Sledujte nás na Instagrame

@magazin.strategieFacebook
03.08.2018, 06:00

Na Slovensku nefunguje štandardný filmový biznis. Preto budem nakrúcať v Česku, hovorí producent Peter Núňez

Zakladá filmové štúdio, ktoré bude vyrábať za slovenské peniaze české filmy.

Peter Núňez
Zdroj: Peter Mayer

Najúspešnejší producent minulého roka sa rozhodol pokračovať v nakrúcaní filmov v Česku. Na Slovensku podľa neho chýbajú štúdiá, profesie, štáby a nechce sa mu prechádzať systémom Audiovizuálneho fondu. Filmový a televízny producent Peter Núňez zakladá filmové štúdio, ktoré bude vyrábať za slovenské peniaze české filmy. Rozhovor bol publikovaný v júlovom čísle magazínu Stratégie, ktorý je práve v predaji. 

Ste podpísaný pod úspešnými televíznymi formátmi aj top filmom uplynulého roka Všetko alebo nič. Najnovšie svoj biznis rozširujete o filmové štúdio.
Áno. Zakladám slovenské filmové štúdio, ktoré bude produkovať filmy. Nejdem stavať ateliéry ani nakupovať techniku, ale chcem do konca roku 2020 vyprodukovať štyri alebo päť filmov, ktoré s úspechom uvediem v kinách.

Ako budete filmy financovať?
Pripravil som si biznis plán na reálny filmový biznis, s ktorým mám ambíciu byť v roku 2021 v zisku, a našiel som investora.

Bolo ťažké nájsť partnera?
Nie. Toto ma naozaj šokovalo. Absolvoval som tri rokovania s potenciálnymi investormi a všetci traja povedali áno. Teraz som v pozícii, že dvom z nich veľmi pekne poďakujem a oznámim im, že som sa rozhodol pre inú ponuku. Je to úžasná úspešnosť, vôbec som s tým nerátal. Len som sníval o tom, že jeden z nich povie áno. Vznikla mi nová starosť, ako odmietať ponuky (úsmev).

Nebolo by výhodné, aby sa spojil kapitál všetkých troch?
Nie, dvaja partneri sú tak akurát. A viac peňazí pre tento projekt nepotrebujem. Budem mať čo robiť, aby sme boli na konci obaja spokojní.

Môžete prezradiť, kto je tým investorom?
Zatiaľ máme podpísanú dohodu o diskrétnosti, ak sa to zmení, dám vám vedieť.

Aký žáner budú tie filmy?
Dva budú nové Evitovky, ktoré pripravuje rovnaký autorský tím ako Všetko alebo nič. Jeden z filmov už má aj hotový scenár a je vo fáze castingu, na jeseň chceme nakrúcať. Druhý plánujem točiť budúcu jar. Scenár už Evita finišuje a to, čo mám zatiaľ v rukách, vyzerá super.

Moja myšlienka je naozaj postavená na tom, že film môže byť normálnym biznisom, kde si vieme pokryť náklady na výrobu filmu tak, aby bol v zisku.

Bude aj pokračovanie Všetko alebo nič?
Nie, pokračovanie Všetko alebo nič teraz neriešime. Evita zatiaľ nemá nejakú autorskú vnútornú potrebu, ale keď príde s návrhom na pokračovanie, budem sa tým zaoberať. Dva filmy, ktoré som spomenul, čerpajú námety z jej ďalších bestsellerov. Medzi sebou budú veľmi voľne prepojené.

Ako?
Jedno miesto, jeden čas. Pre celú sériu. Postavy oboch (aj ďalších) filmov z tejto série sa budú pohybovať v jednom prostredí. Ak hrdinka jedného filmu bude mať scénu v kaderníctve, v ďalšom filme zistíte, že ste sa opäť ocitli v tom istom kaderníctve, ale z nej je odrazu vedľajšia postava a vy sledujete príbeh kaderníčky.

Môžete prezradiť, o čom budú ďalšie filmy?
Ako som spomínal. Dva romantické, jeden akčný. Možno jeden dokumentárny a jeden je v tomto okamihu úplne otvorený.

Neláka vás aj režisérska stolička?
Veľmi zľahka o tom uvažujem. Do balíka filmov patrí aj akčný film s Rytmusom. Teraz pracujeme na scenári a pohrávam sa s myšlienkou, či sa s Rytmusom nedohodnem, že si to chcem sám režírovať. A mám ponuku aj od iného producenta na režírovanie druhého akčného filmu. Zvažujem to, ale nie som ešte rozhodnutý.

Filmy sú primárne určené pre český a slovenský trh. Plánujete ísť aj do Poľska ako pri Všetko alebo nič?
Áno, táto kombinácia sa nám nesmierne osvedčila. Umožnila nám vytlačiť počet divákov v kinách nad 800-tisíc. To je šialené číslo a určite tento model budeme opakovať. Len Poľsko možno vymeníme za inú krajinu. Najpravdepodobnejšie je v tomto okamihu Srbsko.

Kde budete filmy vyrábať?
Ideme produkovať české filmy. Alebo aj maďarské či rumunské, ak sa nám to hodí. Nechce sa mi na Slovensku prechádzať systémom Audiovizuálneho fondu. Budeme slovenské štúdio vyrábajúce za slovenské peniaze české filmy.

V Česku sú jednoduchšie podmienky?
Nehovoril by som o jednoduchších podmienkach. Nemyslím si, že s týmto typom produkcie by som mal nárok na nejaké peniaze z českého audiovizuálneho fondu. Budem žiadať len vratku 20 percent výrobných investícií od štátu. To splníme ľahko a iné peniaze ma v princípe netrápia. Moja myšlienka je naozaj postavená na tom, že film môže byť normálnym biznisom, kde si vieme od predaja práv televíziám cez reklamných partnerov a hlavne cez tržby z kina pokryť náklady na výrobu filmu tak, aby bol v zisku.

Dávnejšie ste sa vyjadrili, že so skúsenosťami, čo máte po filme Všetko alebo nič, by ste ho vedeli nakrútiť v Česku výrazne lacnejšie. Je to dôvod, že budete vyrábať u susedov?
Áno, je to jeden z kľúčových dôvodov. U nás nefunguje štandardný filmový biznis. Funguje len nejaká umelecká nadstavba, z môjho pohľadu uzavretej skupinky ľudí. Tí riešia filmy, ktoré sa nedotýkajú trhového prostredia. To má okrem iného za následok, že na Slovensku sú možno dvaja-traja ľudia, ktorí rozmýšľajú o filme ako o normálnom produkte, ktorý si dokáže sám na seba zarobiť, dokonca, aj keď je artový. A to, že to takto nefunguje na Slovensku, má za následok to, že sa málo vyrába. To spôsobuje vysoké ceny a nízku kvalitu remesiel. V Česku nakúpite lepšie za menej peňazí. Ročne tam štáby pracujú tisícky výrobných hodín pre domácich aj zahraničných producentov. Keď si chcete v Prahe vyskladať štáb, tak si vyberáte z 25 možností. U nás budú v štábe tí istí ľudia, ktorí pre mňa robili pred 15 rokmi, keď sme ešte vyrábali reklamy. Noví ľudia neprichádzajú, nové skúsenosti nevznikajú.

Som presvedčený, že je principiálne choré mať zaplatený film skôr, ako ide do kín, resp. dokonca už do výroby.

Čo s tým?
Je to uzavretý kruh, ale nie je to moja starosť. Starosť o vývoj filmových profesií by mali mať tí, ktorí investujú do tohto biznisu štátne peniaze.

Spomenuli ste artový film. Môže si ten na seba zarobiť?
Isteže môže. Po prvé – má výrazne nižšie náklady. Rozpočty, ktoré niekedy vidím, sú naozaj nezmyselné. Po druhé – má potenciálne veľmi lukratívny zdroj z festivalových premietaní a artových televízií, ktorých je na svete nekonečný počet. Prvoradou biznisovou úlohou producenta artového filmu a kľúčovým zdrojom jeho príjmov je podľa mňa predaj práv verejnoprávnym televíziám – nielen slovenskej, ale aj českej, poľskej, rumunskej, maďarskej, čilskej, argentínskej... A ak sa podarí súčasne aj predaj špecializovaným filmovým kanálom a VOD, projekt s rozumnými nákladmi by nemal byť stratový.

Má slovenský film takýto potenciál?
Áno, má. Som si tým istý. Ja momentálne niečo podobné robím s formátom Zem spieva. V tomto okamihu som zaradený v katalógu svetového distribútora a vyjednávam s 11 krajinami. Rokujem vo Francúzsku, v Grécku, Slovinsku, kde sme už vo fáze zaplatenia opcie. Ďalej rokujeme s Turkami, Poliakmi, Ukrajincami, Rusmi, Gruzíncami... Ale poďme späť k filmu. Ak sa slovenský film nemôže vyskytnúť vedľa argentínskeho artového filmu, tak potom nevidím dôvod na jeho existenciu. A ak áno, je to veľmi atraktívny zdroj príjmov a jeho producent by sa mal starať o to, aby ho získal. Poviem vám svoj názor. V okamihu, keď majú producenti film zaplatený pred jeho výrobou, čo sa u nás deje, tak ich vôbec netrápia ďalšie peniaze. Ani diváci, ani ďalšie možnosti. A podľa mňa to škodí vo výsledku aj filmom.

Prečo máte vy takúto ambíciu a ostatní producenti nie?
Neviem, nepoznám ostatných producentov a tvorcov natoľko, aby som si mohol dovoliť hodnotiť. Mám aj veľa šťastia. No som presvedčený, že je principiálne choré mať zaplatený film skôr, ako ide do kín, resp. dokonca už do výroby. Producentovi je potom jedno, či na film príde 500 divákov a či kúpi práva aj nejaký komerčný partner. A podľa mňa je tento nezdravý princíp dominantný spôsob fungovania pri výrobe slovenského filmu.

Takže je to iba o šikovnosti producenta a jeho snahe obchodovať s filmom?
Z môjho pohľadu je práve toto úlohou producenta. Nájsť peniaze a zabezpečiť model financovania. Nie však tak, že AVF a RTVS zaplatia takú časť nafúknutého rozpočtu, že je v skutočnosti okamžite pokrytých 100 percent rozpočtu včítane zisku pre zúčastnených. Prevažná väčšina českých filmov, ktoré vidíte v kinách, sa produkuje medzi 15 a 20 miliónmi korún, čo znamená 600- až 800-tisíc eur. U nás sú rozpočty často dvojnásobné. Ak potom producent deklaruje, že je zaplatených 50 percent nákladov, a na rozpočte vidím, že je dvojnásobne nafúknutý, tak je rovno zaplatený celý film. Potom je jedno, koľko divákov naň príde do kina. To je moja matematika, ale možno sa mýlim. Opakujem však, nie je to moja starosť. Rozhodol som sa ísť svojou cestou a možno vám o tri roky poviem, že som úplne pohorel a prerobil som strašným spôsobom.

Vráťme sa k Zem spieva. Ako ste s ňou prerazili do sveta?
Proaktívnou účasťou v súťaži Pitch and Play a víťazstvom v nej sa mi podarilo preniknúť do medzinárodného katalógu veľmi silnej distribučnej spoločnosti Global Agency. V Cannes, vo veľkom stánku na prestížnej pozícii, a aj na ďalších veľtrhoch, ponúkali a ponúkajú obchodníci tejto spoločnosti v katalógu formát Zem spieva pod medzinárodným distribučným názvom Sounds of the Nation. Takisto o formáte komunikujú pri osobných stretnutiach v televíziách pri predaji iných formátov, ktoré vlastnia. Spoluprácu sme si dohodli niekedy v marci a výsledkom je, že 11 televízií so mnou komunikuje o konkrétnych veciach. Dostávam pozvania na stretnutia a s tromi televíziami sme už postúpili do fázy, že riešia budgety a zaplatili opciu. S Global Agency mám dohodu, že keď sa Zem spieva podarí predať do troch alebo štyroch krajín a bude mať úspech, tak na ďalšom veľtrhu z tohto formátu urobia blockbuster.

Nedozvedeli ste sa všetko?

Predplaťte si jeden z troch digitálnych balíkov a získajte neobmedzený prístup k digitálnemu obsahu s ktorým vám nič neunikne.

Strategický Newsletter

Top správy z marketingu, médií a reklamy.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.

Cookies

Na našich stránkach používame cookies. Slúžia na zlepšenie našej práce a vášho zážitku z čítania HNonline.sk. Bližšie informácie nájdete v Pravidlách používania cookies. Spracovanie a správu cookies nastavíte priamo vo Vašom prehliadači.