archív
StoryEditor

Cena televíznej reklamy bude rásť. Markíza zverejnila obchodný model na budúci rok

22.10.2018, 10:16
Líder trhu hovorí o celkovej inflácii na úrovni 14 percent. Cieľovú skupinu meniť neplánuje.

Takmer o mesiac skôr. Televízny líder, skupina Markíza, predstavila obchodnú politiku na budúci rok. „Ceny reklamy v budúcom roku kopírujú vývoj dopytu a ponuky z tohto roka, ako aj výrazné zvýšenie výkonu skupiny Markíza v porovnaní s minulým rokom,“ vysvetľuje riaditeľ Centra reklamy skupiny Markíza Juraj Máťuš. Vzhľadom na niekoľko rokov rastúci dopyt po televíznej reklame, Markíza prichádza aj v budúcom roku s úpravou cien. „Inflácia odráža podľa nás realitu súčasnej situácie na televíznom trhu,“ vysvetľuje Máťuš. „A realita na trhu je taká, že televízny trh je stále vypredaný a dopyt po efektívnej komunikácii zo strany zadávateľov rastie dynamickým tempom.“

Cieľová skupina sa pre Markízu nemení
Základná inflácia bázického CPP je na úrovni 12,9 percenta, celková inflácia na rok 2019 predstavuje nárast o približne 14 percent v porovnaní s rokom 2018. Napriek tomu, že konkurencia čoraz intenzívnejšie hovorí o zmene komerčnej skupiny, Markíza v budúcom roku neplánuje v tomto prípade žiadne zmeny a deklaruje predaj reklamy na cieľovú skupinu 12 – 54, ktorá je trhom akceptovaná a afinitná pre prevažnú väčšinu zadávateľov. Preto ju Markíza ani neplánuje meniť. Minulý rok Markíza zaviedla media gross CPP na účely reportingu zadávateľov. Tým sa stal gross cenník Markízy a konkurenčnej skupiny konečne porovnateľný. Zatiaľ čo minulý rok sa pohybovalo media gross CPP na úrovni 1 200 eur za bod, v budúcom roku bude o 12,5 percenta vyššie, dosiahne hodnotu 1 350 eur za bod.

Príplatky za sezónnosť, prime time a pozíciu
Skupina ponecháva obchodný prime time od 17.00 do 22.59 hodiny, off-time 23.00 – 16.59. Vzhľadom na atraktivitu pozícií v reklamných brejkoch Markíza upravuje aj príplatky za jednotlivé pozície. Prvá a top brejková pozícia majú 35-percentný príplatok, posledná pozícia a ostatné zostávajú nezmenené. Celkovo ide o zvýšenie na úrovni 0,3 – 0,4 percenta. Vzhľadom na stále fungujúcu zvýšenú atraktivitu televízneho programu Markíza upravila aj dva sezónne indexy. Ide o máj – sezónny index na úrovni 1,25 (predtým 1,20). S vyšším indexom ráta skupina aj v septembri – 1,35 (predtým 1,30). Čo sa týka GRP splitu, teda rozloženia bundlu medzi ostatné stanice, ten odráža výkon každej stanice vcelku. Markíza Group sa v porovnaní s rokom 2018 v budúcom roku nemení. Split zostáva definovaný v pomere 76 percent pre televíziu Markíza, 13 percent pre Doma a tiež Nova International a 11 percent pre Dajto.

V online je prioritou video, ale aj HbbTV
Rast ceny za reklamu sa odráža aj v atraktívnom onlinovom prostredí. „Prioritou je pre nás videoobsah, celkovo sme cenu reklamy zaň zvýšili o 8 percent,“ hovorí Máťuš. Podľa cenníka je video najdrahším formátom v online. Ak ide o CPT, cena video formátu pre roll pozíciu sa pohybuje v balíku od 21 do 55 eur za tisíc pozretí, v závislosti od dĺžky spotu.
Novinkou v online cenníku Markízy je formát outstream video, ktorý má z hľadiska nových formátov určite potenciál. Klasickým produktom je reklama umiestnená v reláciách vo videoarchíve Markízy. V novom roku je v ponuke product placement vlastných onlinových relácií ako: #tbt s Matúšom Krnčokom, Mi.Lu.Jem – varenie s Mirkou Luberdovou či v novinke Maja, postrach Markízy – ide o online komediálny seriál očami svojráznej upratovačky Maje, alebo S Tribulom po horách. Už v tomto roku televízia predstavila zopár úspešných produktov v rámci novej služby hybridnej televízie (HbbTV). V budúcom roku televízia rozšíri spektrum reklamných formátov v kombinácii s niekoľkými variantmi cielenia.

Očakávania Markízy na televíznom trhu v roku 2019
Podľa Juraja Máťuša sú pre Markízu v budúcom roku najdôležitejšie tieto faktory: 
1. Televízia je najefektívnejší mediatyp pre väčšinu zadávateľov, tak z hľadiska krátkodobej, ako aj dlhodobej návratnosti investície. Globálna ekonomika zažíva dynamický rast, ktorý sa čiastočne odráža aj vo vyššom dopyte v oblasti komunikácie. Odhadujem, že tento trend bude pretrvávať aj v roku 2019.

2. Skupina Markíza zastabilizovala svoju programovú štruktúru, ktorej výsledkom je zlepšenie zásahu a celkové zvýšenie produkcie ratingov v porovnaní s konkurenciou. Taktiež sme dosiahli vynikajúce kvantitatívne a kvalitatívne parametre pre zadávateľov. Tento trend sa bude televízia Markíza snažiť udržať aj na rok 2019.

3. Z hľadiska produkcie ratingov odhadujeme malý nárast v komerčnom sektore, keďže tento rok bol plný športu, čo sa v roku 2019 neopakuje (olympiáda, majstrovstvá sveta vo futbale...).

Pozn.: JOJ group ani RTVS zatiaľ nezverejnili. Ak sa tak stane, budeme o tom informovať.

01 - Modified: 2020-07-24 15:27:49 - Feat.: - Title: Markíza zvýšila počas koronakrízy svoj zisk o 3 percentá, materská firma však klesla o 26 percent 02 - Modified: 2020-07-24 15:28:59 - Feat.: - Title: Najúspešnejšia slovenská televízia je predaná. Kto stojí na jej čele? 03 - Modified: 2020-07-24 15:29:24 - Feat.: - Title: Markíza bude mať nového majiteľa. Kto vlastnil televíziu pred Petrom Kellnerom? 04 - Modified: 2020-07-24 15:29:52 - Feat.: - Title: Majiteľovi Markízy stúpol štvrťročný zisk o 16 percent, Slovensko dosiahlo nárast o 40 percent 05 - Modified: 2017-05-30 18:58:01 - Feat.: - Title: Markíza sa vracia do DVB-T vysielania. Diváci si budú musieť za jej sledovanie priplatiť
menuLevel = 2, menuRoute = news/media, menuAlias = media, menuRouteLevel0 = news, homepage = false
23. apríl 2024 22:36