Sledujte nás na Instagrame

@strategie.skFacebook
07.11.2017, 11:50

Výdavky do slovenského onlinu rástli medziročne v prvom polroku o 5,5 percenta

Celkovo sa výdavky vyšplhali na sumu 55 miliónov eur.

Výdavky do slovenského onlinu rástli medziročne v prvom polroku o 5,5 percenta
Zdroj: Pixabay

Združenie pre internetovú reklamu (IAB Slovakia) zverejnilo informáciu o výdavkoch do internetovej reklamy za prvý polrok 2017. Tie medziročne vzrástli o 5,5 percenta a vyšplhali sa tak na sumu 55 miliónov eur. V prvom polroku 2016 suma predstavovala hodnotu 52 miliónov eur.

Novinkou v uverejňovaní výsledkov je to, že IAB Slovakia  pristúpilo v roku 2017 k novému deklarovaniu výdavkov, nakoľko sa chce priblížiť požiadavke čoraz podrobnejších výstupov od nadnárodnej organizácie IAB Europe ako aj slovenského online trhu. Prichádza tak s celoslovenskými výdavkami v členení podľa formátov reklamy, podľa platformy, na ktorej bola internetová reklama umiestnená a tiež podľa spôsobu predaja, akým bola internetová bannerová reklama zobchodovaná. 

Podľa nových výsledkov vidíme, že z onlinového budgetu viac ako 40 percent výdavkov ide do Displeya - 43 percent, nasleduje Paid for search - 22 percent, tretia je video reklama 16 percent.

Výdavky do reklamy za celý slovenský online trh podľa formátov - prvá polovica 2017

Zdroj: AIB Slovakia

V členskej základni združenia AIB Slovakia najväčší nárast zaznamenali: natívna reklama, ktorá dosiahla takmer 7 násobok hodnoty predchádzajúceho obdobia, programmatic s rastom 62 percent a video reklama, ktorá v porovnaní s prvým polrokom 2016 rástala o 22 percent.

Bannerová reklama (display + video reklama) za celý slovenský trh dosiahla výšku 32,6 milióna eur a osciluje viac menej na tej istej úrovni ako za prvý polrok 2016. 

Zdroj: IAB Slovakia

​IAB Slovakia konštatuje, že slovenské médiá spravili za posledné obdobie veľký krok vpred, čo sa týka možností programmatic nákupu ich mediálneho priestoru, a to sa odrazilo aj v zaznamenanom raste medzi členskými médiami. Podľa dostupných informácií viaceré médiá budú v blízkom čase umožňovať programmatický nákup zaujímavých cieľových skupín, čo programmatic reklamu podporí aj v nasledujúcom období.

Zdroj: AIB Slovakia

​Pozn.: programmatic tvoria investície zadávateľov cez DSP platformy. Do programmatiku sa nezapočítava priamy spend do Adwords - GDN, Adwords - Youtube ani Facebook.                                                                  

„Vzhľadom na to, že sa podľa posledných výsledkov AIMmonitor tvorí väčšie inventory na mobiloch, stále ostáva pre slovenský trh výzva, ako a s akými formátmi z tohto inventory čo najviac vyťažiť. Mobilná reklama v členskej základni výrazne rastie a dosahuje už 12 percent z celkového objemu výdavkov na členských médiách. Vzhľadom na oveľa menšiu plochu obrazovky sa otvára stále väčší priestor práve pre kontentovú, natívnu reklamu a video formáty,“ vysvetľuje Daša Karpelová, výkonná riaditeľka IAB Slovakia.

Čo sa týka výdavkov podľa platformy za prvý polrok 2017, desktopy predstavujú 64 percentný podiel, mobilná reklama 36 percent.

Zdroj: AIB Slovakia

​Celkovo AdEx komisia predpokladá, že výdavky do online reklamy za rok 2017 medziročne stúpnu o 6 percent, čo predstavuje sumu 119 miliónov eur.

Zdroj: AIB Slovakia

​Výdavky do internetovej reklamy sú tvorené na základe deklarácie členov združenia IAB Slovakia a kvalifikovaným odhadom výdavkov realizovaných na nečlenských médiách, ako aj nadnárodných spoločnostiach pôsobiacich na slovenskom trhu. Každoročne robí tento odhad AdEx komisia združenia IAB Slovakia, ktorá sa skladá z odborníkov z radov členských médií a agentúr. 

Vysvetlivky:

Display - bannery, buttony, skyscrapers, overlays, interstitials, pop ups, mobil display;

Paid-for-search advertising - reklama zobrazovaná na základe vyhľadávania;               

Video – video reklama;

Classifieds and directories - kontextové PPC, katalógová reklama, riadková inzercia;

Textová reklama – text + obrázok napr. Etarget, Inres, Azet klik, Inclick;

Natívna reklama – PR články, Natívne články, Recommended widgety - odporúčacie boxy, In feed reklama;

Other - email, newsletter, SMS/MMS, SEO, od 2015 aj affiliate a sponsorship.                                                  

Strategický Newsletter

Top správy z marketingu, médií a reklamy.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.