Sledujte nás na Instagrame

@magazin.strategieFacebook
06.01.2019, 14:15

Aký bol rok 2018 pre slovenské televízie? Markíza si zvýšila náskok pred JOJ

Obidve komerčné televízie spolu držia päťdesiat percent trhu.

Aký bol rok 2018 pre slovenské televízie? Markíza si zvýšila náskok pred JOJ
Zdroj: koláž: Stratégie

Skupina Markíza si so svojimi stanicami Markíza, Doma a Dajto v uplynulom roku 2018 udržala a zároveň posilnila pozíciu lídra na slovenskom televíznom trhu. Medziročne si polepšila celodenne aj hlavnom vysielacom čase, rovnako v širšej skupine divákov starších než 12 rokov a tiež v obchodne dôležitej skupine mladších divákov vo veku 12 až 54 rokov.

Pozícia trhovej dvojky patrí skupine JOJ (JOJ, Plus, Wau a RiK), trojkou je verejnoprávna RTVS (Jednotka a Dvojka).

Na porovnanie, v susednej Českej republike je situácia iná. Najsledovanejšou televíznou skupinou u divákov starších než 15 rokov je verejnoprávna Česká televízia, nasledovaná komerčnými skupinami Nova a Prima. Nova je však lídrom v prime-time a v cieľovej skupine mladších divákov vo veku 15 až 54 rokov.

Trhové podiely slovenských televízií

Skupina Markíza si pripísala v roku 2018 priemerný celodenný trhový podiel 28,5 percenta v obchodnej cieľovej skupine 12-54. Skupina JOJ si pripísala 20,3 percentný podiel, čím zaostala za lídrom o 8,2 percentuálneho bodu a tretia RTVS dosiahla 11,4 percenta.

Zdroj: PMT/KANTAR MEDIA, graf Stratégie

​Samotná TV Markíza bola taktiež v roku 2018 najsilnejšou spomedzi slovenských staníc s priemerným celodenným trhovým podielom 21,3 percenta. Konkurenčná TV JOJ dosiahla o 7,4 bodu menej a skončila s 13,9-percentným podielom. Jednotka zaznamenala 8,4 percenta.

Medziročne si skupina Markíza polepšila o 1,5 bodu, skupina JOJ si naopak pohoršila o 2,9 bodu. Jednotkou na trhu bola skupina Markíza v 349 z 365 dní.

Hlavný vysielací čas

Celoročné víťazstvo patrí skupine Markíza aj v prime-time (19:00-23:00), kde zaznamenala priemerný podiel na trhu 29,5 percenta. Trhová dvojka – skupina JOJ – dosiahla o 4,6 bodu menej, teda 24,9 percenta, RTVS skončila na 12,8 percenta.

V tomto obchodne najdôležitejšom vysielacom čase si skupina Markíza medziročne polepšila o 1,2 bodu, skupina JOJ si naproti tomu o 2,6 bodu pohoršila. Jednotkou na trhu bola skupina Markíza 311 z 365 dní, JOJ 45 a RTVS 8 dní.

Zdroj: PMT/KANTAR MEDIA, graf Stratégie

​V Česku vedie verejnoprávna televízia, Nova lídrom v prime-time a u mladších

Česká televízia je najsledovanejšou televíznou skupinou u divákov starších než 15 rokov. Na svojich staniciach (ČT1, ČT2, ČT24, ČT sport, ČT :D a ČT art) si zvýšila medziročne podiel o 0,9 bodu na 30,1 percenta.

Skupina Nova dosiahla v cieľovej skupine 15+ o jeden bod menej než ČT, verejnoprávnu televíziu však predstihla v hlavnom vysielacom čase, kde zaznamenala 31,9 percenta. Okrem toho získala najväčší podiel i v celodennej sledovanosti v cieľovej skupine mladších divákov vo veku 15 až 54 rokov, a to 35,3 percenta.

Tretia skupina Prima si pripísala 22,7 percenta v cieľovej skupine 15+ a zaznamenala najväčší medziročný nárast o 1,7 bodu. Skupine pomohol štart novej stanice Prima Krimi a svoj podiel zvýšili i Prima Love a Prima Max.

Zdroj: ČTK, graf STratégie

​Najsledovanejšie programy roka

Najsledovanejším programom v rámci ponuky všetkých slovenských staníc sa vlani stala opäť legendárna vianočná rozprávka Tri oriešky pre Popolušku. Z ponuky televízií si ju zvolilo až 1,072 milióna divákov vo veku nad 12 rokov, pripísala si mimoriadne vysokú sledovanosť 23,2 percenta s podielom 45 percent v cieľovej skupine divákov od 12 do 54 rokov.

V rebríčku nasleduje sitkom Susedia, kde sledovanosť prvej epizódy neprekonali ani výkony našich hokejových reprezentantov na zimnej olympiáde či majstrovstvách sveta, ktorým patria všetky ďalšie priečky v rebríčku top 10 programov roka.

Por. Názov relácie Stanica Dátum Čas Rating % Share %
1. Tri oriešky pre Popolušku Markíza 21.12.2018 19:03 23,2 45,0
2. Susedia (1) Markíza 01.01.2018 20:33 22,8 45,1
3. MS 2018 / hokej: Slovensko – Česko; 3. tretina Jednotka 05.05.2018 21:59 21,1 59,7
4. ZOH 2018 PJONGČANG / hokej (muži): Slovensko - Slovinsko; 3. tretina Jednotka 17.02.2018 14:45 21,0 64,5
5. MS 2018 / hokej: Slovensko – Česko; 2. tretina Jednotka 05.05.2018 21:08 19,7 53,1
6. MS 2018 / hokej: Slovensko – Rakúsko; 3. tretina Jednotka 08.05.2018 17:56 19,4 55,0
7. MS 2018: štúdio hokej Jednotka 05.05.2018 21:51 17,4 47,5
8. ZOH 2018 PJONGČANG / hokej (muži): Slovensko - Slovinsko; 2. tretina Jednotka 17.02.2018 13:51 17,3 59,6
9. ZOH 2018 PJONGČANG / hokej (muži): Slovensko - Slovinsko; 1. tretina Jednotka 17.02.2018 13:14 17,0 61,2
10. ZOH 2018 Pjongčang: štúdio Jednotka 17.02.2018 13:41 16,4 57,8
Zdroj: PMT/KANTAR MEDIA, LIVE+VOSDAL a sledovanosť hostí. Údaje sú uvedené v cieľovej skupine 12-54.

V Českej republike bol najsledovanejším programom minulého roka Prezidentský duel, ktorý si na ČT1 a ČT24 pustilo 2,7 milióna divákov. Ďalšie priečky obsadili vianočné rozprávky - novinka Kúzelník Žito (2,59 mil. divákov) a druhý diel Anjela Pána (2,56 mil.), ktoré vysielala ČT počas vianočných sviatkov.

Hlavné spravodajské relácie

Z hlavných spravodajských relácií uprednostili v roku 2018 diváci Televízne noviny na Markíze, ktoré si v obchodnej cieľovej skupine 12-54 pripísali priemerný rating 8 percent a trhový podiel 27,6 percenta. V priemere si ich pozrelo 478-tisíc divákov starších ako 12 rokov, pričom najsledovanejšie vydanie uplynulého roka si v utorok, 25. decembra 2018, pozrelo 713-tisíc divákov. Televízne noviny boli prvou voľbou divákov 326 z 365 dní uplynulého roka, zvyšných 37 dní patrili Novinám TV JOJ.

Zdroj: PMT/KANTAR MEDIA, graf Stratégie

​​

Strategický Newsletter

Top správy z marketingu, médií a reklamy.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.