Sledujte nás na Instagrame

@magazin.strategieFacebook
05.09.2018, 20:10

Google a Facebook nevytvárajú žiadny obsah. Napriek tomu z neho profitujú

Podľa navrhnutej reformy by mali internetoví giganti zdieľať časť svojich príjmov s producentmi obsahu.

Google a Facebook nevytvárajú žiadny obsah. Napriek tomu z neho profitujú
Zdroj: Facebook/Google

Vyhlásenie Európskej aliancie tlačových agentúr (EANA) upozornilo, že spravodajské spoločnosti a tlačové agentúry sa ocitli v absurdnej situácii. Sú to práve ony, kto investuje obrovské sumy do výroby spravodajstva, a ich novinári sa často aj za veľkého nebezpečenstva snažia poskytovať presné, rozmanité a komplexné spravodajstvo.

Musia financovať vysoké čiastky do internetového spravodajstva, avšak nakoniec sú to veľkí internetoví hráči, ktorí žnú výsledky ich práce, bez toho, aby ich to niečo stálo.

Podľa navrhnutej reformy by mali internetové platformy zdieľať malú časť svojich príjmov s producentmi obsahu. Ako upozornila EANA, ide len o to, aby sa autorské právo zrovnalo so súčasnou realitou.

​Návrh EANA má umožniť vydavateľom požadovať poplatok za odkaz alebo za náhľad na článok na internetových platformách. Nová právna úprava by tak mala napraviť súčasnú nerovnováhu, kedy internetoví giganti využívajú produkcie spravodajských médií, čo im prináša príjmy z reklamy, o ktoré sa ale ďalej s nikým nedelia. Tvorba takéhoto spravodajstvo je pritom veľmi nákladná.

Zdroj: Facebook/Google

Internetoví giganti protestujú

Proti zmene sa ostro stavia Facebook a Google. Obe spoločnosti tvrdia, že nová úprava by ohrozila voľný prístup ľudí k internetu. V skutočnosti to tak nie je a cieľ návrhu je iný, upozornila EANA.

Internetoví giganti využívajú zadarmo obrovské množstvo správ, ktoré za vysoké náklady vyrábajú spravodajské a tlačové agentúry. Tieto články pritom využívajú na to, aby prilákali inzerentov, a keď sa tak stane, peniaze, ktoré vďaka reklame získajú, sa nevrátia do médií.

Ich obrovská členská základňa a rastúci podiel na reklame z obsahu pritom znamenajú, že Facebook a Google sa prakticky stali duopolom a na celosvetových príjmoch z internetovej reklamy, bez Číny, sa vlani podieľali až 80 percentami.

Zdroj: Facebook/Google

Benátska deklarácia

S deklaráciou v rovnakom duchu dnes na filmovom festivale v Benátkach prišlo 165 európskych filmárov. Nová smernica o autorských právach na internete sa totiž týka aj filmových a televíznych tvorcov.

Smernica by sa mala týkať aj odmien filmovým tvorcom za distribúciu ich diela online. Preto ju dnes v Benátkach podporili aj známi režiséri ako Mike Leigh, Jacques Audiard, Paolo Sorrentino alebo Agnieszka Holland.

Tvorcovia v takzvanej benátskej deklarácii uviedli, že pripojili svoj podpis pod petíciu združení európskych filmových režisérov (FERA), scenáristov (FSA) a audiovizuálnych tvorcov (SAA) požadujúce modernizáciu existujúcich pravidiel pre autorské práva na internete. Medzi signatármi deklarácie je aj český režisér Jan Hřebejk alebo herečka Eva Vejmělková.

K výzve francúzskej tlačovej agentúry AFP, ktorá žiada, aby Európsky parlament nariadil veľkým internetovým platformám povinnosť prenechať časť ziskov médiám, na ktorých články, fotografie či videá odkazujú, sa pripojili šéfovia 18 agentúr, ktoré sú členmi EANA.

EANA má viac ako tri desiatky členov. K vyhláseniu sa pripojil nielen rad riaditeľov agentúr z EÚ, ale aj z Ukrajiny a Turecka. Pod petíciu AFP sa už tiež podpísalo viac ako 100 novinárov z 27 európskych krajín, medzi ktorými sú aj nositelia národných a medzinárodných novinárskych ocenení.

Europoslanci majú o novej smernici hlasovať 12. septembra.

Strategický Newsletter

Top správy z marketingu, médií a reklamy.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.

Cookies

Na našich stránkach používame cookies. Slúžia na zlepšenie našej práce a vášho zážitku z čítania HNonline.sk. Bližšie informácie nájdete v Pravidlách používania cookies. Spracovanie a správu cookies nastavíte priamo vo Vašom prehliadači.