StoryEditor

Názor ADMA: Nový algoritmus Facebooku rozdelil expertov. Zničí malé značky?

30.08.2016, 14:36
Jedenásť odborníkov má rozdielne názory.

Facebook takmer nestíha a prichádza s jednou novinkou za druhou. Paradoxne sa takmer všetky týkajú médií a značiek. Práve tým buď hádže polená pod nohy za ich naháňaním sa za čo najvyšším počtom ľudí, alebo naopak im túto cestu priamočiaro uľahčuje. 

Jednou z noviniek z blízkej minulosti je práve nový algoritmus, podľa ktorého sa rozhodol, že bude ľuďom skôr zobrazovať obsah od ich priateľov a príbuzných, než od značiek a médií. Informácia, ktorá mohla vyvolať rozruch nielen v redakciách alebo aj v hlavách samotných marketérov.

My sme sa spolu s Asociáciou digitálnych marketingových agentúr pozreli na to, či táto zmena postihne malé značky s nízkymi rozpočtami, ktoré doteraz boli nútené spoliehať sa iba na to, čo im Facebook nadelil "zadarmo". 

Odborníci odpovedali na otázku: Bude nový algoritmus Facebooku (podľa ktorého uprednostňuje príspevky od priateľov pred tými od značiek) nevýhodou pre malé značky, ktoré nemajú dostatočný rozpočet na platené príspevky?

ADMA

Ján Papač

digital media strategist

Triad advertising

NIE.

Ak malá značka dokáže vyvolať záujem (lajky, komenty, videoviews etc.), stále môže mať v rámci algoritmu dostatočný počet bodov na to, aby to s jej organickým reachom nebolo také zlé. Samozrejme, tlak na platené príspevky bude stále väčší, niet sa čo čudovať, business model nepustí. Každopádne, všetko začína a končí kvalitným kontentom.

Daniel Zaiček 

Sales & Marketing manager

B2B Group

NIE.

Značky budú musieť zvoliť sofistikovanejšiu stratégiu a kvalitnejší marketing. Stránky, ktoré majú vysoký share sa báť nemusia. Cieľom je teda vytvoriť taký obsah, ktorý budú ľudia zdieľať so svojimi priateľmi, lebo ich niečím zaujal.

ADMA

Peter Šebo

Founder & CDO

PS:Digital

NIE.

Väčšina FB algoritmov sa týka najmä veľkých stránok. Malé stále dokážu zasiahnuť pomerne zmysluplnú cieľovú skupinu (v pomere k fanúšikom) aj zadarmo, resp. za veľmi malé a efektívne peniaze.

archív

Andrej Knap

Senior Social Media Manager

VISIBILITY

ÁNO.

Malé značky sa budú musieť viac sústreďovať na obsah. Určite to bude pre ne časovo náročnejšie, avšak v konečnom dôsledku im to môže priniesť lepšie výsledky, aké majú v súčasnosti. Základom bude musieť byť zaujímavý obsah s vysokým potenciálom virálnosti a užitočnosti. Do úzadia budú musieť ustúpiť čisto hardsellové príspevky.

ADMA

Lenka Káčerová

PR & Content Specialist

RIESENIA.com

ÁNO.

Samozrejme, istým spôsobom to nevýhoda bude. Ale zároveň ešte väčšia výzva pre značky. Keďže Facebook chce užívateľom zobrazovať v newsfeede príspevky od priateľov, dôležité bude, aby sa značky pri príprave príspevkov zamerali na to, aby postovali "zdieľateľný obsah". Teda taký, ktorý budú mať fanúšikovia záujem zdieľať so svojimi priateľmi. Podľa prieskumu, ktorý robili Socialbakers, dosahuje až 44 % promovaného obsahu na Facebooku podpriemernú interakciu. To znamená, že promujú zlý obsah. Sociálne siete pomáhajú značkám budovať vzťahy so zákazníkmi, preto je potrebné pripravovať obsah pre nich.

 

ADMA

Zuzana Tomaščíková

Account manager & Online Specialist

SCR interactive

ÁNO. Do určitej miery áno. Pokiaľ nemajú finančné prostriedky na propagovanie postov, mali by sa viac sústrediť na obsah príspevkov, ktoré ľudí navádzajú na "zdieľanie" a označenie "páči sa mi". Zdieľaním príspevku dajú ľudia vedieť svojim priateľom, aké produkty/služby sú skutočne dobré a páčia sa im.

 

archív

Kristína Hubinská

Online marketing asistentka

Pizza SEO

ÁNO.

Nevýhoda pre menšie značky to do určitej miery je, keďže si väčšinou nemôžu dovoliť zvýšiť rozpočet, a tým udržať rovnaký zásah kampaní ako pred zmenou algoritmu. Facebooku to však nemožno zazlievať, jeho hlavnou úlohou je ľudí zabaviť a na sociálnej sieti udržať vďaka obsahu, ktorý ich zaujíma. Zvlášť sa táto zmena dotkne stránok, ktoré doteraz nemali vytvorenú obsahovú stratégiu, alebo ju zanedbávali. Obsah na týchto stránkach sa pravdepodobne bude musieť zmeniť. Správcovia by mali svoj obsah zanalyzovať a dbať na to, aby príspevky ľudí zaujali a prinútili ich so stránkou interagovať, čo vytvára vzťah užívateľa so stránkou a vďaka tomu Facebook hodnotí stránku pozitívnejšie. Naopak, príspevky bez pridanej hodnoty pre užívateľa pôjdu do úzadia. Tak, ako aj doteraz, bude dôležitá celková optimalizácia platenej podpory. Za zváženie stoja aj ďalšie sociálne siete. Zamyslite sa, kde vaša cieľová skupina trávi čas a skúste pre nich vymyslieť relevantný obsah pre konkrétny kanál.

LinkedIn

Lucia Franková

Social Media Manager

Core4/Tell it online

ÁNO.

Snahou Facebooku je neustále vyhodnocovať rozloženie obsahu, ktorý vidia jeho užívatelia. Od uprednostňovania fotiek, cez zvýšenie reachu pre videá či príspevky spravodajských portálov, sociálna sieť opäť „zasiahla“ a urobila zmenu vo svojom algoritme, aby zachovala filozofiu spájania ľudí. Teda, že obsah od priateľov a rodiny, a teda bežných užívateľov, získa opäť najväčšiu prioritu. Čo je však určite vítané medzi súkromnými užívateľmi, nemusí platiť pre značky, ktoré by mali rátať so znížením reachu. V praxi to však znamená, že ak vaša reklama získa prvotné interakcie vďaka priateľom, a teda stane sa „catchy“ predtým, ako uvidia samotný príspevok v news feede, váš reach sa výrazne nezníži. Teda naďalej platí, že kreatíva rozhoduje a ak pridáte atraktívny post, ktorý sa začne zdieľať, nemusíte sa obávať, že by ste museli investovať niekoľkonásobne viac do reklamy.

 

archív

Martin Rajec

Social Media Specialist

Zaraguza

ÁNO.

Nový algoritmus si vynúti u tvorcov obsahu z pozície značiek viac pozornosti na to, čo sa reálne v spoločnosti rieši. Aktuálne témy, obsah, ktorý sa šíri organicky, nielen vďaka platenej podpore. Budú musieť okresať svoje nároky šíriť posolstvá značky len cez benefity samotných produktov, ktoré netýkajú spoločensky atraktívnych tém. Odporúčanie je teda vytvárať taký obsah, ktorý bude pre ľudí prínosný z hľadiska emócie, racionálneho prínosu či vylepšenia spoločenského statusu.

ADMA

Kornélia Pazderková

social media manager

Elite Solutions

ÁNO

Povedala by som, že táto odpoveď sa nedá generalizovať. Nový algoritmus môže byť nevýhodou vtedy, ak značka svoj content neprispôsobí. V prvom rade treba využívať formáty, ktoré Facebook uprednostňuje. Formáty, ktoré majú najväčší organický reach. V druhom rade netreba zabúdať, že najlepšie výsledky má väčšinou autentický obsah. Ľudia sa chcú na Facebooku odreagovať, prijímať relevantné informácie, baviť sa. A nie pozerať sa na hardsellové posolstvá. Ak značka zohľadní tieto faktory pri tvorbe contentu, nemala by zásadne pocítiť vplyv nového Facebook algoritmu.

 

archív

Ján Urbančík

riaditeľ

NetSuccess

ÁNO.

Odporúčame to, aby spoločnosti s malým rozpočtom viac zapájali do svojej komunikácie aj svojich fanúšikov a teda, aby skôr oni organicky šírili povedomie o značke. S tým je však samozrejme spojený aj kvalitný content.

 

menuLevel = 2, menuRoute = news/marketing, menuAlias = marketing, menuRouteLevel0 = news, homepage = false
25. apríl 2024 22:51