Mobilná taxi služba Hopin je u nás tri roky, pred dvomi mesiacmi sa k nemu pridala konkurencia z Ameriky – Uber. Tento kolos s tržbami takmer pol miliardy dolárov by sa mohol zdať ako ťažký súper. Zdanlivo. Hopin je slovenský projekt a vďaka tomu pozná svojho spotrebiteľa lepšie.
Obe mobilné taxi služby sme dali otestovať piatim nezávislým respondentom. S aplikáciami nemal ani jeden z nich predošlú skúsenosť. Pozrite si výsledky.
Dizajn oboch aplikácií je príjemný
Na prvý pohľad obe aplikácie používatelia vyhodnotili ako pekné. Uber oslovil mužov svojou eleganciou, Hopin so svojím hravým vizuálom má navrch u žien. Prvou úlohou bolo, aby sa respondenti zaregistrovali. To prebehlo bez problémov v oboch prípadoch (v prípade Hopinu to trvalo 1:10, v prípade Uberu 1:15, v prípade Uberu so zadávaním platobnej karty 2:40).
Hopin (vľavo) a Uber (vpravo) sú mobilné taxi služby dostupné na Slovensku. Hopin je slovenského pôvodu, Uber amerického. Obe aplikácie slúžia na objednanie si taxíka bez toho, aby zákazník musel kontaktovať call centrum. Funkcionalitou sú si podobné (vyhľadajú, kde sa práve nachádzate, vy vyberiete svoju destináciu, aplikácia zobrazí voľné autá v blízkosti). Obe fungujú na operačných systémoch Android a iOS a sú voľne stiahnuteľné. Rozdiel spočíva najmä v spôsobe platenia. Kým s Uberom zaplatíte priamo v aplikácií cez svoju platobnú kartu a účet dostanete do mailu, cez Hopin zaplatíte v hotovosti alebo najnovšie prostredníctvom VIAMO.
S objednávkou sú komplikácie, lepšie je na tom Hopin
Úvodných niekoľko obrazoviek u oboch aplikácií zákazníka príjemne prevedú cez všetky dôležité funkcionality aplikácií. Pri objednávke taxíku však používatelia začali zmätkovať. V hlave si totiž všetci nesieme mentálny model, že cesta má svoj začiatok a koniec. Obe aplikácie ponúkajú možnosť zavolať si taxík bez zadania destinácie. “Najradšej by som bola, keby tu boli dve polia – ODKIAĽ a KAM a tlačidlo zavolať taxík. Mapa je síce pekná, ale príliš mi nepomáha,” hovorí respondentka z Bratislavy. Preto o niečo zrozumiteľnejšie vnímajú používatelia Hopin, kde v druhom kroku už môžu zadať destináciu, do ktorej sa chcú dostať. Aplikácia sa viac podobá na online objednávku, ktorej proces je známy z e-shopu.
V druhom kroku umožňuje Hopin zadať destináciu, kam sa chcete dostať. Čo respondenti ocenili viac ako v prípade Uberu. Vychádza to z mentálneho nastavenia používateľov, kedy sme zvyknutí, že cesta ma svoj východzí bod a tiež svoj cieľ.
Uber – najviac mätie tlačidlo uberx
Po registrácii Uber zobrazí na hlavnej obrazovke dve tlačidlá a jedno vstupné pole, ktoré používateľov zmiatli. Nevedeli, kde začať, aby vytvorili objednávku. Nejasný konverzný bod rýchlo spôsobil nervozitu, ktorá vyústila v živelné ťukanie po displeji. Jednej respondentke sa dokonca podarilo zavolať taxík bez toho, aby o tom vedela. Zrušenie objednávky bolo jednoduché a rýchlo si uvedomila svoju chybu. Najväčší problém však spôsobuje spodné tlačidlo hlavnej obrazovky Uberu, ktoré je označené uberX. Slovenský zákazník netuší, že ide o najlacnejší typ služby Uberu, zatiaľ jediný dostupný na Slovensku. „Vôbec neviem, čo znamená uberX, tým si zavolám taxík?” pýta sa muž z Bratislavy vo veku 29 rokov.
Nástupné miesto – viditeľnejšie ho má Hopin
Označenie nástupného miesta a zastavenia taxíku aplikácie riešia odlišne. Hopin využíva drobnú postavičku, Uber špendlík. Z testovania vyplynulo, že riešenie Hopinu je z hľadiska použiteľnosti vhodnejšie. Rozhodol sa totiž postavičku rozanimovať. Pri presúvaní postavička kráča, keď je nastavená, je zjavné, že žiada o taxík zdvihnutím ruky. Respondenti sa potešili veselej animácii, naviac však rýchlo porozumeli, kedy je bod nástupu zadaný. S uberovským špendlíkom mali respondenti väčší problém. Snažili sa ho potvrdiť tlačidlom, ktoré nevideli.
Ukážka ikony postavičky z Hopin
Ukážka ikony špendlíka z Uber
Špeciálne funkcie – Uber dáva na výber pohlavie taxikárov
Respondenti boli nadšení zo špeciálnych funkcií aplikácií. Všetky z respondentiek ocenili možnosť filtrácie taxikárov podľa pohlavia. To aj považovali za kľúčovú výhodu Hopinu voči Uberu. Zobrazenie aktivovaného filtru v Hopine je však veľmi nejasné. Jeden z respondentov si na začiatku omylom zapol filter a zvolil, že chce iba autá pre pre šesť a viac osôb a vôbec o tom nevedel. Na mape sa následne zobrazovali šedé autá, respondentka si myslela, že nie sú dostupné.
Ukážka, ako respondent omylom zapol filter a nevedel o tom.
Uber – nesprávny dizajn tlačidla
Vysoko hodnotené bolo aj odhadovanie ceny jazdy. Obe aplikácie majú funkciu dobre zvládnutú a jednoducho ovládateľnú. Pri testovaní sme zachytili používateľov Uberu, ako sa snažia rozkliknúť údaj (konkrétne údaj o počte ľudí), ktorý sa v skutočnosti nedal rozkliknúť. Uber vizuálne neodlišuje polia, ktoré môžete upraviť od polí, ktoré len zobrazujú údaje. Zavolanie taxíku cez Hopin zvládli naši respondenti na prvýkrát v priemerne o 40% rýchlejšie (čas 1:05) ako Uber (čas 1:30).
Ukážka, ako respondent kvôli nesprávnemu dizajnu zmätene nevedel, na ktoré tlačidlo má kliknúť.
Hopin vs Uber 1:0
Z testovania vyplynulo, že prispôsobenie aplikácie lokálnemu používateľovi môže mať výrazný dopad na jej ergonómiu. Ak sú používatelia zvyknutí v zahraničných metropolách pristaviť taxík zdvihnutím ruky, u nás nie. Vieme predsa, že taxík zavolaný mobilom je lacnejší. Preto používatelia hľadajú v aplikáciách vzorec, na ktorý sú zvyknutí z offline priestoru. Chcem zadať ODKIAĽ a KAM idem. Tomu sa viac približuje Hopin. Samozrejme, s Uberom sa každý naučí rýchlo pracovať, no z testovania vyplynulo, že jeho workflow ostáva nepochopený aj po niekoľkých opakovaniach. Za to môže najmä označenie služby “uberX” a nejednoznačná následnosť krokov. Faktor lokálnosti sa teda na Slovensku prejavil v plnej miere. Z pohľadu ergonómie Hopin vyhráva nad Uberom 1:0.
Pozn: Aplikácie sa porovnávali v UX (user experience) laboratóriu spoločnosti Lighting Beetle – špecializovanej miestnosti na testovanie použiteľnosti a ergonómie webstránok, mobilných aplikácií a softvéru. Testovania sa zúčastnili piati respondenti, ktorí doteraz nemali skúsenosť ani s jednou z aplikácií. Moderátor testovania respondentom postupne zadával otázky, kým niekoľko kamier monitorovalo správanie používateľa a jeho reakcie.
Zdroj: Erika Brindzová