Sledujte nás na Instagrame

@strategie.skFacebook
01.12.2021, 09:00

Meta (Facebook) musí predať Giphy. Rozhodol o tom britský protimonopolný úrad

Zdôvodnil to obavami z dopadov na konkurenčné prostredie, Facebook s nariadením nesúhlasí.

Meta (Facebook) musí predať Giphy. Rozhodol o tom britský protimonopolný úrad
Zdroj: Facebook

Britský protimonopolný úrad (CMA) nariadil americkej firme Meta Platforms, ktorá je prevádzkovateľom Facebooku, aby predala platformu pre animované obrázky Giphy. Zdôvodnil to obavami z dopadov na konkurenčné prostredie, a to ako na používateľov sociálnych médií, tak na zadávateľov reklamy. Facebook s nariadením nesúhlasí.

Facebook službu Giphy kúpil vlani v máji. CMA potom v júni vydal nariadenie, aby americká firma v priebehu vyšetrovania transakcie pokračovala v hospodárskej súťaži so službou Giphy a nezačleňovala ju zatiaľ do svojich aktivít. Agentúra AP uviedla, že je to zrejme prvýkrát, čo sa britský protimonopolný úrad rozhodol zvrátiť už hotovú akvizíciu v technologickom sektore.

Protimonopolný úrad okrem iného uviedol, že akvizícia by umožnila firme Facebook, ktorá sa medzitým premenovala na Meta, zvýšiť už aj tak významnú trhovú silu. A to tým, že by mohla odmietať či obmedzovať prístup k službe Giphy a jej databáze obrázkov GIF iným platformám. Rovnako by mohla aktivita okolo tejto služby smerovať na internetové stránky, nad ktorými má kontrolu či ekonomický prospech.

Podľa regulátora spustila služba Giphy, pred jej prevzatím Facebookom, inovatívne reklamné formáty, ktoré firmám umožňovali propagáciu prostredníctvom obrázkov a GIFov. Táto služba mala podľa CMA potenciál súťažiť s reklamnými službami Facebooku. Ten ich po akvizícii zrušil.

Návrh Facebooku regulátor neschválil

CMA pred vydaním rozhodnutia najprv záležitosť konzultoval s ostatnými firmami v odbore a zvažoval aj alternatívne riešenie, ktoré mu Facebook navrhol. Nakoniec ale dospel k záveru, že obavy z narušenia konkurenčného prostredia je možné odstrániť iba tým, že Facebook predá komplet celú službu Giphy schválenému záujemcovi.

„Keď požadujeme, aby Facebook službu Giphy predal, chránime tak milióny používateľov sociálnych médií a podporujeme konkurenciu a inovácie v odvetví digitálnej reklamy,“ uviedol Stuart McIntosh, ktorý za protimonopolný úrad predsedal skupine vyšetrovateľov.

Databáza animovaných obrázkov a krátkych videí GIF si medzi používateľmi získala značnú obľubu. Často ich vkladajú do textových správ na svojich mobilných telefónoch alebo posielajú len tak na pobavenie. 

Finančné podmienky prevzatia služby Giphy spoločnosť Facebook nezverejnila. Podľa skorších informácií sa však hodnota transakcie pohybovala okolo 400 miliónov dolárov (dnes zhruba 352 miliónov eur). 

Strategický Newsletter

Top správy z marketingu, médií a reklamy.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.