Sledujte nás na Instagrame

@magazin.strategieFacebook
29.06.2016, 17:06

O čo ste prišli, ak ste neboli tento rok v Cannes

Polonahý Iggy Pop, Will Smith ako marketér a zopár zborených mýtov. To všetko sme videli v Cannes Lions.

O čo ste prišli, ak ste neboli tento rok v Cannes
Zdroj: Cannes Lions

Najsilnejšiou témou tento rok bola rozhodne objektivizácia žien, ochrana pred sexuálnym a iným znevažovaním, sociálna a rodová rovnosť. S touto hlavnou myšlienkou odštartoval festival hneď v pondelok prednáškou od autorky jednej z najznámejších kampaní #WomenNotObjects. Tá okrem tragického príbehu, ktorý stojí za kampaňou, nechala odkaz: Sex sells Sex.

Sara Hopkins - jedna z najlepších snapchaterov
Zdroj: Cannes Lions

V Cannes ste mohli stretnúť aj americkú social star, ktorá začínala s videami na Vine. Sara Hopkins patrí medzi top Snapchaterov. Je to práve ona, ktorá môže dávať rady, ako sa presláviť 6 sekundovými videami a nablýskaným Snapchatom, kde má milión followerov a jej videá sa tešia vyše 600 miliónom pozretím.  

Hopkins začínala v televíznej spoločnosti. Nevedomky však povedala v interview, ako sa jej život influencerky finančne vypláca. Keď sa o tom dozvedeli v práci, dali jej na výber. Rozhodla sa.

„Získavať si followerov, partnerstvá so značkami, točiť videá je moja skutočná práca. V porovnaní s tým, čo zarobím v televízii, je to neporovnateľné,” priznáva Hopkins, ktorá vo svojom prejave nezaprie svoj „nafúknutý“ americký pôvod.

Vedeli ste, že influenceri si „dohadzujú” followerov aj medzi sebou navzájom? Hopkins priznala, že to robí a ak chce, aby ju iný influencer promoval, vyjde ju to okolo 500 dolárov.

Ku každej sociálnej platforme, či už ide o Instagram alebo Facebook, pristupuje rozdielne. Napríklad na Instagrame postuje okolo 22.00 hodiny cez pracovný deň okrem piatka. „Musela som nájsť správny čas, kedy sú ľudia na jednotlivých platformách najaktívnejší,” hovorí. Dnes má približne 150 000 followerov.

Podľa čoho sa Hopkins rozhodne, že so značkou nebude spolupracovať? Hovorí, že je to jasné z prvých mailov, ktoré jej pošlú. Zvyknú ju oslovovať napriamo bez agentúry a tak si ich „preklepne” hneď v úvode. „Napríklad, ak niekto používa terminólogiu typickú pre marketing, no v nesprávnych súvislostiach. Alebo ak mi navrhne, že mi pošle ich tričko a chce, aby sa v ňom odfotila na Instagram,” menuje maily, na ktoré zo zásady nereaguje. „Značka musí mať jasné v tom, čo chce, musí prísť s jasnou ponukou a tiež mať časový harmonogram kampane, ktorý vyhovuje aj mne. A tiež musí na začiatku povedať budget, ktorý je ochotná investovať,” vysvetľuje.

Ďalšou chybou, akú robia značky, je že sledujú počet followerov influencerov, ktorých si chcú najať. „Nemal by to byť hlavný parameter,” upozorňuje Zach James, co-founder & CEO of ZEFR, ktorý Hopkins na pódiu spovedal. „Dôležité je, ako ľudia interagujú s influencerom, koľko mu dávajú lajkov, ako zdieľajú jeho obsah.“ O dlhodobom kontrakte medzi značkou a influencerom ešte nepočula. „Podobné partnerstvá sú nestále. Nikdy neviete, ako to „vypáli“. Najdlhší kontrakt, o ktorom viem, je sedem mesiacov.“

urážlivý mail, ktorý koloval po festivale
Zdroj: Cannes Lions

V Cannes zo začiatku týždňa koloval email, ktorý pozýval na party “len dámy s pekným výzorom”. Na guest list ste sa podľa inštrukcií v maili mohli dostať len vtedy, ak ste zaslali svoju nerutušovanú fotografiu. Následne budete posudení, či dostanete vstup. Párty sa konala pod známou VaynerMedia a mužským magazínom Thrillist. Mail rozposielala tretia strana, ktorá party organizuje. Tá sa pre The Drum vyjadrila, že zaslanie mailu si nebola vedomá a spravila to ďalšia spoločnosť, ktorú si najala na pomoc. Príliš im pomoc ale asi nevyšla, keď mail s presným znením obiehal médiá počas celého týždňa. Samotný Gary Vaynerchuk nechal odkaz na Twitteri, v ktorom sa ospravedlnil.”Neviem, kde sa to vzalo, je to hrozné a zistím, kde sa stala chyba.”

Takto sa rocková hviezda Iggy Pop na pódium vyzliekol. A namočil do toho aj moderátora.
Zdroj: Cannes Lions

Na pódium prišiel okrem iných hviezd ako Gwyneth Paltrow aj rocková hviezda Iggy Pop. Ten sa bez ostychu vyzliekol. Zanechať tak chcel odkaz, že reklama by mala začať odznova a tiež vyjadril náklonnosť novým clebritám, ktorým sa darí v online. Najmä “kardašiánkam”.   

Budú v trende dlhe 8 minútové videá?
Zdroj: Cannes Lions

Dvojica zo social media agentúr dala odpovede na to, ako by malo vyzerať video 21. storočia, keď len na Facebook je každý deň 8 miliárd videní videa a 70% z nich sa deje na mobilnom zariadení. Nezodpovedanou otázkou ostalo, či budúcnosť je v dlhometrážnych videách. Ak ste si ale mysleli, že tí, ktorí videli trailer na vaše video, budú na video lepšie reagovať (lajkovať, komentovať), táto dvojica vás vyviedla z omylu. 

Will Smith
Zdroj: Cannes Lions

Ďalšou hviezdou, ktorá pritiahla oči niekoľko tísíc divákov, bol Will Smith. Ten priznal, že seba vidí ako marketéra. “Od začiatku som rozmýšľal, ako predať svoje produkty. Teraz je to v rukách fanúšikov. Neustále musím vedieť odhadnúť ich potreby, čo chcú. Nie ich marketingovo oblbovať, len aby si kúpili môj najnovší singel.”

Práca, ktorej mala byť odobratá cena
Zdroj: Cannes Lions

A našiel sa aj prípad, kedy bola cena odmietnutá. Riaditeľ siete BBDO potom, ako sa dozvedel, že jedna z jeho agentúr údajne podvádzala, keď zaplatila mediálne nasadenie kampane (čo je v rozpore s pravidlami – mediálne nasadenie musí platiť klient), sa postavil na pódium a vyzval agentúru, aby cenu vrátila. Druhou spornou prácou bola aplikácia I sea, ktorá bola obvinená z toho, že nefunguje. Aplikáciu a jej funkčnosť organizátori stále preverujú. 

Reč bola často aj o obsahu, ktorý skrátka zmizne okamžite (a nemáme tým na mysli len Snapchat ale tiež Periscope a Meerkat). Marc Landsberg zo Socialdeviant dal dokopy jednoduché pravidlá, aký by mal byť dnes obsah, ktorý značky a médiá tvoria. A ako to už v Cannes býva, aj on vyvrátil jeden z mýtusov: Nehľadajte a neprenasledujte svoje publikum za každú cenu. Ale vytvárajte ho. Obsah publikujte vtedy, keď máte, čo povedať a viete, že to vaše publikum zaujíma. Zamerajte sa skôr na kultúrne momenty, čo ľudí práve teraz zaujíma, než na to, ako často ste na sociálnych sieťach.

A vývoj reklamy zhrnul veľmi trefne:

Keď prišli bannery, užívatelia zaplatili za to, aby ich zablokovali. Keď užívatelia zablokovali bannery, marketéri prišli s reklamou, ktorú môžeme preskočiť. Keď reklamu užívatelia úspešne preskočili, marketéri prišli s reklamou v hrách. Keď boli hráči ochotní zaplatiť za hry bez reklamy, prišli marketéri s reklamou na sociálnych sieťach. Keď sa ľudia presunuli z najväčších sociálnych sietí na menšie, marketéri začali tvoriť a distribuovať o to viac obsah na sociálnych sieťach. Prišiel Snapchat a užívatelia prestali mať záujem o obsah. Aspoň o ten, čo vydrží dlho.

Zdroj: Cannes Lions

Shane Smith zakladateľ a CEO magazínu VICE s bohémsky vyloženými nohami na stole zanechal na záver prednášky, ktorou zaplnil niekoľko tisícový sálu, odkaz pre novinárov: Ľudí viac nezaujíma váš názor. Myslíte si, že keď pôjdete spraviť reportáž do Sýrie, tak prinesiete objektívne spravodajstvo len preto, že ste tam boli? Hlúposť. Vždy prinesiete spravodajstvo ovplyvnené vaším pohľadom. Ľudia budú chcieť vidieť, čo sa tam naozaj deje, použite pri tom živý prenos a nechajte ľudí si utvoriť vlastný obraz. Novinári sa stanú skutočnými médiami. A iba tými.

Strategický Newsletter

Top správy z marketingu, médií a reklamy.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.