Sledujte nás na Instagrame

@magazin.strategieFacebook
14.02.2019, 12:00

Britská správa žiada reguláciu spravodajstva Googlu a Facebooku

Na technologických gigantov by mal dohliadať regulačný úrad.

Britská správa žiada reguláciu spravodajstva Googlu a Facebooku
Zdroj: Facebook/Google

Regulačný úrad by mal dohliadať na technologických gigantov ako je Google a Facebook, aby zaistil, že obsah ich správ je dôveryhodný. Zároveň by tak pomohol odhaliť podvodné správy, takzvané fake news.

Vyplýva to z nezávislej správy o budúcnosti britských médií nazvanej Cairncross Review. Vláda by podľa nej mala zvážiť i priame financovanie lokálneho spravodajstva a ponúknuť daňové úľavy, aby podporila novinársku činnosť, ktorá je vo verejnom záujme.

Britská vláda vlani poverila akademičku a bývalú novinárku Frances Cairncross, aby preskúmala spôsoby, ako zaistiť budúcnosť vysoko kvalitnej žurnalistiky v Británii v dobe, keď klesá predaj tlačených novín a príjmy médií. Podľa zistení Cairncross by technologické firmy mali mať povinnosť pomôcť užívateľom zistiť pôvod spravodajských článkov a dôveryhodnosti ich zdrojov. Na to je ale potrebný regulátor, pretože taká úloha je príliš dôležitá na to, aby odpovedajúce posúdenia boli ponechané len na hodnotení komerčných subjektov.

Správa navrhuje zriadenie nového inštitútu pre správu verejného záujmu (Institute for Public Interest News). Ten by mal na starosti prideľovanie verejných a súkromných financií tým častiam odvetví, o ktorých bude rozhodnuté, že ich treba podporiť.

Správa upozornila, že mnoho lokálnych novín, ktoré sú dôležité pre fungovanie demokracie, vlastnia zadĺžení vydavatelia, ktorí znižujú investície a prepúšťajú stovky novinárov, aby si udržali zisk. Prioritou by malo byť zaistenie, aby bolo v Británii naďalej vysoko kvalitné spravodajstvo, nielen záchrana novín v súčasnej podobe.

Predaj tlačených novín za posledných desať rokov prudko klesol a rovnaký trend sa dotkol aj príjmov z printovej reklamy. Užívatelia sa síce presunuli na internet, napriek tomu majú národné vydavateľské firmy problémy získať porovnateľné čiastky z digitálnej reklamy vzhľadom k rozsiahlej a cielenej ponuke technologických firiem ako je Facebook a Google.

Počet novinárov v Británii podľa správy klesol z odhadovaných 23-tisíc v roku 2007 na súčasných 17-tisíc. Prepúštanie a rušenie novín by pritom malo pokračovať.

Zmeny sa citeľne dotkli najmä lokálnych novín. Príjmy z reklamy malých spoločností pri troch najväčších regionálnych vydavateľských firiem za desať rokov do roku 2016 klesli na 832 miliónov libier z 2,8 miliardy libier na začiatku obdobia.

Cairncross však odmietla návrh vydavateľov, aby Facebook, Google a ďalšie technologické firmy platili za správy, ktoré ponúkajú na svojich platformách. Podľa nej by to mohlo poškodiť ľudí, ktorí majú záujem o spravodajstvo, napísal na svojich internetových stránkach denník The Guardian.

Strategický Newsletter

Top správy z marketingu, médií a reklamy.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.