Sledujte nás na Instagrame

@magazin.strategieFacebook
17.03.2019, 11:03

Týždeň v médiách: Čaputová, dva omyly a nechutné protižidovské ťaženie

Aj o hlúpej chybe denníka SME. Zbytočne totiž nahralo na smeč alternatívnym webom.

Týždeň v médiách: Čaputová, dva omyly a nechutné protižidovské ťaženie
Zdroj: Facebook

Áno, prvé kolo prezidentských volieb vyhrala s výrazným odstupom Zuzana Čaputová. V druhom kole bude súperiť s Marošom Šefčovičom. Píše o tom aj BBC: Právnička a antikorupčná kandidátka Zuzana Čaputová ľahko vyhrala prvé kolo slovenských prezidentských volieb.

Český portál idnes.cz zmonitoroval slovenské spravodajské portály a skonštatoval, že podľa slovenských denníkov je presvedčivé víťazstvo právničky Zuzany Čaputovej vyjadrením túžby ľudí po zmene. Tí, ktorí pozerali prvé odhadované prieskumy po volebnom moratóriu niečo pred pol dvanástou v noci vedia, že tentoraz reflektovali na konečné výsledky prvého kola.

A to aj napriek tomu, že pozornejším divákom Markízy, či portálu Sme.sk  možno neunikol malý, ale celkom výrazný náskok prezidentského kandidáta Martina Daňa, ktorý v čase, keď bolo zrátaných okolo 21 percent hlasov, mal okolo 14 percent hlasov.

Zdroj: archív Markíza

​A Štefan Harabin bol niekde na konci poradia úspešnosti jednotlivých kandidátov. Každému bolo jasné, že išlo o zámenu oboch výsledkov, ktorá bola veľmi rýchlo upravená.

Zdroj: Markíza

​Čo sa však tak rýchlo nepodarilo upraviť je titulná strana sobotného vydania denníka SME, ktoré vytlačilo fiktívny volebný lístok. Čo však pobúrilo, bol fakt, že jednotlivým kandidátom v redakcii nepriradili rovnaké poradové čísla, aké mali na reálnom volebnom lístku. Iste, denník SME sa na svojom Facebooku za túto chybu ospravedlnil.

Ak sa SME-čko ako výrazné mienkotvorné noviny rozhodli ísť prvoplánovou titulnou stranou s vyobrazením volebného lístka, jednoznačne mal by byť rovnaký, ako ten, ktorý našli ľudia vo volebných miestnostiach. Ale viete, ako sa hovorí: každý robí chyby. Škoda len, že denník SME nezareagoval skôr a razantnejšie si svoju chybu nepriznal. Pretože takto dal priestor pre šírenie informácie, ktorá hovorila o tom, že zámerne chce ovplyvniť, respektíve manipulovať voľby. Logicky sa ozvali kandidáti a situáciu využili vo svoj prospech alternatívne médiá. A na druhý deň v obviňovaní pokračovali aj porazení v prvom kole. 

Na druhej strane je veľký rozdiel, ak sa chyba stane z nepozornosti a ak niekto účelovo škodí a manipuluje s pravdou. Za všetky príklady spomenieme napríklad Zem a vek, ktorý sa pretriasal tento týždeň na sociálnych sieťach, pretože zámerne upravil nos Čaputovej, aby vyzerala ako židovka.  Mimochodom, hra na antisemitskú nôtu sa odohrala 14. marca.

Rovnako skresľujúco pôsobí napríklad povolebný komentár, ktorý sa objavil na webe hlavnespravy.sk s titulkom Kotleba neprehral, prehralo Slovensko, prípadne absolútne nevhodný titulok: Nádej ešte žije, skládka nie je v paláci!

Mimochodom článok o tom, že Kotleba neprehral, uverejnil pôvodne Extra plus. Presne ten istý magazín, v ktorom sa prednedávnom objavil na titulnej strane Rytmus. Známemu raperovi sa článok v tomto časopise mimoriadne páčil. A všetci vieme, koľko obdivovateľov medzi mladými Rytmus má. 

Takže pozor, kampaň bude pokračovať. A napriek tomu, že všetci hovoria o spájaní a nerozdeľovaní spoločnosti, sociálne siete, ktoré zrkadlia kampane a antikampane, dnes hovoria niečo úplne iné. 

Strategický Newsletter

Top správy z marketingu, médií a reklamy.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.