Sledujte nás na Instagrame

@magazin.strategieFacebook
02.03.2011, 00:00

Online nakupovanie je u nás stále populárnejšie

Už 82% slovenských užívateľov internetu nakupuje online, teda o 6% viac ako v minulom roku. Tento významný nárast počtu e-zákazníkov je spôsobený predovšetkým výhodami tohto spôsobu nakupovania.

Takmer pre 60% slovenských internetových užívateľov je online nakupovanie lacnejšie a pre polovicu rýchlejšie než nákup v tradičných obchodoch. Viac ako polovica slovenských e-zákazníkov minie za nákup cez internet do 200 EUR a iba jeden z dvadsiatich cez 500 EUR za mesiac. Tieto informácie prináša najnovšia štúdia E-commerce realizovaná spoločnosťou Gemius.

Graf č. 1. Názory slovenských užívateľov internetu na online nakupovanie. Vzorka: 1500 respondentov, ktorí počuli o možnosti online nákupu. Zdroj: E-commerce 2010: Trendy a postoje. Prieskum slovenských užívateľov internetu, Gemius.

Štúdia, ktorá je pokračovaním obdobných výskumov z predchádzajúcich rokov, bola vykonaná výskumnou agentúrou Gemius v spolupráci s partnermi Ringier Axel Springer Slovakia, a. s. a Zoznam s.r.o.

E-commerce 2010 analyzuje oblasť nakupovania cez internet na Slovensku a je súčasťou výskumného projektu, ktorý prebehol tiež v ČR a Poľsku. Štúdia analyzuje predovšetkým všeobecný postoj k online nakupovaniu, frekvenciu nakupovania na internete a budúcnosť odvetvia e-commerce na Slovensku.

Podľa štúdie sa slovenskí užívatelia internetu pri nakupovaní zameriavajú predovšetkým na vysokú kvalitu tovaru, ale zaujíma ich tiež cena výrobkov a ďalej i strávenie času príjemných spôsobom a rýchlosť nákupu. Veľký počet slovenských internetových užívateľov používa internet ako zdroj informácií o plánovaných nákupoch. Viac ako polovica z nich hľadá na internete informácie o lístkoch na vlak a autobus a o letenkách, cestovných službách a tiež o spotrebnej elektronike a domácich spotrebičoch, mobiloch a GSM príslušenstve. Pokiaľ sa jedná o vyhľadávanie výrobkov alebo služieb, ktoré internetoví užívatelia zamýšľajú nakúpiť, tak najčastejším spôsobom je použitie vyhľadávača a tiež hľadanie v ponuke internetových obchodov.

Správa publikuje tiež rebríček najpopulárnejších internetových obchodov a aukcií medzi slovenskými e-zákazníkmi. Prvé miesto získal Hej.sk (uviedlo ho 14 % respondentov) a ďalšie Martinus.sk (12 %) a Alza.sk (10 %). Najpopulárnejšou internetovou aukciou je Aukro.sk, ktoré sa počas posledného roka stalo hlavným hráčom na slovenskom trhu (30 % respondentov), nasleduje ho eBay s 13 %. E-shopy stále zostávajú u slovenských užívateľov internetu oveľa populárnejšie než e-aukce: viac ako 80 % e-zákazníkov už niekedy nakúpilo v internetovom obchode a iba pätina z nich na e-aukcii. Pokiaľ sa jedná o najčastejší dôvod, ktorý je motivujúcim faktorom pre nákup v e-shopoch alebo na e-aukciách, tak je to pre viac ako 60 % internetových užívateľov v SR nižšia cena než v tradičných obchodoch.

Slovenský segment e-commerce sa stále mení, napríklad za posledný rok značne stúpla popularita nástrojov pre porovnávanie cien. Viac ako polovica e-zákazníkov prehlasuje, že už použila tieto servery, čo je oveľa viac ako v roku 2009. Najobľúbenejšie portály, ktoré ponúkajú tieto služby sú Najnakup.sk, Heureka.sk a Pricemania.sk.

„Slovenských e-zákazníkov môžeme rozdeliť do dvoch hlavných skupín. Prvá skupina si online nakupovanie obľúbila natoľko, že na internete nakupuje približne raz za mesiac. Druhá skupina užívateľov nenakupuje tak často, približne jedenkrát za rok. Pozitívnym trendom je tiež to, že viac ako dve tretiny internetových užívateľov prehlasujú, že si za posledný mesiac kúpili nejaký výrobok či službu online,“ hovorí Tomáš Gregor, riaditeľ spoločnosti Gemius pre český a slovenský trh. „Na druhú stranu, aj keď je online nakupovanie veľmi populárne a za posledný rok zaznamenalo veľký nárast, stále existuje pomerne veľká skupina užívateľov internetu, ktorá nie je online nákupom naklonená. Od posledného výskumu sa nezmenil počet internetových užívateľov, ktorí vnímajú online nakupovanie negatívne: pre štvrtinu z nich je online nákup stále riskantný a pre 6 % komplikovaný,“ doplnil Gregor.

Zdroj: Gemius

Strategický Newsletter

Top správy z marketingu, médií a reklamy.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.

Cookies

Na našich stránkach používame cookies. Slúžia na zlepšenie našej práce a vášho zážitku z čítania HNonline.sk. Bližšie informácie nájdete v Pravidlách používania cookies. Spracovanie a správu cookies nastavíte priamo vo Vašom prehliadači.