Sledujte nás na Instagrame

@magazin.strategieFacebook
04.06.2021, 14:10

EÚ a Británia vyšetrujú, či Facebook nezneužíva svoje postavenie na trhu reklamy

Komisiu zaujíma, ako Facebook nakladá s dátami zadávateľov reklamy a či ich nezneužíva na konkurovanie na vlastnej platforme Facebook Marketplace.

EÚ a Británia vyšetrujú, či Facebook nezneužíva svoje postavenie na trhu reklamy
Zdroj: newsroom.fb.com

Európska komisia začala vyšetrovať, či americká internetová spoločnosť Facebook nezneužíva svoje postavenie na reklamnom trhu.

Komisiu predovšetkým zaujíma, ako Facebook nakladá s dátami zadávateľov reklamy a či získané informácie potom nezneužíva na to, aby im konkuroval na trhoch, kde sám pôsobí.

Komisia ako príklad spomína inzeráty užívateľov na nákup a predaj tovaru cez Facebook Marketplace. Podobné vyšetrovanie začala aj Veľká Británia.

"Facebook používajú každý mesiac skoro tri miliardy ľudí a dohromady takmer sedem miliónov firiem na Facebooku inzeruje. Facebook zhromažďuje rozsiahle súbory dát o aktivite používateľov svojej sociálnej siete a iných služieb, čo mu umožňuje zamerať sa na konkrétne skupiny zákazníkov," uviedla podpredsedníčka komisie a komisárka pre hospodársku súťaž Margrethe Vestager. "My sa podrobne pozrieme na to, či tieto údaje Facebooku dávajú nespravodlivú konkurenčnú výhodu," dodala.

Európska komisia je výkonným orgánom Európskej únie a má rozsiahle právomoci, plní zároveň úlohu protimonopolného úradu EÚ. Pokiaľ dôjde k záveru, že firma porušuje protimonopolné zákony, môže jej v krajnom prípade vymeral pokutu až desať percent z ročných tržieb. Facebook mal za minulý rok tržby 85,96 miliardy dolárov, pokuta v jeho prípade by teda mohla predstavovať až 8,6 miliardy dolárov (v prepočte zhruba 7,1 miliardy eur).

Firmy, ktoré priamo konkurujú Facebooku, môžu platforme pri propagácii svojich služieb poskytovať aj komerčne využiteľné dáta. Facebook by potom mohol tieto dáta využiť, aby konkuroval firmám, ktoré mu práve tieto údaje poskytli.

"To sa týka predovšetkým poskytovateľov on-line inzercie, platforiem, na ktorých mnoho spotrebiteľov v Európe nakupuje a predáva tovar. On-line poskytovatelia inzercie propagujú svoje služby na sociálnej sieti Facebook a zároveň konkurujú on-line inzertnej službe Facebooku, ktorá sa volá Facebook Marketplace," spresnila komisie.

Rovnaké vyšetrovanie začal aj britský protimonopolný úrad CMA. "Snahou Európskej komisie je s týmto úradom úzko spolupracovať pri nezávislom vyšetrovaní," píše sa v tlačovej správe komisie.

Strategický Newsletter

Top správy z marketingu, médií a reklamy.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.