Sledujte nás na Instagrame

@magazin.strategieFacebook
14.12.2017, 18:21

Tlačové agentúry chcú od webových firiem peniaze za spravodajstvo

Google, Facebook a Twitter by mali platiť autorské poplatky za využívanie obsahu.

Tlačové agentúry chcú od webových firiem peniaze za spravodajstvo
Zdroj: Facebook, Twitter, Google

Európske tlačové agentúry požadujú, aby boli veľké internetové firmy, ako napríklad Google, Facebook a Twitter, donútené platiť autorské poplatky za využívanie spravodajského obsahu, ktorý im prináša značné zisky. Vyplýva to zo spoločného prehlásenia deviatich agentúr zverejneného vo francúzskom denníku Le Monde.

Agentúry napríklad upozorňujú, že spravodajstvo je po kontakte s príbuznými a priateľmi druhým najdôležitejším dôvodom pre využívanie sociálnej siete Facebook. Záujem užívateľov o spravodajstvo podľa agentúr pomáha internetovým spoločnostiam zvyšovať príjmy z reklamy na úkor tých, ktorí správy vytvárajú.

"Facebook pri mnohých príležitostiach uviedol, že jeho cieľom je stať sa najväčším médiom na svete. A pritom Facebook ani Google nemajú svoju redakciu. Nemajú žiadne spravodajské siete, národné ani medzinárodné. Nemajú žiadne tímy reportérov v Sýrii, ktorí by riskovali život, aby ukázali pravú tvár vojny," uviedli agentúry v prehlásení. "Ponúkajú užívateľom internetu prácu iných zverejňovaním odkazov na ich správy," dodali.

Pod prehlásením sú podpísané francúzska agentúra AFP, nemecká DPA, britská Press Association, španielska EFE, talianska ANSA, švédska TT, belgická Belga, rakúska APA a holandská ANP.

​Eúrópska únia teraz debatuje o smernici, ktorou by internetové spoločnosti zaviazala platiť za spravodajské články, ktoré využívajú alebo na ktoré dávajú odkazy. "Plánovaná direktíva by nariadila veľkým internetovým hráčom platiť spravodajským médiám za milióny správ na ich platformách," uviedli tlačové agentúry.

Niektorí členovia Európskeho parlamentu sa obávajú, že navrhovaná smernica by ohrozila bezplatný prístup užívateľov internetu k spravodajstvu. Agentúry však tvrdia, že užívatelia by nemali utrpieť žiadnu ujmu. Podľa nich sa len časť príjmov internetových spoločností z reklamy presunie k tým, ktorí spravodajstvo vytvárajú.

"Pokiaľ na trhu nebude obnovená rovnováha, bude to mať nevyhnutné dôsledky. Spravodajské médiá budú ďalej miznúť," upozornili agentúry.

Strategický Newsletter

Top správy z marketingu, médií a reklamy.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.