Internetový gigant Facebook v prvom štvrťroku tohto roka celosvetovo zrušil niekoľko falošných používateľských účtov a celkom osem koordinovaných sietí s pôvodom napríklad v Severnom Macedónsku, Kosove či Rusku. Spoločnosť o tom informovala Európsku komisiu v pravidelnej správe sumarizujúcej ako doteraz postupovala v boji s dezinformáciami na svojej internetovej platforme.
O svojom prístupe k problému, ktorý v únii nadobúda na dôležitosti mesiac pred voľbami do Európskeho parlamentu, informujú tiež Twitter a Google. Internetové platformy vlani v októbri pristúpili k dobrovoľnému kódexu, ktorý má v Európe zabezpečiť v prvom rade transparentnosť digitálnych volebných kampaní.
Politická reklama na sieťach a platformách prevádzkovaných veľkými firmami by napríklad mala byť jasným spôsobom rozpoznateľná a nemala by byť zavádzajúca – mala by napríklad označovať, kto reklamu zaplatil. Spoločnosti majú tiež mať jasne dané zrozumiteľné postupy na identifikáciu a rušenie falošných účtov, často využívaných k šíreniu dezinformácií či takzvaných "fake news".
Postup veľkých internetových firiem uviedli v spoločnom vyhlásení komisárovi pre bezpečnosť únie Julian Kingovi, podpredsedovi komisie pre digitálne jednotný trh Andrus Ansipovi, komisárke pre digitálne hospodárstvo Mariji Gabrielovej a tiež komisárke pre spravodlivosť Věre Jourovej.
Zdôraznili tiež, že sú potrebné ďalšie technické zlepšenia a tiež to, aby firmy umožnili zdieľanie svojej metodológie a informácií o falošných účtoch. Umožnilo by to expertom tretích strán a výskumníkom, aby mohli situáciu nezávisle posúdiť. Je podľa nich zároveň poľutovaniahodné, že Google a Twitter ešte neoznámili posun okolo transparentnosti reklám pre konkrétne problémy, ktoré môžu byť významnou súčasťou predvolebných diskusií.
Bezpečnostný šéf Facebooku Nathaniel Gleicher na konci marca uvádzal, že spoločnosť v rámci zásahu proti sieťam "koordinovaného neautentické správanie" súvisiacim s Ruskom, Kosovom, Severnej Macedónskom a Iránom odstránila celkom 2632 stránok, skupín a užívateľských účtov. "Medzi skupinami týchto aktivít sme nenašli väzby, ale používali podobnú taktiku vytvárania sietí používateľských účtov so zavádzajúcimi údajmi ohľadne toho, o koho ide a čo robia," uviedol vo vyhlásení.
Okolo tisícky stránok, skupín a účtov malo spojenie s Ruskou federáciou, na ktorej aktivity v súvislosti s pokusmi ovplyvniť voľby upozorňujú opakovane západné krajiny aj inštitúcie EÚ. Stránky sledovalo približne 50.000 užívateľov, do skupín sa zapojilo okolo 1,7 milióna účtov. Podľa Gleichera väčšina týchto ruských aktivít v zásade publikovala spam, teda nevyžiadané obchodné oznámenia.
"Malý počet z nich sa venoval novinkám z Ukrajiny a politiky vrátane pokračujúceho konfliktu na východe krajiny, miestnej a regionálnej politike, ukrajinskému patriotizmu, utečeneckým otázkam, ukrajinskej armáde, situácii na Kryme a korupcii," uviedol Facebook.