Sledujte nás na Instagrame

@magazin.strategieFacebook
21.02.2019, 20:35

Rada bude monitorovať prezidentské voľby. Kontrolovať bude aj volebné prieskumy a politickú reklamu

Dodržiavanie zákona bude kontrolovať v RTVS, na Markíze, TA3 a v rádiu Expres a Fun rádiu.

Rada bude monitorovať prezidentské voľby. Kontrolovať bude aj volebné prieskumy a politickú reklamu
Zdroj: wikipedia.org; koláž Stratégie

Rada pre vysielanie a retransmisiu (RVR) bude až do volieb prezidenta Slovenskej republiky vykonávať špecializovaný monitoring zameraný na dohľad nad dodržiavaním zákonnej úpravy vysielania v čase volebnej kampane pred voľbami, v období moratória a počas konania volieb prezidenta SR.

Rada bude monitorovať vysielané spravodajské a publicistické programy rozhlasových aj televíznych vysielateľov, ako i mimoriadne predvolebné diskusné programy. Rada bude vysielanie vysielateľov kontrolovať aj na základe sťažností a podnetov fyzických osôb a právnických osôb. Informovala o tom Ivana Furjelová, hovorkyňa RVR.

Zákon stanovuje presné podmienky

Špecializované diskusné programy s kandidátmi na prezidenta SR môžu vysielatelia do programu zaradiť v období začínajúcom dňom zverejnenia rozhodnutia o vyhlásení volieb a končiacom 48 hodín predo dňom konania volieb, teda do polnoci 13. marca, respektíve pre druhé kolo volieb dňom vyhlásenia výsledkov prvého kola volieb prezidenta štátnou komisiou a končiacom 48 hodín pred konaním druhého kola volieb, čo bude 28. marca do 6:59 hod.

Zákon ukladá RTVS povinnosť vyhradiť okrem času na politickú reklamu aj 10 hodín vysielacieho času na diskusné programy v rozhlasovom vysielaní a 10 hodín vysielacieho času na diskusné programy v televíznom vysielaní.

​V prípade druhého kola volieb sú to dve hodiny v rozhlasovom vysielaní a dve hodiny v televíznom vysielaní. RTVS Radu informovala o zaradení diskusných programov pred voľbami na programových službách Jednotka, Rádio Slovensko a Rádio Regina.

Vysielateľ s licenciou môže vysielať diskusné programy s kandidátmi na prezidenta SR len v tom prípade, ak ich zaradenie do programovej štruktúry schválila Rada. Projekt musí vysielateľ predložiť najneskôr 25 dní pred začiatkom vysielania takéhoto programu.

O zaradení diskusných programov pred blížiacimi sa voľbami informovali Radu zatiaľ televízie Markíza a TA3, a dve rádiá: Fun radio a Expres.

Volebné moratórium

Záverečných 48 hodín predo dňom konania volieb platí volebné moratórium. Volebnú kampaň pred prvým kolom volieb je zakázané viesť od 14. marca (od 0:00 hod).

Posledným dňom na vedenie volebnej kampane pred prvým kolom volieb je 13. marec do polnoci. Pre druhé kolo volieb bude platiť, že volebnú kampaň je zakázané viesť od 28. marca (od 7:00).

Moratórium na volebné prieskumy

Zákon vysielateľov obmedzuje aj pri zverejňovaní výsledkov volebných prieskumov. Prieskumy je zakázané publikovať v období 14 dní pred dňom konania prvého kola volieb až do skončenia hlasovania v deň konania volieb; teda v období od 2. marca (od 0:00) do 16. marca (do 22:00).

Ak sa koná druhé kolo volieb prezidenta, výsledky volebných prieskumov je zakázané publikovať v čase 7 dní predo dňom konania druhého kola volieb a v deň konania volieb až do skončenia hlasovania; to znamená obdobie od 23. marca (od 0:00) do 30. marca (do 22:00).

Volebné prieskumy musia vysielatelia reprodukovať nezaujato, zverejňovať musia všetky dostupné informácie o prieskume (identifikácia organizácie, ktorá prieskum vykonala, zadávateľ prieskumu, veľkosť reprezentatívnej vzorky obyvateľstva, výsledky preferencií všetkých kandidátov na prezidenta).

Pravidlá politickej reklamy

Vysielanie politickej reklamy v rozhlase a televízií je v súvislosti s voľbou prezidenta SR dovolené. Zákon ustanovuje začiatok vysielania politickej reklamy na 21. deň predo dňom konania volieb a koniec vysielania politickej reklamy na 48 hodín predo dňom konania volieb

Pred prvým kolom volieb prezidenta SR je možné vysielať politickú reklamu od 23. februára do polnoci 13. marca.

V prípade konania druhého kola volieb prezidenta SR je vysielanie politickej reklamy dovolené v čase začínajúcom sa dňom vyhlásenia výsledkov prvého kola volieb prezidenta štátnou komisiou a končiacom 48 hodín pred konaním druhého kola volieb - do 28. marca do 7:00 hod.

Strategický Newsletter

Top správy z marketingu, médií a reklamy.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.