Sledujte nás na Instagrame

@magazin.strategieFacebook
10.06.2021, 10:25

Prieskum: Na sociálnych sieťach je vyše 40 percent slovenských firiem. Pandémia presunula biznis do online-u

Na Slovensku stúpol vlani počet používateľov medziročne až o 6 percent na vyše 90 percent.

Prieskum: Na sociálnych sieťach je vyše 40 percent slovenských firiem. Pandémia presunula biznis do online-u
Zdroj: Econsultancy

Na Slovensku vyše 40 percent podnikateľov využíva sociálne siete na podporu svojho biznisu. Zhruba štvrtina firiem využíva len jeden typ média, ako je napríklad Facebook, Instagram či LinkedIn. Podľa najnovších údajov Európskeho štatistického úradu Eurostat za posledných osem rokov sa počet podnikateľov na sociálnych sieťach zdvojnásobil. Najviac tento typ podpory biznisu využívajú podniky na Malte (83 percent), v Dánsku a Holandsku (obe 73 percent) či Cypre (71 percent). Pandémia koronavírusu ešte viac urýchlila presun biznisu do online priestoru.

„Slovenskí podnikatelia sú  na chvoste vo využívaní sociálnych sietí v biznise v rámci 27 krajín Európskej únie, ale sú na tom o čosi lepšie v porovnaní s krajinami V4. Predbehla nás v tomto smere len susedná Česká republika, vlani až 45 percent českých podnikateľov využívalo v biznise sociálne siete.  Na druhej strane tak robí 35 percent poľských a 37 percent maďarských firiem,“  povedala Lenka Buchláková, ekonomická analytička FinGO.sk.

Slovenskí podnikatelia najčastejšie využívajú sociálne siete na posilnenie značky a propagáciu svojich produktov. Mnohí sa snažia preraziť navonok – smerom k zákazníkom, biznis partnerom a ostatným firmám a organizáciám. Je to však aj o komunikácii dovnútra firmy a posilňovaní lojálnosti súčasných zamestnancov. Aktuálne mnohí uskutočňujú prostredníctvom sociálnych médií nábory do práce.

V únii využíva sociálne siete 51 percent firiem. Až  86 percent z nich prostredníctvom sociálnych médií, kde sa zaradzujú okrem sociálnych sietí aj firemné blogy či Youtube videá, buduje imidž firmy. Je to takmer dvojnásobok v porovnaní s rokom 2013.

Druhým najčastejším dôvodom pre využívanie sociálnych médií je komunikácia navonok (45 percent), najmä z konkurenčného pohľadu. Štvrtina podnikateľov využíva sociálne médiá k získaniu a reagovaniu na zákaznícke podnety, otázky či sťažnosti. Ich počet sa takmer zdvojnásobil za ostatných osem rokov. Využívanie sociálnych médií ako takých využíval na hľadanie potenciálnych nových zamestnancov v roku 2013 takmer každý desiaty európsky podnikateľ, vlani už každý štvrtý. 

„Najčastejšie využívajú sociálne médiá európske firmy pôsobiace v turizme, v oblasti sprostredkovania nehnuteľností a v maloobchode. Podobný trend je aj na Slovensku, nakoľko 12 percent percent firiem pôsobiacich v maloobchode využíva na propagáciu sociálne médií, 10 percent firiem v turizme a 4 percentá firiem pôsobiacich v oblasti nehnuteľností. Najviac, až 88 percent firiem práve z oblasti turizmu využíva na propagáciu sociálne siete ako Facebook, Twitter či LinkedIn,“ doplnila Buchláková.

Veľkosť firmy zohrávala úlohu v tom, do akej miery sú sociálne médiá využívané. V roku 2017, viac ako dve tretiny EÚ firiem, ktoré zamestnávajú 250 a viac ľudí, malo účet na sociálnych sieťach (68 percent). Pre porovnanie, sociálne siete na svoju propagáciu využívalo 43 percent malých firiem (od 10 do 49 zamestnancov).

Trend posilňovania sociálnych médií nadväzuje aj na väčšiu aktivitu Slovákov na internete. Na Slovensku stúpol vlani počet používateľov medziročne až o 6 percent na vyše 90 percent.

Pritom ešte v roku 2007 využilo internet iba 53 percent Slovákov, najmä na posielanie emailov. Aktuálne sa do popredia dostáva aj chatovanie a využívanie sociálnych sietí, ktoré boli počas lockdownu náhradou za obmedzený sociálny kontakt.

Najvyššie využívanie internetu na Slovensku je vo vekovej kategórii 16- až 19-ročných, kde dosahuje až 99 percent. Naopak, zo seniorov vo veku 65 až 74 rokov využíva internet iba niečo vyše tretina. V rámci 27 krajín Európskej únie 74  percent ľudí využívalo vlani internet na odosielanie a prijímanie mailov, na vyhľadanie informácií o tovaroch a službách (69 percent), na zasielanie okamžitých správ (68 percent) či online správy (65 percent). V rámci únie väčšina ľudí tiež využívala internet na internetové bankovníctvo (57 percent),  počúvanie hudby (56 percent), využívanie sociálnych sietí (56  percent) a na vyhľadanie informácií o zdraví (55 percent).

V dôsledku protipandemických opatrení, ktoré zahŕňali najmä sociálnu izoláciu, ktoré sú vo väčšine členských štátov EÚ v platnosti od marca 2020, boli jednými z možností, ako zostať v kontakte, telefonické alebo videohovory cez internetInternet vlani využívali na telefonovanie alebo video hovory 60 percent Európanov.. U nás bolo využívanie internetu na telefonovanie a video hovory za vlaňajšok vyššie ako priemer EÚ, a to na úrovni 63 percent.  Vo všetkých internetových činnostiach zaznamenali telefonické alebo videohovory najväčší nárast v porovnaní s rokom 2019 (52 percent), ako aj od začiatku ich zhromažďovania údajov (17 percent v roku 2008).

Strategický Newsletter

Top správy z marketingu, médií a reklamy.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.