmi, ktorí majú prehľad o aktuálnych reklamách a sami z vlastnej iniciatívy udeľujú pokuty. Chvíľu som im to závidel, ale potom som si povedal, že to je prizma bývalého režimu, keď bolo všetko kontrolované a sankcionované. Naopak, Nemecko nemá žiaden oficiálny orgán, ktorý by reklamu reguloval. Systém je postavený čisto na samoregulácii rôznych obchodných komôr s komisiami, ktoré sa reklame venujú. V zásade všetko je postavené na liberálnom princípe.

Na Slovensku sme sa vybrali podľa môjho názoru lepšou cestou samoregulácie, ako keby sme ju hrozbou pokút prísne vynucovali. Aby som to spresnil, vynucovaná je v rozhlase a televízii, kde Rada pre vysielanie a retransmisiu má právo udeliť pokuty. Je to však iba istý segment trhu, nie všetka reklama vo všetkých možných mediatypoch a kanáloch, ktoré existujú.

Čo slovenská reklama musí obsahovať a čo, naopak, nesmie?

Reklama vo všeobecnosti nesmie propagovať násilie a nahotu nevhodným spôsobom, nesmie byť klamlivá a zavádzať, musí byť transparentná a môže preháňať.

Tento článok je určený iba pre predplatiteľov.
Zostáva vám 75% na dočítanie.

Nedozvedeli ste sa všetko?

Digitálne predplatné

Získajte prístup ku kompletnému obsahu

KÚPIŤ

Už máte predplatné?
Prihláste sa

Tento článok ste dočítali vďaka tomu, že ste predplatiteľom Hospodárskych novín. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.

Strategický Newsletter

Top správy z marketingu, médií a reklamy.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.