Sledujte nás na Instagrame

@magazin.strategieFacebook
24.11.2018, 09:52

Google chce tiež regulovať politickú reklamu. Kvôli voľbám do EP

Zavedie aj nový proces na overovanie totožnosti zadávateľov politicky citlivých oznámení.

Google chce tiež regulovať politickú reklamu. Kvôli voľbám do EP
Zdroj: Reuters

Americký technologický gigant Google oznámil, že na podporu nadchádzajúcich volieb do Európskeho parlamentu (EP) zavedie sériu opatrení v snahe sprehľadniť politickú reklamu v Európskej únii. Krok kopíruje nedávne iniciatívy Facebooku a Twitteru. Médiá však poukazujú okrem iného na veľmi úzku definíciu Googlu pre politickú reklamu.

Podobne ako Facebook bude aj prevádzkovateľ najpoužívanejšieho internetového vyhľadávača zobrazovať, kto za politickú reklamu platí, a vytvorí špeciálnu knižnicu týchto reklamných oznámení s dodatočnými informáciami o reklamných kampaniach a ich autoroch. Tiež chce zaviesť nový proces na overovanie totožnosti zadávateľov politicky citlivých oznámení.

Google v oznámení na oficiálnom blogu opisuje aj ďalšie kroky. "Budeme pracovať s dátami volebných komisií naprieč členskými štátmi EÚ, aby sme mohli sprístupniť smerodajné informácie a pomôcť ľuďom nájsť údaje, ktoré k účasti vo voľbách potrebujú," uviedla spoločnosť. Plánuje tiež prostredníctvom svojho projektu Google News Lab zoznamovať médiá vo všetkých krajinách EÚ s "najnovšími nástrojmi a technológiami pre boj proti dezinformáciám".

Web The Verge v reakcii na volebné iniciatívu Googlu poukazuje na "prekvapujúco úzku" definíciu politickej reklamy. Do tejto skupiny firma radí iba oznámenie, "ktoré zmieňujú politické strany, kandidátov alebo úradujúci predstaviteľa". Ako však v minulosti vysvetlil aj hlavný bezpečnostný manažér Facebooku Alex Stamos, "drvivá väčšina" reklám kupovaných z Ruska pred poslednými prezidentskými voľbami v Spojených štátoch neodkazoval explicitne na volebný proces či kandidátov.

Opatrenia Googlu by teda ich šíreniu nezabránila. "Akékoľvek reklamy určené na ovplyvnenie verejnej mienky, ktoré sa však skôr ako na strany a politiky zameria na témy, padnú úplne mimo rámec týchto pravidiel. Témy však pochopiteľne výsledky volieb do veľkej miery určujú," napísal techcrunch.com.

Navyše, ako poukazuje The Verge, kupovanie reklám na internetových platformách nie je jediným kanálom pre šírenie dezinformácií. Analytici upozorňujú, že autori tohto obsahu môžu používať napríklad uzavreté skupiny na facebooku alebo sa vydávať za aktivistov a dosah svojich oznámení následne zvyšovať pomocou falošných účtov.

Rovnako v tejto chvíli nie je jasné, akým spôsobom bude Google overovať identitu inzerentov. Facebook nedávno v Británii túto prax pozastavil potom, čo sa ukázalo, ako jednoducho bolo možné jeho systém oklamať. Novinári v Spojených štátoch aj v Británii predtým popísali, ako ľahko sa im podarilo nakúpiť reklamy údajne zaplatenej teroristickou sieťou Islamský štát alebo neslávne známu poradenskou firmou Cambridge Analytica.

Strategický Newsletter

Top správy z marketingu, médií a reklamy.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.