Sledujte nás na Instagrame

@magazin.strategieFacebook
08.10.2018, 12:14

Výdavky do onlinu boli v prvom polroku 2018 o 7 percent vyššie

Celkovo sa v slovenskom digitále preinvestovalo za prvý polrok viac ako 59 miliónov eur.

Výdavky do onlinu boli v prvom polroku 2018 o 7 percent vyššie
Zdroj: archív

Združenie IAB Slovakia zverejnilo informáciu o výdavkoch do internetovej reklamy v prvom polroku 2018. Podľa zverejnených výsledkov, výdaje do internetovej reklamy celkov vzrástli o 7,3 percentá v porovnaní s prvým polrokom 2017. Suma investovaná do slovenského online v prvom polroku 2018 predstavovala hodnotu 59 044 414 eur, pričom v minulom roku v rovnakom období to bolo 55 020 480 eur. 

Združenie pre internetovú reklamu IAB Slovakia, v súčasnosti už dokáže relevantne porovnať medziročné výsledky jednotlivých reklamných formátov, a to v súvislosti s novou deklaráciou výdavkov, ktorú implementovalo minulý rok.

Najväčšie rasty z hľadiska formátov v prvom polroku dosiahli natívna reklamaclassifieds – riadková inzercia. Zatiaľ čo natívna reklama rástla o 17 percent v porovnaní s minulým rokom, classifieds narástla medziročne až o 18 percent. Rast natívnej reklamy je spôsobený rozvojom natívnych platforiem, rôznymi aktivitami na jej podporu (napríklad Festival natívnej reklamy) a čoraz väčšími výdavkami do spoluprác s influencermi a ambasádormi značiek. Rastu kategórie classifieds zas napomáhajú silní slovenskí hráči, ktorí zväčšujú portfólio svojich služieb v tomto segmente a zároveň pracujú na ich napredovaní.

Všetkým reklamným formátom naďalej dominuje Displeyová reklama, ktorá porástla medziročne o jedno percento na sumu 23 965 423 eur.  Display reklama tvorí 41percent  z celkových výdavkov, pričom 17 percent display reklamy je  nakupovanej programmaticky.

Zdroj: IAB SLovakia

​Programmatický nákup reklamy je zároveň rastovým lídrom prvého polroku 2018. "Za 43 percentným rastom v porovnaní s predchádzajúcim obdobím je najmä aktívna práca slovenských online médií, ktoré otvárajú dvere programatickému predaju rôznych Rich Media formátov reklamy", konštatuje Združenie IAB Slovakia.  Z desktopových je najobľúbenejší Branding, v prípade mobilnej verzie hovoríme o Mobile Brand Ad (tzv. interstoller). Inzerenti sa môžu tešiť na dáta, ktoré umožnia efektívnejšie zacieliť reklamu na ich potenciálnych zákazníkov. 

Pre doplnenie. v prípade Programmatic výdavkov došlo v roku 2018 na základe odporúčania AdEx komisie k zmene metodiky, preto Združenie IAB Slovakia pre prvý polrok 2017 prepočítalo hodnotu programmatic pre účely porovnania.

Zdroj: IAB Slovakia

Mobilná reklama dosiahla 13 percentný nárast a dosahuje už 38 percent z celkových výdavkov do reklamy.

Zdroj: IAB Slovakia

​Zatiaľ čo minulý rok predstavovali výdavky do mobilnej reklamy 19,73 miliónov eur, v prvom polroku tohto roka to bolo 22 miliónov eur. Do desktopov sa investovalo minulý rok v prvom polroku 35,29 miliónov eur, v tomto prvom polroku to bolo 37 miliónov eur.

Slovenské médiá z členskej základne IAB Slovakia dosiahli nárast oproti predchádzajúcemu obdobiu 11 percent. Dve tretiny slovenských vydavateľov a médií dosiahli v prvom polroku rast príjmov z internetovej reklamy. Slovenským médiám sa čoraz viac darí zmonetizovať potenciál mobilnej reklamy, videa a navyšovať svoje príjmy z programmatiku.

Výdavky do online reklamy sú deklarovanými výdavkami členov IAB Slovakia v media net – net hodnote a kvalifikovaným odhadom AdEx skupiny združenia IAB Slovakia, v ktorej sú zástupci agentúr i médií.

Strategický Newsletter

Top správy z marketingu, médií a reklamy.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.