18.04.2018, 18:07

RTVS má problém. Porušila zákon a dostala tvrdý trest

Verejnoprávna televízia musí trikrát po sebe odvysielať oznam o porušení zákona.

RTVS má problém. Porušila zákon a dostala tvrdý trest
Zdroj: RTVS reprofo

Odvysielať oznam o porušení zákona. Nie raz, ale rovno trikrát. A to v jednom z najlukratívnejších televíznych časov – pred Správami RTVS. Takúto sankciu dostala verejnoprávna televízia od Rady pre vysielanie a retransmisiu.

K porušeniu zákona podľa Rady došlo v reportáži Zuzany Kovačič Hanzelovej, ktorú televízia odvysielala počas vlaňajších parlamentných volieb Česku.

Problémom bolo, že v reportáži RTVS hodnotila Lidové noviny a Mladú frontu DNES, denníky patriace českému vydavateľstvu Mafra, avšak zástupcovia Lidových Novín a Mladej fronty DNES či vedenie vydavateľstva priestor nedostali.

Sťažnosť podalo vydavateľstvo Mafra Slovakia, do portfólia ktorého patria aj Hospodárske noviny a je dcérskou spoločnosťou Mafry. 

Chýbalo vyjadrenie druhej strany

V reportáži Zuzana Kovačič Hanzelová hovorila, že médiá, ktoré v Česku vlastní neskorší víťaz volieb Andrej Babiš, mu v kampani výrazne pomáhajú a zamerne vynechávajú isté kauzy.

Redaktorka dala priestor na vyjadrenie Erikovi Taberymu z Respektu, Adamovi Znášikovi, ktorý bol šéfom kampane strany ODS, a Jindřichovi Šídlovi zo Seznamu.cz.

Všetci komentovali aj pokrývanie kauzy Čapí hnízdo v Lidových novinách a Mladej fronte DNES. Nikto zo zástupcov spomínaných novín alebo ich vydavateľstva Mafra však v reportáži priestor nedostal. V rámci príspevku reagoval iba Andrej Babiš.

RTVS - čakáme na zdôvodnenie

O stanovisko sme požiadali aj RTVS. Hovorkyňa verejnoprávnej inštitúcie Erika Rusnáková oznámila, že „RTVS ešte nedostala písomné stanovisko Rady pre vysielanie a retransmisiu." K danej téme sa verejnoprávna inštitúcia vyjadrí a zváži ďalšie kroky až po doručení rozhodnutia rady. Kovačič Hanzelová sa nechcela vyjadriť.

Vladimír Mužík, šéf Mafra Slovakia, hovorí o tom, že RTVS, podľa neho pochybila, pretože v reportáži neoslovila druhú stranu, čím sa dopustila pochybenia základného novinárskeho pravidla.

Rada pre vysielanie a retransmisiu riešila aj v minulosti podobnú sťažnosť, týkajúcu sa objektívnosti a nestrannosti reportáže, kde boli použité špekulatívne informácie. Týkali sa údajného predaja denníka Pravda finančnej skupine Penta, pričom priame stanovisko zástupcov Pravdy a jej vydavateľa nebolo v príspevku spostredkované. Vtedy RTVS dostala najnižšiu, nefinančnú sankciu - upozornenie na porušenie zákona.

Strategický Newsletter

Top správy z marketingu, médií a reklamy.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.

Cookies

Na našich stránkach používame cookies. Slúžia na zlepšenie našej práce a vášho zážitku z čítania HNonline.sk. Bližšie informácie nájdete v Pravidlách používania cookies. Spracovanie a správu cookies nastavíte priamo vo Vašom prehliadači.