Sledujte nás na Instagrame

@magazin.strategieFacebook
08.02.2019, 05:40

Generálny riaditeľ Markízy: O úspechu nášho programu rozhodujú diváci

Minulý rok bol pre Markízu pozitívny. Vydaril sa program, Markíza si upevnila pozíciu lídra trhu. Ako vidí Matthias Settele tento rok?

Generálny riaditeľ Markízy: O úspechu nášho programu rozhodujú diváci
Zdroj: archív

Televízia Markíza už viac ako rok boduje u divákov so seriálom Oteckovia, ktorí jej pritiahli divákov aj k ďalším programom. Za minulý rok navyše dosiahla televízia pozitívne ekonomické ukazovatele. O tom, o úspešných aj neúspešných projektoch a plánoch v online sme sa rozprávali s generálnym riaditeľom Matthiasom Settelem.

CME zverejnilia pozitívne finančné výsledky za rok 2018. Čo malo na ne najväčší vplyv?

Je to kombinácia vývoja na trhu a manažérskych opatrení. Vynikajúca sledovanosť je, samozrejme, to najdôležitejšie, ale zlepšili sme sa aj v online, svedomito si strážime náklady a k našim klientom sa správame ako k partnerom – férovo a transparentne.

Čo považujete ako generálny riaditeľ za váš najväčší vlaňajší úspech?

Televízia je tímová práca, ide preto o spoločné úspechy všetkých zamestnancov a spolupracovníkov Markízy. Päť rokov za sebou vykazovať rastúce príjmy a zisky, to je úžasný príbeh a som vďačný za to, že som jeho súčasťou.

Do akej miery tieto čísla ovplyvnil odchod skupiny Markíza z bezplatného DVB-T?

Nemôžeme vám poskytnúť podrobný rozpis príjmov. Naši distribuční partneri platia za náš obsah poplatky v dohodnutej výške. Tieto príjmy sú síce významné, ale stále je to len ich menšia časť.

Aký je podiel vašich príjmov z reklamy od komerčných klientov, výnosov z distribúcie a z onlinu? Ako odhadujete tieto podiely v roku 2019?

Televízia je atraktívnym médiom pre divákov a inzerentov, preto je aj naším hlavným biznisom. Napriek tomu investujeme do onlinu, mobilných aplikácií, videa na požiadanie a ďalších služieb, ako je napríklad HbbTV.

Zdroj: Markíza

Aké máte predikcie na rok 2019? Vaše obchodné oddelenie avizovalo, že ceny televíznej reklamy sa zvýšia a že počítajú so 14-percentnou infláciou. Čo si myslíte o týchto predikciách a kde vidíte potenciál na ďalší rast cien za televíznu reklamu na Slovensku?

V posledných piatich rokoch sme zaznamenali rastúci dopyt po televíznej reklame na slovenskom trhu. Zdá sa, že kampane na Markíze, Doma a Dajto dobre zafungovali, pretože naši klienti sú veľmi spokojní. Naša cenová politika je založená na predpoklade ďalšieho rastu slovenskej ekonomiky. Ešte je však priskoro na akékoľvek predikcie, skúste sa ma spýtať o rok (úsmev).

V minulom roku ste zaznamenali viacero úspechov, odštartovali ste seriálový hit Oteckovia, ktorý absolútne dominuje v access prime a pomáha tiež sledovanosti spravodajstva a programov v prime time. Vďačíte práve Oteckom za výrazné posilnenie vašej pozície stabilného lídra na slovenskom trhu?

Máte pravdu, Oteckovia sa stali veľkým diváckym hitom a zastabilizovali náš access prime, pričom pomáhajú aj Televíznym novinám a magazínu Reflex. Ale v roku 2018 sme na poli programu dosiahli oveľa viac úspechov, za všetky spomeniem seriály Susedia a Sestričky či veľké súťažné šou Tvoja tvár znie povedome a SuperStar.

V porovnaní so skupinou JOJ máte lepšiu výkonnosť, váš priemerný celodenný trhový podiel v roku 2018 vzrástol na hodnotu 28,5 percenta, kým skupina JOJ dosiahla 20,3 percenta. V roku 2017 ste mali priemerný celodenný podiel vo výške 26,5 percenta. Aký je hlavný dôvod vášho rastu?

Máme stabilnú programovú ponuku na všetkých troch staniciach, diváci vedia, čo od každej z nich môžu očakávať. Robíme menej zmien a máme jedinečný programový mix: nezávislé spravodajstvo, rodinné seriály ako Oteckovia, dramatické seriály ako Sestričky, reality šou ako Farma, rodinnú zábavu s Dobre vedieť! a Chart Show, a, samozrejme, naše veľké šou ako The Voice Česko Slovensko, ktorá sa začína už o pár dní. (v nedeľu pozn.red.)

Hovorili sme o Oteckoch. Prečo si myslíte, že sú takí populárni?

Je to rodinný seriál plný humoru, ktorý ukazuje každodenný život s úsmevným nadhľadom. Každý divák si môže vybrať z rôznych podôb rodiny tú, ktorá je mu najbližšia. Naši herci, detskí aj dospelí, sú jednoducho skvelí, scenáre sú presne vypointované v dialógoch aj humore, a aj z produkčnej stránky vyzerá seriál prvotriedne.

Vlani v septembri som sa vás pýtala, čo je pre vás „najväčším otáznikom“ jesennej sezóny. Odpovedali ste, že Sestričky. No napokon sa z nich stal veľmi populárny seriál a dostali nálepku prekvapenie sezóny. Prečo si myslíte, že sa diváčkam Sestričky zapáčili, dokonca aj keď vidia rozdiel medzi nemocnicou v seriáli a v skutočnosti?

Sestričky boli hitom uplynulej jesene. Áno, je pravda, že úspech nových programov sa len ťažko odhaduje, preto som hovoril o otázniku. Ale súčasne som už vtedy bol presvedčený, že seriál má skvelú produkciu, výborných hercov a je plný veľmi emotívnych príbehov. Naši diváci, samozrejme, vedia, že nemocničný život je v slovenskej realite odlišný, ale tie príbehy sú naozaj fascinujúce a funguje to. Je potrebné to vnímať ako fikciu, produkt ľudskej fantázie, ktorý uviedli do života režisér, kameramani, scenáristi a herci.

Na druhej strane, Detektív Dušo sa divákom nepáčil, rovnako ako Rex. Znamená to, že nevieme, ako natočiť dobrý detektívny seriál? Alebo to znamená, že sú príliš drahé a ľudia cítia nedostatky v produkcii a zápletkách? Najmä ak to porovnáte so situáciou na českom trhu.

Kriminálne seriály nemajú na Slovensku rovnako silnú tradíciu ako v Nemecku alebo Česku. Uvidíme, či niekto niekedy nájde aj u nás ten čarovný vzorec...

Mali ste aj veľmi príjemný, nákladný projekt Milenky, nebol síce taký populárny ako Sestričky, ale ani nedopadol zle. Budete v ňom ešte pokračovať? Kde je z hľadiska ratingu alebo trhového podielu hranica úspešného programu? Nemám na mysli programy ako Dobre vedieť! a Chart Show, ale seriály ako Detektív Dušo, Milenky, Susedia či Sestričky.

Rozhodli sme sa pokračovať so Sestričkami kvôli ich vysokej popularite. Neznamená to však, že by sme s Milenkami neboli spokojní, skrátka sme si spomedzi kvalitných seriálov vybrali ten úspešnejší. Na konci dňa vždy len tie najlepšie programy zvíťazia a zostanú v našej programovej štruktúre.

Vo všeobecnosti ľudia hovoria, že Markíza je televízia, ktorá šetrí na programe. Čo by ste im odpovedali? Koľko peňazí ste investovali do programu? Koľko projektov máte vo vývoji?

Veľa investujeme do kvality nášho programu, scenárov, výroby, exekúcie... V každej sezóne nájdete nové nápady a nové prvky, takže sme skutočnými inovátormi, na programe teda rozhodne nešetríme. Zároveň za posledných päť rokov vykazujeme rastúce zisky. Takže zvládame oboje – prinášať stále lepšie programy aj ekonomické výsledky.

Prvými programovými novinkami v tejto sezóne boli Autoškola a Hypnoshow. Diváci od Autoškoly postupne odchádzajú a ani na Hypnoshow ste nemali pozitívne reakcie. Aké boli vaše očakávania? Budete pokračovať v týchto programoch?

Hypnoshow bol jednorazový experiment, tento formát je úspešný na mnohých trhoch, ale naši diváci boli k nemu skeptickí. A Autoškola je len uprostred svojej sezóny, takže je ešte príliš skoro hodnotiť. Veľa skvelých a úspešných programov sa však aktuálne chystá na návrat ako The Voice Česko Slovensko, Horná Dolná a Susedia, a do jarnej sezóny pripravujeme aj niekoľko noviniek, počnúc komediálnym seriálom Kameňák, ktorý odštartuje už vo februári.

Kde dnes vidíte programové príležitosti pre Markízu? Čo ste povedali Silvii Majeskej po jej návrate z materskej dovolenky? Aké sú jej priority pre tento rok?

Máme veľa programov vo fáze vývoja a výroby, takže našu programovú riaditeľku čaká dosť práce. Podrobnosti však ešte nemôžem zverejniť. V každom prípade, vylepšujeme existujúce formáty a pracujeme na nových, inovatívnych. Vždy je to o kombinácii nových sérií etablovaných programov a noviniek a vždy je to aj o pokusoch a omyloch.

Ktoré programy budú najsledovanejšie tento rok?

(Smiech) Ak by sme to vedeli vopred, naša práca by bola celkom jednoduchá. Ale je to presne naopak: rozhodnú o tom diváci, my sa im len môžeme snažiť ponúknuť tie najlepšie programy, nikdy však nevieme výsledok vopred.

Tento rok chystáte aj špeciálne online relácie, objem vášho videoobsahu sa zvýšil o viac ako 80 percent. Ako veľké sú vaše očakávania od online výnosov, najmä z videoobsahu?

Redizajnovali sme náš televízny portál markiza.sk a nanovo zaviedli bezplatný videoarchív pod značkou Markíza Plus, doterajšie výsledky sú fantastické. Okrem toho sme začali s našimi prvými online reláciami ako #tbt s Matúšom Krnčokom, Maja, postrach Markízy a ďalšie sú vo fáze prípravy.

Na trhu je projekt Valetin, plánujete niečo podobné s inými mediálnymi domami?

Predávame naše online produkty samostatne a v kombinácii s televíziou, to je naša priorita na tento rok.

Minulý rok skupina JOJ veľa hovorila o novej obchodnej cieľovej skupine, z 12 – 54 ju chcela rozšíriť na 12 – 65. Aký na to máte názor? Pristúpili by ste na takúto zmenu?

Každý klient má svoju vlastnú cieľovú skupinu, takže v konečnom dôsledku ich máme na trhu možno aj sto. Obchodná cieľová skupina je preto ukazovateľom toho, do akej miery je televízia afinitná pre reklamné spoty a aká je jej atraktívnosť pre zadávateľov. Naše formáty sú šité na mieru našej aktuálnej cieľovej skupiny 12 – 54 a necítime žiadnu potrebu to meniť. Taktiež väčšina agentúr a klientov nám neodporúča rozširovať cieľovú skupinu nad 60 rokov, pretože čísla sledovanosti už nebudú vyjadrovať komerčnú afinitu a atraktívnosť. Aktuálne nastavenie nám teda vyhovuje, v strednodobom horizonte si vieme predstaviť rozšírenie cieľovej skupiny maximálne do 59 rokov, ale to už je téma na širšiu diskusiu.

Trh je po celý čas zvedavý na predaj Markízy novým majiteľom, hovorí sa o Pente. Môžete to nejako komentovať? Máte dobré čísla, Markíza je v skvelej kondícii...

Takéto otázky je potrebné adresovať našim akcionárom. Nikdy nekomentujeme špekulácie.

Strategický Newsletter

Top správy z marketingu, médií a reklamy.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.