Sledujte nás na Instagrame

@strategie.skFacebook
23.10.2018, 14:20

M. R. Štefánik víťazom novinárskeho hlasovania. Kto sa stane Najväčším Slovákom, rozhodne celé Slovensko

RTVS štartuje svoj ťažiskový projekt Najväčší Slovák. Moderátorkou bude Adela Vinczeová.

M. R. Štefánik víťazom novinárskeho hlasovania. Kto sa stane Najväčším Slovákom, rozhodne celé Slovensko
Zdroj: RTVS

Rozhlas a televízia Slovenska štartuje svoj ťažiskový projekt Najväčší Slovák, ktorý je licencovaným formátom BBC. Verejnosť bude prostredníctvom hlasovania rozhodovať o tom, ktorá slovenská osobnosť z histórie či súčasnosti si tento titul zaslúži. Celonárodnú anketu, ktorá vyvrcholí 1. mája budúceho roka, predstavila RTVS na dnešnej tlačovej konferencie na Bratislavskom hrade.

Slovenská spoločnosť je už natoľko vyspelá, že dokáže na úrovni debatovať o svojej histórii a veľkých osobnostiach s ňou spojených, o ich pozitívnych, ale aj negatívnych stránkach. Úlohou verejnoprávneho média je takéto diskusie otvárať na širokej platforme,“ povedal generálny riaditeľ RTVS Jaroslav Rezník.

Štefánik, Štúr, Jánošík

Prítomní novinári si ako prví vybrali „svojho“ Najväčšieho Slováka. Víťazom hlasovania slovenských novinárov sa stal Milan Rastislav Štefánik. Druhé miesto patrí Ľudovítovi Štúrovi, tretí skončil Jánošík. 

„Som nesmierne rád, že RTVS prinesie na svojich obrazovkách tento licencovaný program BBC, pretože každý národ má vo svojej histórii veľké osobnosti, ktoré v ňom zanechali významnú pečať,“ poznamenal riaditeľ televíznych programových služieb RTVS Marek Ťapák.

Vo štvrtok 1. novembra 2018 začne veľká nominačná fáza, v rámci ktorej bude môcť verejnosť až do konca decembra hlasovať prostredníctvom SMS za ľubovoľnú slovenskú osobnosť z histórie či súčasnosti.

Na Nový rok 1. januára 2019 spoznajú diváci Jednotky počas slávnostného galavečera s moderátorkou Adelou Vinczeovou prvú stovku a v rámci nej finálnu desiatku osobností, spomedzi ktorej bude môcť verejnosť ďalej hlasovať do 1. mája za svojho favorita. "Vnímam sa ako sprievodca týmto programom, aby sa teraz na mňa neupínali otázky a zraky, či som dostatočne podkutá informačne na to, aby som viedla odborné diskusie. Moja úloha bude sprievodná, pozitívne neutrálna, sama sa veľmi rada nechám prekvapiť, kto je pre Slovákov tá najväčšia osobnosť," povedala moderátorka

Tiso v upútavke vzbudil debatu

Do prvých štyroch upútaviek si televízia vybrala štyri historické osobnosti - Alexandra Dubčeka, Máriu Teréziu, Juraja Jánošíka a Jozefa Tisa. "Jeho meno stále rezonuje a ešte sme sa neodhodlali k tomu (ako Slováci, pozn. red.), aby sme jeho meno odkryli. Nechceme pred ním zatvárať oči. Myslím si, že tento človek sa v ankete objaví," komentoval Ťapák výber Tisa do upútavky.

​Budúcoročnú hlasovaciu fázu bude sprevádzať desiatka večerov. Diváci Jednotky ich budú môcť sledovať v stredy od 20. februára do 24. apríla 2019. Každý z nich bude venovaný jednej osobnosti z top desiatky. Každá z nich bude mať svojho obhajcu z radov verejne známych ľudí z rôznych oblastí. Tvrdenia obhajcov budú počas večera dokreslovať dokumentárne zábery, tie potom buď potvrdí alebo vyvráti odborný garant a nasledovať bude odborná diskusia, ktorú bude moderovať Štefan Chrappa.

Formát pripravuje producent a režisér Peter Núňez, ktorý pre RTVS realizoval obidve série folklórnej šou Zem spieva. Najväčší Slovák by mal byť rovnako veľkolepý. „Projekt Najväčší Slovák je pre mňa ako človeka, ktorý študoval históriu, veľkou výzvou. Teším sa na samotnú výrobu programu a som zvedavý, ktoré osobnosti našej histórie i súčasnosti budú pre verejnosť tie naj. Myslím si, že tento program jednoznačne patrí na obrazovky verejnoprávnej televízie a som rád, že môžem byť pri jeho realizácii,“ vyjadril sa Núňez. "Dúfam, že bude televíznym úspechom, budem sa o to veľmi snažiť," dodal.

Prvá bola BBC

​​Najväčší Slovák je licencovaným formátom BBC. Vo Veľkej Británii bol program „The Great Britons“ vášnivo diskutovaným a populárnym seriálom. Spustila ho začiatkom roka 2002 a jeho víťazom sa stal Winston Churchill. V prvej desiatke sa umiestnili aj Charles Darwin, Isaac Newton či William Shakespeare, ale aj princezná Diana alebo John Lennon.

Od chvíle, čo sa tento formát prvýkrát vysielal, ho BBC predala a úspešne zrealizovala po celom svete v 24 krajinách. Nemecká verejnoprávna televízia ZDF bola prvá, ktorá od BC prevzala práva na šou. V novembri 2003 bol za Najväčšieho Nemca zvolený Konrad Adenauer. V susednej Českej republike si verejnosť zvolila v roku 2005 Karola IV. Na ďalších miestach sa umiestnili Tomáš Garrigue Masaryk a Václav Havel.

Česi dali svoje hlasy aj géniovi Járovi Cimrmanovi. Po konzultácii s BBC však televízia nomináciu fiktívnej postavy zakázala a počet hlasov nikdy nezverejnila. Na Slovensku môže stať takou postavou Pacho hybský zbojník. 

RTVS plánoval Najväčšieho Slováka uviesť na obrazovky už pred takmer desiatimi rokmi. O šou hovoril v rozhovore pre Stratégie už v roku 2009 Štefan Nižňanský, vtedajší generálny riaditeľ Slovenskej televízie. Vzniknúť malo 12 epizód, ktoré by doplnili nominačný večer a miniportréty osobností, ktoré by vysielala Dvojka. Z projektu, ktorý mala televízia aj zakúpený, nakoniec zišlo. Ďalšie roky sa formát sporadicky spomínal, ale nikdy sa nezrealizoval.

Po nástupe nového vedenia na čele s Václavom Mikom sa televízia rozhodla realizovať iný projekt. Vybrala si holandský formát I Love My Country, ktorý na obrazovky uviedla 1. apríla 2013 pod názvom Milujem Slovensko. „Myslíme si, že v tejto chvíli má formát I Love My Country podstatne väčší potenciál, má väčšiu šancu ukázať na postupné zmeny, ktoré sa snažíme dostávať na televízne obrazovky. V budúcnosti sa budeme určite rozprávať aj o formáte Najväčší Slovák, ale v tejto chvíli nie,“povedal pre Stratégie Tibor Búza, vtedajší šéf televíznej časti RTVS.

V prospech Milujem Slovensko rozhodol aj fakt, že formát v tom čase zažíval na medzinárodných trhoch boom. Zábavná šou si získala veľkú pozornosť aj u slovenských divákov a jej sledovanosť je po piatich rokoch stále na slušnej úrovni. V súčasnosti RTVS odštartovala už siedmu sériu.

Strategický Newsletter

Top správy z marketingu, médií a reklamy.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.