Sledujte nás na Instagrame

@magazin.strategieFacebook
21.09.2018, 08:00

Čo hovorí na spoluprácu s influencermi právnik?

Bežne používaným spôsobom zverejnenia vzťahu medzi značkou a influencerom je označenie #advertising, #ad alebo #sponsored v úvode textu.

Čo hovorí na spoluprácu s influencermi právnik?
Zdroj: Archív

Influenceri a známe osobnosti často na Instagrame propagujú produkty alebo služby. Označujú však tieto spolupráce tak, aby to bolo v súlade zo zákonom a pravidlami označovania reklamy na sociálnej sieti Instagram? 


Zdroj: Archív

Peter Marciš
Partner, advokátska kancelária
Nitschneider & Partners

Followeri si zaslúžia vedieť, že ide o reklamu

Influencer marketing nie je v reklame ničím novým (bratom Dasslerovcov, ktorí stoja za značkami Puma a Adidas, to predsa napadlo už dávno). No sociálne siete mu dávajú úplne nové možnosti. Je dostupnejší ako kedykoľvek predtým, efektívnejší ako kedykoľvek predtým... no a regulovanejší ako kedykoľvek predtým. Niežeby sme mali nové predpisy, ktoré by sa odvážili rovno použiť slovo influencer, ale dnes už je každému definitívne jasné, že pre reklamu na internete platia rovnaké pravidlá a rovnaké sankcie za ich porušenie, ako pre reklamu v akomkoľvek inom médiu.

Na čo teda myslieť pri influencer marketingu na sociálnych sieťach? V prvom rade, ak influencerovi zaplatíte za to, že pre vás na Instagrame vychváli váš produkt, zaslúžia si to jeho followeri vedieť. Nemusí rovno zverejňovať koľko alebo čo za to dostal, stačí jednoducho priznať, že ide o reklamu. Zatiaľ čo u nás sa presné pravidlá v podstate len tvoria, v zahraničí sú kódexy reklamy na sociálnych sieťach neodmysliteľnou súčasťou regulácie reklamy.

Bežne používaným spôsobom zverejnenia vzťahu medzi značkou a influencerom na Instagrame je napríklad označenie #advertising, #ad alebo #sponsored v úvode textu bez nutnosti prelinkovania na inú stránku. Naopak, označenia ako thanks_#brand alebo #sp na konci textu sa nepovažujú za dostatočne zrozumiteľné. V niektorých krajinách sa vzťah medzi značkou a influencerom zverejňuje v každom prípade, v iných krajinách toto zverejnenie nie je nevyhnutné, ak je vzťah medzi influencerom a značkou verejne známy – napríklad v prípade dlhodobej spolupráce značky s určitou osobnosťou. Pre úplnosť je treba dodať, že vzťah medzi značkou a influencerom netvorí len finančná či vecná odmena alebo výhoda, ale zakladá ho napríklad aj zamestnanecký pomer, príbuzenský vzťah či iná obdobná skutočnosť.

A ako docieliť, aby influencer priznal, že ide o reklamu?

Aby to spravil dostatočne transparentne? A aby váš produkt nespomenul práve vtedy, keď sa mu zachce niekoho uraziť? Tušíte správne, chce to zmluvu, v ktorej sa jasne stanovia pravidlá prezentácie vašej značky, ako aj zodpovednosť za ich porušenie. Využite teda naplno potenciál digitálnej doby – možno aj vďaka vám raz zmizne pár bilboardov na ceste do Starého Smokovca, no nezabudnite pritom chrániť vašu značku!

Na Instagram sme sa opýtali aj reklamných a PR agentúr. Konkrétne na to, čo môžu ich klienti oceniť na komunikácii prostredníctvom spomínanej sociálnej siete.

Strategický Newsletter

Top správy z marketingu, médií a reklamy.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.