Sledujte nás na Instagrame

@magazin.strategieFacebook
27.04.2018, 13:00

Meranie televízneho obsahu v online? Je to začarovaný kruh

  • Otázka zbierania takzvaných hybridných dát je na Slovensku témou už dlhší čas.
  • Sledovanosť televízneho obsahu na iných zariadeniach ako televízor je stále nízka a významným spôsobom nezvyšuje inventory.
  • Závisí aj od toho, aký obsah na webe televízie ponúkajú, či je pre diváka zaujímavý a najmä, ako je spracovaný pre internet.
  • Slovensko je však malý trh a televízie nemajú budgety na to, aby vyrábali špeciálny obsah zvlášť pre internet.
Meranie televízneho obsahu v online? Je to začarovaný kruh
Zdroj: dreamstime

Na začiatku roka spustila v Českej republike Asociácia televíznych organizácií nový digitálny projekt. Už prvé výsledky merania video obsahu priniesli v susednej republike zaujímavé čísla. 

Prvenstvo patrí s 20 miliónmi spustených videí na webe, platforme HbbTV a v mobilných aplikáciách Českej televízii. Pri sledovaní internetovej ponuky verejnoprávneho vysielateľa strávili diváci 6,5 milióna hodín. V januári boli najsledovanejšími Prezidentský duel a epizódy seriálov Vzteklina a Dabing Street. Vo februári prekonalo rekord v počte spustených videí olympijské vysielanie. 

Ako je to na Slovensku? „Výsledky z Česka sú mimoriadne zaujímavé. Ukázali reálny obraz o konzumácii televízneho obsahu aj inde ako ‘v pohodlí obývačky’,” konštatuje Ľubica Hamarová, riaditeľka sekcie výskumu programu a vývoja formátov RTVS.

Online vysielanie zimnej olympiády na špeciálnom webe prinieslo rekord aj verejnoprávnej televízii. Už prvý zápas slovenských hokejistov prekonal dovtedajšie hodnoty v objeme prenesených dát. „Je zrejmé, že sledovanosť programov prostredníctvom online platforiem bude narastať, a preto neustále pracujeme na tom, aby online vysielanie fungovalo čo najlepšie,“ uviedol generálny riaditeľ Jaroslav Rezník. RTVS priniesol olympijské online vysielanie vo Full HD rozlíšení.

Vladimír Fatika, PMT: „Nemôžeme investovať značné prostriedky do technológie a merania, ktorého výsledky by nám nemuseli nič priniesť, preto sme zvolili opatrnejší postup.“  

Správne načasovanie

Otázka zbierania takzvaných hybridných dát je na Slovensku témou už dlhší čas. „Nový prístup k meraniu môže zásadne ovplyvniť vnímanie a silu jednotlivých hráčov na trhu. Nielen samotný obsah, ale aj jeho distribúcia či dostupnosť v jednotlivých platformách budú kľúčové,“ hovorí Hamarová.

Meranie televíznej sledovanosti prostredníctvom píplmetrov zastrešuje spoločnosť PMT, kde majú zastúpenie RTVS, TV Markíza, TV JOJ, TA3 a Asociácia mediálnych agentúr. V projekte je už niekoľko rokov zahrnuté aj meranie sledovania televízneho obsahu na internete. Zatiaľ prebieha v testovacom režime, preto sú výstupy k dispozícii len členom metodologickej komisie a nezverejňujú sa.

„Nemôžeme investovať značné prostriedky do technológie a merania, ktorého výsledky by nám nemuseli nič priniesť, preto sme zvolili opatrnejší postup a zabezpečili radšej testovacie meranie na časti panelu. Na základe týchto výsledkov, ktoré by sme inak nemali k dispozícii, sme zistili, ako na tom weby poskytujúce televízny aj netelevízny obsah sú a aké je divácke správanie na tejto platforme. V súčasnej situácii na trhu je zatiaľ zbytočné realizovať meranie v plnom rozsahu,“ hovorí Vladimír Fatika, executive manager PMT.

Rovnaký problém vyvstáva aj pri meraní sledovanosti televízneho obsahu na iných zariadeniach, ako sú televízne obrazovky, hoci smartfóny a tablety sa monitorujú prostredníctvom kalibračného výskumu. „Vieme, v akom rozsahu sa používajú tieto zariadenia doma na sledovanie televízneho obsahu, či

Nedozvedeli ste sa všetko?

Predplaťte si jeden z troch digitálnych balíkov a získajte neobmedzený prístup k digitálnemu obsahu s ktorým vám nič neunikne.

Strategický Newsletter

Top správy z marketingu, médií a reklamy.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.