Sledujte nás na Instagrame

@magazin.strategieFacebook
29.01.2019, 10:55

"Ak príde do kina sedemdesiat tisíc ľudí, budeme otvárať šampanské," hovoril producent Trhliny

Túto métu Trhlina pokorila už prvý víkend. Do kín prišlo 87-tisíc divákov, čo je najúspešnejšia premiéra v histórii slovenského filmu.

"Ak príde do kina sedemdesiat tisíc ľudí, budeme otvárať šampanské," hovoril producent Trhliny
Zdroj: Stratégie / Rasťo Šesták, DNA Production

Na Slovensku patrí k producentskej špičke, stojí v pozadí mnohých úspešných televíznych a filmových projektov. V kinách mal práve premiéru film Trhlina, pripravuje tretiu sériu kriminálky Za sklom či medzinárodný film Správa o úteku dvoch Slovákov z koncentračného tábora. Producent Rasťo Šesták zo spoločnosti D.N.A. Production, ktorú vlastní spolu s režisérom Petrom Bebjakom.

Do kín prišla vaša novinka Trhlina, ktorú neskôr uvedie aj televízia JOJ ako trojdielnu minisériu. Uvažovali ste už pri príprave nad kinofilmom?

Rozdiely medzi kinofilmom a televíznou tvorbou sa dnes už stierajú. Trhlina bola od začiatku aj písaná, aj rozpočtovaná ako miniséria. Počas nakrúcania pribúdali pozitívne reakcie od ľudí, ktorí už nakrútené materiály videli, a tiež od fanúšikov knižnej predlohy. Napriek tomu, že Trhlina sa nenakrúcala ako film, povedali sme si, že vo svete je bežné uviesť pred televíznou premiérou minisérie špeciálny edit-strih pre kiná.

To aj od začiatku komunikujete, že je to špeciálna verzia minisérie pre kino.

Áno, tak to aj promujeme. Pre televíziu JOJ sme nakrútili tri 45-minútové epizódy a kinofilm má okolo 100 minút. Je to kratšia verzia, ale nie na úkor príbehu. V kine beží čas pre diváka trochu inak ako v televízii. Preto musí byť dej viac „nadupaný“.

Akú návštevnosť očakávate?

Budem vďačný za akúkoľvek (smiech).

V tabuľke musíte mať nejaké číslo...

To má distribútor (úsmev). Tento kinofilm je bočný produkt celého projektu a distribútor (Continental Film) hovorí, že ak príde do kina tridsaťtisíc návštevníkov, tak nespravil žiadnu chybu pri promovaní. A pri sedemdesiatich tisícoch bude otvárať šampanské. Predsa len, je to žánrový film – triler s mysterióznymi prvkami, ktorý nemá na Slovensku až takú tradíciu návštevnosti. Ja naozaj neviem. Mysleli sme si, že vlna slovenského filmu pretrvá aj do roku 2018, ale ani zďaleka sme sa v ňom nepriblížili k rekordnej návštevnosti z roku 2017. Práve naopak, vrátili sme sa na čísla z rokov predtým. Takže je to veľmi ťažké predpovedať. Dobrý marketing však musí byť.

Čo je dobrý marketing?

Myslím si, že dobrý marketing je, keď si ľudia sami začnú vyhľadávať ďalšie informácie o projekte, keď má spontánnu rozpoznateľnosť. Presne takto o pri Trhline aj funguje. Kniha už mala meno a aj celá urban legend si celé desaťročia žije svojím vlastným životom. Príbeh sme nemuseli vysvetľovať, novinári aj fanúšikovia ho už poznali, my sme nabaľovali ďalšie povedomie o vzniku filmu a minisérii. Do toho vstúpilo kníhkupectvo Panta Rhei, ktoré urobilo reedíciu knihy s fotografiami z nakrúcania a fanúšikovia mali k dispozícii aj množstvo bočných aktivít. Dosiaľ sa nám ešte nestalo, že by médiá samy boli až natoľko ochotné promovať projekt. Trhlina je však značka, ktorá má vlastný život.

Niečo podobné sa vám teraz podarilo aj so Správou.

Áno, bol som tiež milo prekvapený, koľkí novinári o Správe písali, ako si ľudia pozerali fotky na Facebooku či Instagrame, ako sa robili reportáže pre televízne stanice. Už sme sa naučili, že PR nestačí robiť dva mesiace pred premiérou, ale projekt sa musí komunikovať aj dva roky predtým, už počas prípravy a počas celého nakrúcania. Správa pôjde do kín až v roku 2020 a promujeme ju už rok. Takouto kontinuálnou komunikáciou sa ľuďom dostane do povedomia a začnú sa o tému zaujímať. Dôležití sú, samozrejme, aj tvorcovia, či už Peter Bebjak ako režisér, ktorý je svojím spôsobom brand, ale i herci. Okrem známych tvárí sa vždy snažíme dať šancu aj nie veľmi známym hercom, o ktorých sme presvedčení, že sú naozaj dobrí.

Kvôli Správe ste sa stretli aj s Michaelom Douglasom. Ako to vzniklo?

Môj kamarát z detstva, ktorý žije v USA, sa stretol kvôli svojmu biznisu s Michaelom Douglasom a spomenul mu, že nakrúcame tento film. Douglasovi je téma filmu blízka – jeho otec pochádza z Ruska a je pôvodom Žid. On sám sa významne občiansky angažuje v boji proti extrémizmu, ktorý začína byť celosvetovým problémom. Na stretnutí ma naozaj prekvapil, v pozitívnom zmysle slova. Napriek tomu, že je to megahviezda, ktorú poznajú celé generácie, je veľmi skromný a príjemný človek. Náš príbeh slovenských Židov ho oslovil a prečítal si celý scenár.

Celý? To je veľká vec.

Áno, robil si k nemu aj poznámky, pozrel si veci z nakrúcania, ktoré sme mu poslali, poznal prácu Petra Bebjaka... Naozaj venoval nášmu projektu čas. Na stretnutí s nami prešiel svoje pripomienky k scenáru, čo si myslí, že by mohlo byť lepšie, čo sa mu páči a čo nie. Je ochotný sa s nami ešte stretnúť a pomôcť nám, keď sa budeme snažiť dostať film na americký trh.

Zdroj: DNA Production / Rasťo Šesták a Michael Douglas

Ako bude pokračovať táto spolupráca?

Keď budeme mať po tejto zimnej časti zostrihaný ďalší materiál, opäť mu ho pošleme. To je ďalší krok. Naozaj sme presvedčení, že tento film má vďaka silnej téme veľký potenciál a máme ambíciu osloviť ním aj svetové publikum.

Správa je váš najdrahší film s rozpočtom 3,2 milióna eur, vzniká v širokej česko-poľsko-luxemburskej koprodukcii. Ako ste sa dostali do Luxemburgu?

V európskej kinematografii fungujú rôzne platformy, kde sa stretávajú producenti z celej Európy. Prezentujú na nich svoje projekty a oslovujú možných koproducentov. Na jednom workshope v Ríme som sa stretol s viacerými producentmi, luxemburskému sa projekt zapáčil a rozhodol sa doň ísť. Snažíme sa ešte získať aj nemeckých producentov. Vo filmovom biznise – ani na Slovensku, ani v Európe – nie je k dispozícii toľko finančných prostriedkov, aby spoločnosti fungovali výhradne samostatne. Trend, keď filmy vznikajú v širších európskych koprodukciách, je dnes už úplne bežný. Tento druh zábavy je čoraz drahší, divákov chodí do kina čoraz menej, pretože filmy majú možnosť vidieť cez rôzne iné platformy.

Na tento film ste dostali aj pomerne vysokú podporu z Audiovizuálneho fondu.

Fond podporil Správu 775-tisíc eurami, čo je v tejto chvíli štvrtina rozpočtu. Takéto a aj väčšie sumy dostávajú tiež iné produkčné spoločnosti. Bolo však veľmi dôležité, že fond podporil vznikajúce dielo. Bez podpory národného fondu by sme v zahraničí určite nedostali peniaze z tamojších grantov.

Zdroj: DNA / Režisér Peter Bebjak a Rasťo Šesták pri nakrúcaní filmu Správa.

Súkromní investori u nás nie sú?

Zatiaľ nie, skôr to funguje v Českej republike. Na Slovensku sa táto éra pomaly rozbieha, ale investori skôr podporia ľahšie žánre s väčším diváckym potenciálom, ako sú napríklad komédie.

Vy nemáte v pláne komédiu?

Určite, komédiu sme ešte nerobili (smiech). Nechcem škatuľkovať, ale nemám rád prvoplánové komédie. Mám rád brisknejší humor, ktorý nie je postavený na slovnej komike, ale na dobre vystavaných situáciách. Máme rozpracovanú napríklad čiernu komédiu s pracovným názvom Emil.

O čom bude?

Hlavný hrdina Emil pracuje v krematóriu ako ceremoniár, ktorý sprevádza zosnulých na poslednej ceste. A aby toho nebolo málo, tak dostane rakovinu a zomiera. Je to komédia posunutá iným, nám blízkym smerom. Humor je tam, kde by ste ho pravdepodobne nečakali, ale napriek tomu tam je. Teraz však všetku svoju energiu zameriavame na Správu a Emil musí počkať. Určite však príde na rad.

Na obrazovkách sa má tento rok objaviť aj tretia séria kriminálky Za sklom. V akom je štádiu?

Nakrúcať začíname v lete tohto roka.

Budete sa venovať aj vražde Jána Kuciaka a jeho snúbenice?

Áno, už v druhej sérii sme začali reflektovať spoločensko-politické dianie na Slovensku, čo aj u divákov veľmi významne rezonovalo. Tretia séria je v tomto ešte silnejšia. Tým, že táto vražda bola v minulom roku veľkým hýbateľom vecí, tak sa jej tiež dotýkame. Nie je to hlavná téma tretej série, ale ako jedna z dejových liniek sa v nej určite objaví.

Zdroj: Režisér Peter Bebjak, kreatívna producentka ČT Kateřina Ondřejková a producent Rasťo Šesták s Českým levom za minisériu Spravedlnost.

Miniséria Spravedlnost, ktorú ste robili pre Českú televíziu, získala Českého leva a potom ju kúpila produkčná spoločnosť Pearl Street hercov Bena Afflecka a Matta Damona. Čo to pre vás znamená?

Je to určite prestížna vec. No ak sa pýtate, či máme vďaka tomu teraz silnejšiu vyjednávaciu pozíciu, tak takéto benefity to neprináša.

Prečo nie?

V súčasnosti sa trh veľmi dynamicky vyvíja. Prichádza také množstvo nových vecí, že podľa mňa na to už v tejto chvíli ľudia aj zabudli. Je to úspech, ktorý zarezonoval v danom momente. Ale že by sme teraz žili z toho, že sa tento seriál predal do Spojených štátov, tak to nie. Pri našej práci nám pomáhajú skôr referencie na televízne projekty alebo filmy, ktoré sme vytvorili.

Uvažujete o projektoch s potenciálom preraziť v zahraničí?

Určite. Aj s televíznymi projektmi, aj s filmami. Náš trh je naozaj veľmi malý. Vynaložené prostriedky by sa nám tu nevrátili, a preto musíme uvažovať nadnárodne. V priebehu rokov sme spoznali mnoho producentov zo zahraničia a aj v tejto chvíli pripravujeme veci, pri ktorých uvažujeme presne týmto smerom. S Petrom (Bebjakom) máme ambíciu robiť nielen v Česku a na Slovensku, ale napríklad aj pre Netflix alebo HBO. Dá sa to, vôbec to nie je nemožné.

Kto je Rasťo Šesták?

Jeden z najúspešnejších filmových a televíznych producentov vyštudoval divadelnú réžiu na VŠMU v Bratislave. Produkčná spoločnosť D.N.A., ktorú založil v roku 2001 s režisérom Petrom Bebjakom, má na konte množstvo kriminálnych seriálov a filmov. Za minisériu Spravedlnost získali v roku 2017 Českého leva. Počas Vianoc mala premiéru ich prvá rozprávka Vianočné želanie, aktuálne prichádza do kín film Trhlina, ktorý neskôr uvedie televízia JOJ ako minisériu, pripravujú tretiu sériu kriminálky Za sklom a film Správa. Rasťo Šesták je členom The European Producers Club.

Celý rozhovor s producentom Rasťom Šetákom si môžete prečítať s januárových Stratégiách, ktoré sú práve v predaji.

Strategický Newsletter

Top správy z marketingu, médií a reklamy.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.