Sledujte nás na Instagrame

@strategie.skFacebook
22.11.2017, 22:39

Kúpa Markízy: Prečo je o ňu a Novu taký záujem?

Podľa informácii agentúry Reuters majú televíziu kúpiť Číňania a Penta.

Kúpa Markízy: Prečo je o ňu a Novu taký záujem?
Zdroj: TV Markíza

Už niekoľko mesiacov sa intenzívne špekuluje o tom, že televízia Markíza sa predáva. Podľa médií o Markízu prejavili záujem niekoľkí vlastníci, poslednou informáciou je, že skupinu kúpi čínska energetická a investičná skupina CEFC a česko-slovenská finančná skupina Penta. Informáciu najnovšie priniesla agentúra Reuters, pre ktorú ju mali potvrdiť tri zroje.  Penta, CEFC, ako aj Time Warner správu o kúpe zatiaľ nekomentovali.

V hre sú lídri
O kúpe jednotlivých staníc sa špekulovalo v médiách dlho. V oboch prípadoch ide totiž o atraktívnych lídrov na domácom trhu. Markíza je na slovenskom trhu od roku 1996, pričom od jej vzniku časť podielu patrí skupine CME. Do minulého roka bola na trhu jednoznačným lídrom tak v celodenných podieloch, ako aj v prime time. Začiatkom tohto roku urobil manažment skupiny Markíza zásadné rozhodnutie, keď televízia opustila voľne šírené terestriálne vysielanie. To pre Markízu znamenalo síce výrazné zlepšenie ekonomických výsledkov, avšak stratila pozíciu jednoznačného lídra na trhu. Zatiaľ čo v celodenných podieloch si pozíciu lídra drží, v prime time ju niekedy stráca. Na úkor televízie JOJ. V Každom prípade ide o televíziu, ktorá za minulý rok prezentovala odhadovaný 63 percentný podiel na televíznej reklame.

Skupina Nova, ktorú v Česku vlastní spoločnosť CME od roku 1994, je na českom trhu dlhodobo mediálnym lídrom. Podľa portálu Mediaguru dosiahla v prvom polroku tohto roka súhrnný podiel nad úrovňou 30 percent v diváckej skupine 15+. Druhou bola Česká televízia, treťou Prima. Znamená to, že je najsilnejšou skupinou a zároveň médiom, ktorej v Česku patria najväčšie podiely v inzertných výnosoch na televíznom trhu - za minulý rok to bolo 60 percent. V Česku sa hovorí aj o tom, že televízny trh u susedov ovplyvní aj fakt, ako sa noví majitelia vyrovnajú s faktom, či skupina zostane v terestriáli, či bude svoje stanice šíriť bezplatne, alebo časť svojich staníc spoplatní. Pre ČTK o tom hovorila majiteľka distribučnej firmy Axocom Erika Luzsicza. Televízia Markíza napríklad od januára tohto roka nie je voľne dostupná v DVB-T.

V Česku by prechod spoplatneného vysielania bol určite omnoho náročnejší, pretože terestriál tu má dominantnú pozíciu. V každom prípade, s prechodom k plateným staniciam sa stotožňuje aj súčasný šéf CME a zároveň Novy Christoph Mainusch. Z celkového pohľadu na mediálny trh by sa predajom Novy zavŕšil odchod zahraničných vlastníkov z Čiech, ak nerátame CEFC, všetky médiá by zostali v rukách tamojších oligarchov. A v neposlednom rade je treba povedať aj to, že o lídrov trhu, ktorí majú šancu ovplyvňovať verejnú mienku je záujem vždy.

Kde operuje CME
CME pôsobí na šiestich trhoch strednej a východnej Európy, pričom najziskovejšími sú pre ňu prevádzky v Českej republike a v Rumunsku. Na Slovensku patrí CME skupina Markíza s jej televíziami: Markíza, Doma a Dajto.

V susednom Česku jej patrí spoločnosť CET 21, ktorá je držiteľom licencie na vysielanie televíznych staníc skupiny Nova. V júli tohto roka CME oznámila, že predáva svoje stanice v Chorvátsku a Slovinsku. Len prednedávnom vyšla informácia, že chorvátsky regulátor predaj neschválil. Kupujúcim mala byť spoločnosť Slovenia Broadband.

Mediálne aktivity Penty
Penta pôsobí v zdravotníctve, finančníctve, maloobchode či na realitnom trhu. V médiách jej patria na Slovensku viaceré mediálne domy – News and Media Holding (denník Plus jeden deň, Plus 7 dní, Emma, Trend), má menšinový podiel v spoločnosti Petit Press (denník SME), vlastní mediálnu agentúru MDS. Len prednedávnom oznámila, že od spoločnosti
Ringier Slovakia odkupuje printové magazíny spolu s ich webovými portálmi – Nový Čas pre ženy, Život, EVA. Transakciu má schváliť Protimonopolný úrad SR. V Česku patrí spoločnosti Penta druhé najväčšie vydavateľstvo Vltava Labe Media (regionálny Deník, časopisy: Story, Vlasta, Glanc).

Kto sú Číňania CEFC
Čínska spoločnosť CEFC je podľa jej vlastných údajov najväčšou súkromnou spoločnosťou v Šanghaji a siedmou najväčšou privátnou firmou v Číne. CEFC si ako sídlo svojich európskych aktivít vybrala Českú republiku, kde má podiely napríklad v aerolinkách Travel Service, v internetovej cestovnej kancelárii Invia.cz, ovláda Pivovary Lobkowicz
Group a je aj majoritným vlastníkom futbalovej Slávie. Na Slovensku pôsobí prostredníctvom bankovej skupiny J&T Finance Group. V mediálnom biznise mala kedysi čínska spoločnosť podiely v spoločnostiach Jaromíra Soukupa – Empresa (TV Barrandov, časopisy Sedmička, Týden) a mediálnej agentúre Médea. V septembri tohto roka zo spoločnosti Číňania odišli.

Strategický Newsletter

Top správy z marketingu, médií a reklamy.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.